Gå til innhold

Fastrente og fastpris på strøm - jeg angrer sånn!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åh, jeg er så irritert på meg selv!
Historisk sett så har det ikke lønt seg med fastpris på ting, men nå er det jo noe annet. Høsten 2020 valgte jeg å binde renten på boliglånet på 1.65% i tre år. Kunne tatt fem år på 1.77% eller 10 år på 1.89%. Jeg er så sinna på meg selv for at jeg kun valgte 1.65% i tre år og den går ut til høsten neste år. 

Og strømmen. I fjor sommer kunne jeg valgt 45øre i tre år, det gjorde jeg ikke. Jeg har hatt fastpris på mellom 59øre og 99øre siden oktober, men det går ut nå og da er det over på spotpris😤

Jeg har hengt meg helt opp i at jeg har driti meg ut såpass og er skikkelig bekymret for hvordan økonomien skal gå fremover når jeg må over på vanlig spotpris og etterhvert flytende rente.. Hvor høyt opp skal boliglånsrentene? Og strømprisene - skal de bare fortsette inn i evigheten? Jeg blir stressa!

Anonymkode: 374a7...fe0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Anonymkode: b1890...9b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva var spørsmålet?

Anonymkode: f1c2b...490

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjort er gjort.

Anonymkode: ec530...16d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åh, jeg er så irritert på meg selv!
Historisk sett så har det ikke lønt seg med fastpris på ting, men nå er det jo noe annet. Høsten 2020 valgte jeg å binde renten på boliglånet på 1.65% i tre år. Kunne tatt fem år på 1.77% eller 10 år på 1.89%. Jeg er så sinna på meg selv for at jeg kun valgte 1.65% i tre år og den går ut til høsten neste år. 

Og strømmen. I fjor sommer kunne jeg valgt 45øre i tre år, det gjorde jeg ikke. Jeg har hatt fastpris på mellom 59øre og 99øre siden oktober, men det går ut nå og da er det over på spotpris😤

Jeg har hengt meg helt opp i at jeg har driti meg ut såpass og er skikkelig bekymret for hvordan økonomien skal gå fremover når jeg må over på vanlig spotpris og etterhvert flytende rente.. Hvor høyt opp skal boliglånsrentene? Og strømprisene - skal de bare fortsette inn i evigheten? Jeg blir stressa!

Hvis det er noen trøst, kjenner jeg flere som har fått kansellert fastprisavtaler på strøm de siste ukene, fordi prisene nå ligger langt over det noen kunne forestille seg bare for et halvt år siden. En fastprisavtale er ingen endelig garanti for at man faktisk vil få den prisen de neste årene. Hvis de høye strømprisene fortsetter, kommer ingen selskaper til å kunne opprettholde fastprisavtaler inngått på f.eks 45 ør/kWh, det vil jo være ensbetydende med å gå konkurs. 

Anonymkode: e0bb0...8f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva var spørsmålet?

Anonymkode: f1c2b...490

Vel, spørsmålet var hvor høyt opp boliglånsrentene skal og om strømprisene bare skal fortsatt oppover og hvordan det faktisk skal gå. Og utblåsning av frustrasjon fordi jeg var så tett å ikke ordnet meg lenger når muligheten var der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvis det er noen trøst, kjenner jeg flere som har fått kansellert fastprisavtaler på strøm de siste ukene, fordi prisene nå ligger langt over det noen kunne forestille seg bare for et halvt år siden. En fastprisavtale er ingen endelig garanti for at man faktisk vil få den prisen de neste årene. Hvis de høye strømprisene fortsetter, kommer ingen selskaper til å kunne opprettholde fastprisavtaler inngått på f.eks 45 ør/kWh, det vil jo være ensbetydende med å gå konkurs. 

Anonymkode: e0bb0...8f9

Heldigvis gjelder ikke dette de selskapene som produserer strøm selv. Andre vil nok kansellere avtaler eller gå konk.

Anonymkode: 95f44...6f1

Skrevet

Ikke vær irritert på deg selv for dette! Du har i hvert fall lært noe av det og du har både fastrente og fastprisavtale på strømmen som er bedre enn det mange andre har. Du har satt deg inn i hva fastrente og fastprisavtale på strøm går ut på. Du har lært og vil ta kloke valg senere! 

Jeg irriterte meg over at jeg bandt renta på 1,70% i 5 år (har over 3 år igjen) og at jeg ikke bandt for ti år i stede. Jeg liker forutsigbarhet, jeg burde gjort det. Men jeg kan ikke irritere meg, jeg gjorde det fordi det føltes lurt ut da. Nå? Not so much.

Samme som at jeg har hatt fastprisavtale på strømmen i 6 år nå. I fjor var avtalen 36 øre, i år er den 43 øre. Det er deilig å slippe å tenke forbruk, da alle regningene gjennom hele året er så og si de samme (minus oppvarming om vinteren som det blir et par ekstra hundrelapper på). Forutsigbarhet er veldig trygt og godt å ha. Man får aldri en sjokkregning. 

AnonymBruker
Skrevet

Å poenget med denne tråden er?

Anonymkode: 54510...938

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...