AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 For min del er det helt greit og be alle med samme kjønn, de er bare 7 av samme skjønn i klassen til mitt barn,men flere av det andre kjønnet foreldre reagerte kraftig, da de er 16, mange mente det måtte være greit og be kun de nærmeste vennene og noen sa rett ut at da fikk barnet deres rett og slett la være og feire bursdagen sin da de verken hadde plass eller råd til og be 15 barn hjem. Kan virkelig skolen bestemme dette? de er 23 i klassen og går i 3 klasse, barnet mitt er 9 nå den 19 og vi ber selvsagt alle av samme skjønn siden de bare er 7,men kan virkelig skolen og lærer bestemme hvem foreldrene skal be? for eksempel hvis man kun ber de 3-4 nærmeste ,så er det jo 11-12 som ikke blir bedt, så ser ikke så veldig problem med det Anonymkode: ed22d...2dd
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Må det feires med klassen da? Kan ikke barnet få be vennene sine? Anonymkode: 92df3...72e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må det feires med klassen da? Kan ikke barnet få be vennene sine? Anonymkode: 92df3...72e Jo det kan de, men vennene i klassen og de gjerne ber Anonymkode: ed22d...2dd
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 Når er det vel kotyme å ikke utelate noen når de er så små. Men hvis du lurer på hva det gjør med folk å bli utelatt, så kan du jo lese på underforumet om vennskap og relasjoner, der har det de siste ukene langt 5-6-7 tråder om folk som er voksne og føler seg utestengt og har det helt jævlig. Tenk deg at du da er 9 år og ikke har noen mulighet for å finne venner i et annet miljø, på en annen jobb, i et annet nabolag ect, hvor jævlig har man det ikke da? Hva pokker skjedde med å inkludere barn så ALLE får være del av et fellesskap? Foreldre som bevisst ekskluderer skulle hatt i ræven for å si det på godt bergensk, det er ikke snakk om små mange år i småskolen det er sånn. Anonymkode: 3ea7a...d0b 7 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 Det har blitt vanlig ja, heldigvis. hvis man kun ber de 3-4 nærmeste vil det fortsatt være noen som aldri blir bedt. Eventuelt må skolen da kunne bestemme hvilke 3-4 det er sin tur. En mulighet kan jo være og la barna til de som klager være utenfor bursdagsfeiringene. Når foreldrene ser hvor lei seg barna blir, kanskje de har plass allikevel. Anonymkode: 989c4...e1b 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Det eneste regelen fra skolen her, er at hvis innbydelsen til bursdag skal deles ut på skolen, må enten hele klassen eller alle av samme kjønn bes. (Her kunne man også leie gymsal eller lokaler på SFO for en meget rimelig penge om man ikke hadde plass hjemme til alle. Man kan jo også vurdere utebursdag). Anonymkode: 56272...e69 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når er det vel kotyme å ikke utelate noen når de er så små. Men hvis du lurer på hva det gjør med folk å bli utelatt, så kan du jo lese på underforumet om vennskap og relasjoner, der har det de siste ukene langt 5-6-7 tråder om folk som er voksne og føler seg utestengt og har det helt jævlig. Tenk deg at du da er 9 år og ikke har noen mulighet for å finne venner i et annet miljø, på en annen jobb, i et annet nabolag ect, hvor jævlig har man det ikke da? Hva pokker skjedde med å inkludere barn så ALLE får være del av et fellesskap? Foreldre som bevisst ekskluderer skulle hatt i ræven for å si det på godt bergensk, det er ikke snakk om små mange år i småskolen det er sånn. Anonymkode: 3ea7a...d0b men er det virkelig riktig at noen ikke kan feire da? fordi de ikke har råd eller plass til alle? Anonymkode: ed22d...