AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Hej, Jeg er ganske ny i den jobben jeg har nå, jeg har jobbet der ett år. Saken er slik at arbeidsoppgavene mine er slett ikke det jeg søkte på. De søkte etter min «-tittel på fagfelt-ansvarlig», og arbeidsoppgavene beskrevet i teksten og på intervjuet speiler de oppgavene jeg var forberedt på… men når alt kommer til alt vil de ikke ha en som faktisk er ansvarlig. Jeg jobber mer som en koordinator. Jeg fikk en ny sjef i mai, som sa at det skulle nå spares inn på flere steder i organisasjonen så sjefen skal ta en del av mine områder og de vil at jeg skal "omplasseres" til en annen avdeling som har fått en oppsigelse. Som i dette fallet blir en nedgradering for meg. Jeg skal da jobbe 50% som ansvarlig og 50% som teknikker med start i september/oktober. Jeg er absolutt ikke interessert, fordi det ikke kommer til å se bra ut i min nåværende rolle som fungerer som et kontrollorgan for den andre avdelingen, mot myndigheter vil det se dumt ut… Og jeg startet jo på det nivået da jeg var ferdig med utdanning, klatret i løpet av 11år og ble ansvarlig i en annen bedrift. Jeg sa tydelig ifra at jeg ikke var interessert, og at de i så fall burde endre min ansvarstittel til koordinator - fikk til svar "men det er du vel ikke interessert i å gjøre?"… Og det er jo sant, men ikke pga tittelen… Skal jeg være ærlig om at jeg kommer til å lete aktivt etter nye jobber over sommeren? Anonymkode: c3ebc...eee
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #2 Skrevet 12. mai 2022 Tror jeg hadde søkt jobber i det stille. Høres ikke helt ut som om de er særlig villige til å strekke seg for å gjøre jobbhverdagen bedre for deg. Anonymkode: 55e5d...35a 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Nei, det ville jeg ikke gjort. Anonymkode: ea22f...e14 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #4 Skrevet 12. mai 2022 Nei, hvorfor skal du fortelle det? Jeg tror ikke det endrer noe uansett. Anonymkode: acb87...aa8 1
Måndagsbarn Skrevet 12. mai 2022 #5 Skrevet 12. mai 2022 Jeg hadde bedt om et møte med sjefen og lagt frem det du forteller på en ryddig måte, og så sagt litt diplomatisk at dersom den stillingen du søkte og fikk ikke kommer til å tilsvare den jobben du faktisk gjør i fremtiden så er det grunn for deg til å tenke deg om. Du trenger ikke opplyse dem om at du søker andre jobber aktivt, men det er fint å gi beskjed om at du ikke har fått den jobben du ønsket deg og gi tilbakemelding slik at de kan rydde opp dette enten med deg eller neste menneske de skal ha inn i bedriften sin. Søk andre jobber du, uten noen dårlig samvittighet! Det høres ut som et rotete arbeidssted.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #6 Skrevet 12. mai 2022 Nei, det er ingen god ide å si det. Hvis det tar tid å finne en annen jobb så vet de jo at du er der kun fordi du ikke finner noe bedre. Da har de i hvert fall ingen grunn til å komme deg i møte. Du må gjerne ta opp at dette ikke helt var det du så for deg og spørre om dere kan gjøre endringer. Ha gjerne forslag. Anonymkode: 095e8...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #7 Skrevet 12. mai 2022 Ikke si noe. Det eneste du oppnår er å bli mindre aktuell hvis det dukker opp nye muligheter i bedriften som du kunne ha vært aktuell for. Og det kan være det tar litt tid før du finner drømmejobben. Det er ikke gøy når sjefen vet at du er på vei ut uansett, og spesielt ikke når du ikke vet hvor lang tid det tar. Anonymkode: 98b99...926 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #8 Skrevet 12. mai 2022 TS her Takk for svar! Da roer jeg meg ned på det, jeg spør fordi jeg har en kompis som har gjort det samme i et annen bedrift og han sa at det har vært veldig bra mottatt av leder. At samarbeidet har gått bedre under den siste tiden han jobber der. Litt mer info: Før jul hadde jeg et møte med min daværende sjef og hans sjef, om mine arbeidsoppgaver mot hva jeg fikk beskrevet på intervjuet. De lovte da at jeg skulle få mer tid til relevante oppgaver - og det fikk jeg. Men min sjefs ettertreder ble ansatt samtidig som meg, og jeg er redd for at de egentlig lovte denne personen mange av mine arbeidsoppgaver. Ettertrederen startet nå i mai og sa akkurat det -at hen skal ta en del av mitt ansvar for å løse meg til en annen avdeling. Nå i dag fikk jeg skjema for høsten av den andre avdelingens samordner og opplæringsplaner starter allerede i september. Jeg trodde ikke at dialogen mellom meg og sjefen engang var klar, sjefen sa «vi ser hvor mye vi jobber unna i sommer, og sikter på sept/okt, vi kan sette det som mål hvertfall». Jeg blir så stressa og skuffet, fordi det skjer masse på høsten som jeg vil jobbe med, og som jeg har sett frem til, som jeg ikke får mulighet til nå… Anonymkode: c3ebc...eee
Gjest Hippokrates Skrevet 12. mai 2022 #9 Skrevet 12. mai 2022 Det er tidenes fallgruve å si ifra om at man ønsker ny jobb og søker aktivt. Men det kan også være tidenes inngang til noe bedre der du er. Alt avhenger i personligheten lederen og hvor godt likt du er målt i effektivitet, produktivitet, kunnskap, erfaring og det psykososiale. Er du "unik" så bør du absolutt lufte tankene dine for en god leder. Er du ikke særlig unik og/eller at lederen er en empatiløs og kunnskapsløs skit, så bør du absolutt ikke si noe. Aldri.
Diskusjon69 Skrevet 14. mai 2022 #11 Skrevet 14. mai 2022 On 5/12/2022 at 3:37 PM, AnonymBruker said: TS her Takk for svar! Da roer jeg meg ned på det, jeg spør fordi jeg har en kompis som har gjort det samme i et annen bedrift og han sa at det har vært veldig bra mottatt av leder. At samarbeidet har gått bedre under den siste tiden han jobber der. Da har han vært ytterst heldig, du lar aldri din arbeidsgiver vite at du aktivt søker nye utfordringer. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #12 Skrevet 15. mai 2022 Jeg sa ifra til sjefen min når jeg ikke fikk internt opprykk (vi snakket om det i forkant). Enten opp eller ut, og det ble ut. Min sjef var heldigvis veldig støttende på det, og jeg fikk tilbud om alle jobber jeg søkte på så gikk vel 4 mnd (der 3 var oppsigelsestid) før jeg var borte. Ville ikke være et sted der jeg ikke følte meg ønsket eller verdsatt, arbeidslivet er for kort til det. Tenker det er verdt en diskusjon jeg. Du har blitt lovet arbeidsoppgaver som du ikke får. Da trives du selvfølgelig ikke, og det bør du være åpen om. Trenger ikke å si direkte at du søker andre jobber, men «misfornøyd», «skuffet» og «trives ikke» gir dem nok et klart og tydelig hint om at de må gjøre noe om de vil beholde deg der. Anonymkode: ee6a3...6d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå