Gå til innhold

Diabetes 2, hvordan leve med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På Torsdag fikk jeg beskjed om at jeg har Db2 og må begynne måle blodsukker og legge om kostholdet, fikk egentlig ikke så mye mer enn det, legen skulle melde meg på kurs sa han og jeg ville finne mye god innfo på nettet. Kurset vet jeg ikke når er og på nettet finnes jeg for det meste om de som har vanlig diabetes og de som virkelig har Db2, jeg ligger i grenseland sa legen min, ligger på 54 på langtids.

Så jeg leser rundt om å ser at noen sier de spiser det di vil bare begrenser sukker til et minimum men spiser pasta, poteter, ris, brød og vanlige middager de bare har kuttet ut søtsaker i mens andre er slavisk på at her skal det ikke melrodukter eller frukt eller noe slikt, så hva stemmer ca?

Og hvorfor er det slik at jeg har hørt hele livet at er du sulten så har du lavt blodsukker er du mett har du høyt, jeg sto i dag å var så sulten att jeg var svimel, tenkte jeg skulle måle å se og da lå det på 11,9! aldri hatt så høyt før jeg, men ser etter at jeg har spist har jeg på 6,2 ( ca 1.30t etter mat). Håper kurset begynner snart for dette forstår jeg ikke så mye av egentlig 😞

Anonymkode: 8ce78...c3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare erfaring med svangerskapsdiabetes regulert utelukkende med kosten. Men jeg måtte leve ganske strengt lavkarbo for å holde målingene under grensen. Mens andre tålte både det ene og det andre. Vil tro det er like individuelt med dia2? Som sikkert betyr en del prøving og feiling for å finne ut hva du tåler? 

Anonymkode: 263ac...9fa

Skrevet (endret)

Kvinneguiden er i alle fall ikke et godt sted å sanke informasjon. Det florerer mye uvitenhet og myter om diabetes rundtomkring. Frem til du kommer deg på kurs, vil jeg anbefale deg å følge godt med på hva som påvirker ditt blodsukker. Det kan være ganske individuelt hva som gir mye blodsukkerstigning hos den enkelte. Men som du er inne på allerede: "raske" karbohydrater er jo hovedelementet å unngå her. Gjør blodsukkermålinger så ofte som legen din har anbefalt deg. Greier du å se noen sammenhenger med kostholdet den aktuelle dagen? Andre ting som kan øke bl.s. (for enkelte) er infeksjoner, enkelte medikamenter (glukokortikoider er det mest kjente), intens varme og stress.

Et generelt råd som ikke "skader" noen med diabetes er å minimere mengden sukkerarter, og heller spise mer fiberrikt. En god proteinkilde i hvert måltid bidrar til metthetsfølelse og unngå store svingninger. 

Endret av FeiteFrida
  • Liker 2
Skrevet

Jeg glemte forresten: vær fysisk aktiv! Det trenger ikke være hard fysisk trening, men bare jevnlig "bevegelse" og mosjon. Det reduserer insulinresistens og du motvirker de høye "toppene" i bl.s.

AnonymBruker
Skrevet

Mindre porsjoner ris pasta  osv mere grønnsaker.  Jeg tåler bær  så det spiser jeg masse av.   Nøtter. Det er litt ulike fra mennesker  til menneske.   Du må se på hvor mye karbohydrater  / sukker det er i ting.    Trim er viktig    trenger ikke løpe men en rask gå tur  .   Regelmessig  måltider.  Legen vet  null . Kurset er ok . Gjeller for begge  typer  fleste  som tar det har type 2.   Du trenger ikke bli fanatisk   men en del folk blir  lavfarbo fantaster.   Jeg måtte på medisin  men det er fordi min dia 2 er arvelig mer en livsstil.  

Anonymkode: 5d019...639

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke kostholdsdelen på kurset var noe bra da det var altfor høyt inntak av karbohydrater. For mye fokus på å spise kornprodukter som er ganske raske karbohydrater. Jeg tåler frukt og bær godt og begynte å lage juicer og smoothies til frokost, mindre poteter, ris og pasta til middag samt fokus på ren mat, men spiser også prosessert mat. 
Ved baking endret jeg til Kokosblomstsukker som har gunstigere virkning på blodsukkeret enn raffinert hvitt sukker, og bruker mye mandelmel da hvetemel er som sukker. Jeg hadde kostholdsregulert min diabetes i løpet av noen få måneder og før kurset, som jeg fikk etter 4-5 måneder. På kurset fokuserte de forøvrig på å spise lite og ofte, men min erfaring er at færre måltider er bedre for meg. Og med lavere andel karbohydrater blir blodsukkeret jevnere og metthetsfølelsen varer lenger. 

Det er mye å sette seg inn i og jeg støtter de over som sier du må prøve deg litt frem og måle og se Hvordan du reagerer på ulike matvarer. Noen må kjøre strikt lavkarbo for å få det til mens andre kan kjøre mer moderat linje. Å gå tur er også gunstig. 

Lykke til. 

Anonymkode: a89fe...e13

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...