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 Jeg har tre barn i skolealder og heldigvis så er det ingen utestenging å spore i bursdagene. Enten ber man hele klassen eller alle av samme kjønn. Bursdagene er alt fra MegaZone til hjemme-gamingbursdag med eget nettbrett. Selv har vi gått sammen med ett barn/et foreldrepar til, og arrangert barnas bursdager enten ved å låne skolens gymsal/kjøkken (gratis) eller nærområdets fritidsklubb (300 kr leie). I mine øyne så er det bare uengasjerte og egoistiske foreldre som nærmest oppmuntrer barna til utestenging allerede i barneskolealder, fordi de ikke gidder å planlegge og gjennomføre en feiring for 15-20 barn. Jeg er så utrolig takknemlig for at klassene til mine egne barn har fokus på samhold, respekt og inkludering. Det er tross alt ikke snakk om adopsjon, men om å fremme et godt klassemiljø uten utestenging, noe som krever nærværende og engasjerte foreldre f eks I fbm bursdagsavviklinger. Anonymkode: aeeaf...54f 7 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 Jeg er kontaktlærer, og i min klasse har vi blitt enige om på foreldremøte at dette er regelen. Det er en grei regel, for da blir ingen utestengt. Det er også lov å bare invitere noen få, men da skal invitasjonene deles ut på fritiden. Det finnes klasser her i landet hvor det er rundt 30 elever, så det er flere som må arrangere bursdag for 15-17 stk. Uansett er det bare fantasien som setter grenser hvis man må invitere mange. Man kan være ute, og mange skoler låner ut gymsal, fellesrom og klasserom på ettermiddag/ kveldstid. Superviktig at alle foreldre er med på å skape et godt miljø blant barna i klassen. Anonymkode: 48db1...78c 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har tre barn i skolealder og heldigvis så er det ingen utestenging å spore i bursdagene. Enten ber man hele klassen eller alle av samme kjønn. Bursdagene er alt fra MegaZone til hjemme-gamingbursdag med eget nettbrett. Selv har vi gått sammen med ett barn/et foreldrepar til, og arrangert barnas bursdager enten ved å låne skolens gymsal/kjøkken (gratis) eller nærområdets fritidsklubb (300 kr leie). I mine øyne så er det bare uengasjerte og egoistiske foreldre som nærmest oppmuntrer barna til utestenging allerede i barneskolealder, fordi de ikke gidder å planlegge og gjennomføre en feiring for 15-20 barn. Jeg er så utrolig takknemlig for at klassene til mine egne barn har fokus på samhold, respekt og inkludering. Det er tross alt ikke snakk om adopsjon, men om å fremme et godt klassemiljø uten utestenging, noe som krever nærværende og engasjerte foreldre f eks I fbm bursdagsavviklinger. Anonymkode: aeeaf...54f men du skjønner vel at ikke alle har råd eller mulighet til og ha så mange barn samtidlig eller? Anonymkode: ed22d...2dd 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 Som oftest diskuteres dette på første foreldremøte i 1. klasse. Ja, det er en uting å bare invitere noen få. Håper virkelig alle klarer å zoome ut såpass at de kan se hvorfor. Det er bare å godta og gå videre. Hvis dere går sammen og feirer sammen med barn som har bursdag i samme mnd og feks har utebursdag så blir ikke penger et stort problem heller. Anonymkode: 1894d...edd
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For min del er det helt greit og be alle med samme kjønn, de er bare 7 av samme skjønn i klassen til mitt barn,men flere av det andre kjønnet foreldre reagerte kraftig, da de er 16, mange mente det måtte være greit og be kun de nærmeste vennene og noen sa rett ut at da fikk barnet deres rett og slett la være og feire bursdagen sin da de verken hadde plass eller råd til og be 15 barn hjem. Anonymkode: ed22d...2dd Lærer kan ikke bestemme, men kan gi en klar anbefaling. Anbefalingen hos oss var alle av en gruppe, eller færre enn halvparten. Hvis det er 16 gutter i klassen ble det anbefalt å enten be alle 16, eller maksimum 7. Da ble de som ikke var bedt i flertall, og ingen ville føle ut utestengelse. Dette var foreldrene enige i, og det ble regelen for klassene. Anonymkode: 3ae44...363 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): men er det virkelig riktig at noen ikke kan feire da? fordi de ikke har råd eller plass til alle? Anonymkode: ed22d...2dd Man