AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Jeg slår på varmepumpen i annekset kun når den trengs, f.eks. at jeg skal jobbe der inne en 2-3t tid. Da må den jobbe ganske hardt så lenge. Så slår jeg den av igjen. Naboen sier at det ikke er bra. Den burde gå mer kontinuerlig. Men han klarer ikke å si hvorfor. Er det sant? Kan ikke ha den på hele tiden, i alle fall ikke med dagens strømpriser. Anonymkode: 50395...f62
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Hadde varmepumpa gått konstant her, hadde det aldri vært stille, for den bråker som et lite mareritt…. Anonymkode: e205e...3ec 1
Mezzosoprena Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg slår på varmepumpen i annekset kun når den trengs, f.eks. at jeg skal jobbe der inne en 2-3t tid. Da må den jobbe ganske hardt så lenge. Så slår jeg den av igjen. Naboen sier at det ikke er bra. Den burde gå mer kontinuerlig. Men han klarer ikke å si hvorfor. Er det sant? Kan ikke ha den på hele tiden, i alle fall ikke med dagens strømpriser. Anonymkode: 50395...f62 3. La varmepumpen jobbe jevnt og trutt Varmepumper fungerer best når de står på hele tiden og kan opprettholde en jevn temperatur i boligen. I tillegg til at dette gjør det lettere for pumpa å opprettholde et behagelig inneklima, krever pumpa mindre energi når den får jobbe jevnt og trutt. Skrur du for eksempel av varmepumpa om natten, bare for å skru den på igjen om morgenen, må varmepumpa jobbe hardere for å komme tilbake til ønsket temperatur igjen. Synes du den er for effektiv og gjør boligen for varm, bør du heller justere ned temperaturen med noen grader, fremfor å skru den helt av. Slik tester du deg enkelt fram til den beste temperaturinnstillingen for din bolig. 2
Mezzosoprena Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 Å kjære vene, det var virkelig ikke meningen å ha så stor skrift altså, jeg bare kopierte fra en annen side... Og når det er sagt: det gjelder vel hovedsakelig for boarealer. Når du sier anneks så tenker jeg at det er et enkeltstående lite hus som bare blir brukt av og til? Så hvis du jobber 2-3 timer en dag eller to i uka, så kan du fint bruke den slik du bruker den nå. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Jeg kunne ha tenkt meg å bruke varmepumpe som frostvakt, men laveste mulige temperatur er 16 grader...det er noen kilowatt i døgnet, så da må den av innimellom. Så naboen har kanskje misforstått forskjellen mellom mest-effektiv-drift og maskinen-trenger-å-være-på-for-å-spare-mekanikken? Ha! Anonymkode: 50395...f62
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 Varmepumpen bruker mest strøm når den skal varme opp eller kjøle ned mye. Det er vedlikehold som trekker helt minimalt. Så ved å gjøre det på den måten ender du raskt opp med å bruke mer strøm som en energieffektiv oljeovn. Anonymkode: 5a19a...e3c 1 1
sommermor Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hadde varmepumpa gått konstant her, hadde det aldri vært stille, for den bråker som et lite mareritt…. Anonymkode: e205e...3ec Da skrur du den av og rengjør filteret for støv. Da skal den slutte å bråke. Eller dere kan bestille service av varmepumpen om det ikke holder å rengjøre filteret. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hadde varmepumpa gått konstant her, hadde det aldri vært stille, for den bråker som et lite mareritt…. Anonymkode: e205e...3ec Vår er helt stillegående, med mindre jeg skrur opp vifta for å sikre mer varme eller avkjøling. Du må ha service annethvert år, på inne og utedel. Samt selv rense filtre og slikt en gang i måneden. Dette høres jo brannfarlig ut. Anonymkode: 5a19a...e3c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 Skulle ønske naboen slo av sin varmepumpe om natta, for den bråker som bare det, og nå er det blitt så varmt at jeg må ha vinduet åpent 😑 Anonymkode: 3f4e4...c91
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #10 Skrevet 12. mai 2022 Min varmepumpe står på hele tiden, men på lav temperatur. 20 grader nå. Deilig og svalt inne. beste jeg har kjøpt i mitt liv. Anonymkode: d258f...e0d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #11 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Varmepumpen bruker mest strøm når den skal varme opp eller kjøle ned mye. Det er vedlikehold som trekker helt minimalt. Så ved å gjøre det på den måten ender du raskt opp med å bruke mer strøm som en energieffektiv oljeovn. Anonymkode: 5a19a...e3c Men jeg får varmet opp hele annekset med den, på kort tid. Klart, møblene og veggene er fortsatt kjølige, men luften blir varm på et blunk. Det får jeg ikke til med oljeovn. Så da skjønner jeg ikke den sammenlikningen; 3 oljeovn à 1000W eller 1 varmepumpe - jeg hadde valgt varmepumpen. Anonymkode: 50395...f62 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #12 Skrevet 12. mai 2022 On 5/11/2022 at 11:02 PM, Teatrica said: Å kjære vene, det var virkelig ikke meningen å ha så stor skrift altså, jeg bare kopierte fra en annen side... Neste gang høyre klikk og trykk lim inn som ren tekst Anonymkode: bc35d...3a3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #13 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vår er helt stillegående, med mindre jeg skrur opp vifta for å sikre mer varme eller avkjøling. Du må ha service annethvert år, på inne og utedel. Samt selv rense filtre og slikt en gang i måneden. Dette høres jo brannfarlig ut. Anonymkode: 5a19a...e3c Ja, kjøpte nettopp leiligheten. Må vel ta service og evt bytte ut spetakkelet. Anonymkode: e205e...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå