Gå til innhold

Spise for å unngå angstanfall?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt mange år med depresjon og tvangstanker. Medisineres, og den har den effekten at den ødelegger fullstendig matlysten min. Men jeg tvinger i meg likevel, men det går ofte i lettspist, og da holder jeg meg ikke mett så lenge. Er lettere når kvelden kommer. Men jeg er ofte ute på noe og langt fra hjemme så jeg må inn på en butikk eller på en kafe. Merker at symptomene blir veldig redusert når jeg får påfyll, men føler liksom jeg må spise så ofte da.

Er dette innbilning eller flere som har erfart det? Kan symptomene mine komme av at jeg ikke får i meg nok generelt?

Anonymkode: 72c3e...60d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser du da? Angst kan trigges av blodsukkersvingninger. Kanskje du har ustabilt blodsukker? Hvis du spiser mye raske karbohydrater og tullemat, prøv å spis mer proteiner og fett?

Anonymkode: ded90...dbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva spiser du da? Angst kan trigges av blodsukkersvingninger. Kanskje du har ustabilt blodsukker? Hvis du spiser mye raske karbohydrater og tullemat, prøv å spis mer proteiner og fett?

Jeg spiser alt. Det har ikke hatt noe å si hva utelukker. Jeg spiser fisk, egg, hjemmelaget brød, barer, banan, salat osv osv. Kan kose meg med is av og til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser alt. Det har ikke hatt noe å si hva utelukker. Jeg spiser fisk, egg, hjemmelaget brød, barer, banan, salat osv osv. Kan kose meg med is av og til. 

Jaja, da så. Tenkte om det kunne vært nyttig å forsøke å se et mønster mellom matvare og angsten. Eller så er det jo en slags stressfaktor å gå uten mat, så kanskje det øker kortisol?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jaja, da så. Tenkte om det kunne vært nyttig å forsøke å se et mønster mellom matvare og angsten. Eller så er det jo en slags stressfaktor å gå uten mat, så kanskje det øker kortisol?

Husker ikke hva kortisol er, men er vel bare å Google. Angsten forsvinner også når jeg har noe viktig jeg MÅ gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tips av psykiatrisk sykepleier å spise ofte i perioder når jeg hadde det dårlig. Husker ikke helt forklaringen lenger, men det var et tiltak hun nevnte på lik linje med sollys, så vil tro det påvirker produksjon av serotonin eller liknende.

Anonymkode: 3ab54...e73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg fikk tips av psykiatrisk sykepleier å spise ofte i perioder når jeg hadde det dårlig. Husker ikke helt forklaringen lenger, men det var et tiltak hun nevnte på lik linje med sollys, så vil tro det påvirker produksjon av serotonin eller liknende.

Så kroppen trenger masse energi for å produsere serotonin? Jeg bruker jo serotononin reppptakshemmer. En annen medisin også, som jeg tar 2 ganger om dagen. Noe som er uvanlig da det er en medisin som normalt ikke skal taes 2 ganger. Men jeg må det.

Jeg har ikke trent ordentlig siden oktober og har i 1 mnd frem til forrige uke spist 400 gram iskrem hver dag med sjokosaus. Før det var det hjemmelaget pizza til middag. Likevel ingen vektøkning. Veier 20 kg mindre, enn de 2 siste sifrene i høyden min. Så da er det vel noe som heter høy forbrenning? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun forklarte det på en enkel måte slik at "hjernen blir glad av å spise". Det er jo velkjent at mange opplever å få mentalt velbehag av mat og man kan da bruke dette aktivt for å gi hjernen et lite boost, sammen med andre tiltak.

Om du legger på deg eller ikke av å spise 400 gram iskrem hver dag spørs jo hva annet du spiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...