klarer fint å holde kostnadene nede, spesielt hvis man slår sammen barnets bursdag med den i klassen som har bursdag nærmest sitt eget barn. I klassene til våre 3 barn (3. og 5. klasse), så feirer så og si alle 2 og 3 sammen. Da er det også dobbelt så mange voksne å fordele oppgavene på i fht innkjøp, bakst og gjennomføring. Jeg står grunnstøtt i min mening om at de foreldrene som lar barneskolebarn få cherrypicke gjester fremmer utestenging og mobbing. Anonymkode: aeeaf...54f 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 Hvorfor kan ikke læreren si dette? Hvor hårsåre er folk egentlig? Læreren har nok erfart at det dukker opp mye sosialt grums i kjølvannet av en bursdagsfeiring som må løses på skolen fordi elevene krangler, gråter eller føler seg utestengt. Anonymkode: e7794...dec 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 Lærer på skolen kan ikke bestemme hvordan du skal arrangere ditt barns fødselsdagselskap i ditt eget hjem. Jeg skjønner at ekskludering ikke føles greit, men bursdagen handler ikke om det mulige ekskluderingsofferet, den handler om bursdagsbarnet! Anonymkode: 3f533...26d 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er kontaktlærer, og i min klasse har vi blitt enige om på foreldremøte at dette er regelen. Det er en grei regel, for da blir ingen utestengt. Det er også lov å bare invitere noen få, men da skal invitasjonene deles ut på fritiden. Det finnes klasser her i landet hvor det er rundt 30 elever, så det er flere som må arrangere bursdag for 15-17 stk. Uansett er det bare fantasien som setter grenser hvis man må invitere mange. Man kan være ute, og mange skoler låner ut gymsal, fellesrom og klasserom på ettermiddag/ kveldstid. Superviktig at alle foreldre er med på å skape et godt miljø blant barna i klassen. Anonymkode: 48db1...78c Vi hadde bursdag i skolens gymsal og skolekjøkken, og i tillegg kunne barna sparke fotball og leke i apparatene utenfor i skolegården. Null stress med 4 voksne og 20 stk 3. klassinger. Lokalene var gratis og matutgiftene ble 1500 kr tilsammen (=750 kr per foreldrepar). Hvis folk påstår at denikke har råd til det så har de ikke råd til å ha barn i det hele tatt. Anonymkode: aeeaf...54f 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #17 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): men du skjønner vel at ikke alle har råd eller mulighet til og ha så mange barn samtidlig eller? Anonymkode: ed22d...2dd Hvorfor har du ikke råd til og ha så mange barn samtidig gratis i gymsalen? Det er jo ikke pålagt og holde bursdag, men ikke lov og holde noen utenfor Anonymkode: 989c4...e1b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #18 Skrevet 11. mai 2022 Utebursdag, leie klubbhus, gymsal eller barnehagelokale, feire med flere osv. Løsningen finnes hvis de gidder å legge inn en innsats. Langt verre for dem som faktisk virkelig ikke har råd til kake og pølser til så mange Anonymkode: 471e0...81b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #19 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lærer på skolen kan ikke bestemme hvordan du skal arrangere ditt barns fødselsdagselskap i ditt eget hjem. Jeg skjønner at ekskludering ikke føles greit, men bursdagen handler ikke om det mulige ekskluderingsofferet, den handler om bursdagsbarnet! Anonymkode: 3f533...26d Æsj.. Anonymkode: 989c4...e1b 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #20 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det har blitt vanlig ja, heldigvis. hvis man kun ber de 3-4 nærmeste vil det fortsatt være noen som aldri blir bedt. Eventuelt må skolen da kunne bestemme hvilke 3-4 det er sin tur. En mulighet kan jo være og la barna til de som klager være utenfor bursdagsfeiringene. Når foreldrene ser hvor lei seg barna blir, kanskje de har plass allikevel. Anonymkode: 989c4...e1b Årets innlegg spør du meg 🙌 Anonymkode: aeeaf...54f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå