AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 heihei! har de siste to månedene jobbet litt som vikar på en lokal skole. Spurte om lønnen før jeg startet, men de visste ikke.. Fikk lønn nå, og for alle timene har jeg fått samme lønn, 160kr. Har vært mest lærervikar - er det ikke litt rart om assistent og lærervikar lønnes likt? Trodde det skulle ligge litt høyere... Anonymkode: 2e5db...9ef
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Du skal ha på plass lønn du før begynner. Så har du lært det. Assistenter er ufaglærte og skal ikke ha så mye som en lektor/lærer. Anonymkode: 6e88c...a80 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 Har du pedagogisk utdannelse? Trolig ikke, med tanke på lønnen. Og da blir det vel som i de fleste andre yrker uten krav om utdannelse. Anonymkode: dacb2...a9b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du skal ha på plass lønn du før begynner. Så har du lært det. Assistenter er ufaglærte og skal ikke ha så mye som en lektor/lærer. Anonymkode: 6e88c...a80 Ja, jeg prøvde å få på plass det, men de visste som sagt ikke. Rart, ikke sant? Og jobbtilbudene derifra strømmet hele tiden inn så jeg sa ja selv om jeg ikke visste om lønnen. Jeg har kanskje 3t som assistent og 40t som lærervikar, men alle er lønnet som assistent. En ting fikk jeg vite om lønnen før jeg startet og det var at lærervikar hadde høyere lønn, men de visste ikke hvor mye. Det jeg lurer på er om det kan ha skjedd en feil? Anonymkode: 2e5db...9ef
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 I de timene du er lærervikar skal du ha høyere lønn. Du skal ha lærerlønn, ikke assistentlønn. Anonymkode: f0574...442 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg prøvde å få på plass det, men de visste som sagt ikke. Rart, ikke sant? Og jobbtilbudene derifra strømmet hele tiden inn så jeg sa ja selv om jeg ikke visste om lønnen. Jeg har kanskje 3t som assistent og 40t som lærervikar, men alle er lønnet som assistent. En ting fikk jeg vite om lønnen før jeg startet og det var at lærervikar hadde høyere lønn, men de visste ikke hvor mye. Det jeg lurer på er om det kan ha skjedd en feil? Anonymkode: 2e5db...9ef Da tar du kontakt med leder. Det har åpenbart skjedd en feil. Anonymkode: 64bef...426 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 Men hva er lærervikar da? Er du en assistent som "stepper" inn som en "lærer"? Har du lærerutdannelse? Anonymkode: 109c7...2ec
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hva er lærervikar da? Er du en assistent som "stepper" inn som en "lærer"? Har du lærerutdannelse? Anonymkode: 109c7...2ec Jeg er ikke assistent, men tilkallingsvikar. Så jeg stepper inn der det er behov. Som regel som "lærer", dvs alene med en klasse. Har ikke lærerutdannelse. Anonymkode: 2e5db...9ef
applestories Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 Jeg jobbet som deg som tilkallingsvikar uten lærerutdannelse, fra 2010 til 2014. Da var lærertimene i 1. - 7. klasse lønnet 80 kroner per mer i timen enn assistentlønn, i 8. - 10. klasse nesten dobbelt så høyt som assistenttimene. Lærertimene var lønnet likt uavhengig av mengde for- og etterarbeid så noen ganger var det god timelønn, andre ganger dårlig. Dette ville jeg sjekket ut med nærmeste leder.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 Jeg jobbet et år som vikar. Har (og hadde da) lærerutdanning. Jeg fikk betalt som ufaglært når jeg underviste i fag jeg ikke har formell kompetanse i. Dette endret de bare for noen få år siden i kommunen der jeg jobbet. Før dette fikk jeg lønn som adjunkt. Har du ikke lærerutdanning, får du lønn som ufaglært uansett hvilke fag du får. Du får ikke lønn som lærer. Det handler ikke om hva du gjør, men hvilken utdannelse du har. Les mer her: https://www.pedagogstudentene.no/studenthverdagen/lonn-som-larervikar/ Anonymkode: 0cf8b...7cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 I de timene du har hatt som lærervikar skal du lønnes som fagarbeider, mens i assistenttimene skal du lønnes som ufaglært. https://www.pedagogstudentene.no/studenthverdagen/lonn-som-larervikar/ Anonymkode: 2876f...de6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg er ikke assistent, men tilkallingsvikar. Så jeg stepper inn der det er behov. Som regel som "lærer", dvs alene med en klasse. Har ikke lærerutdannelse. Anonymkode: 2e5db...9ef Men har du ikke utdannelse, ,hvorfor mener du at du skal lønnes som en lærer? Du er jo bare assistent/ringevikar? Anonymkode: 109c7...2ec
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I de timene du er lærervikar skal du ha høyere lønn. Du skal ha lærerlønn, ikke assistentlønn. Anonymkode: f0574...442 Nei, det skal hun så definitivt ikke. Hun er ikke utdannet lærer. AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg er ikke assistent, men tilkallingsvikar. Så jeg stepper inn der det er behov. Som regel som "lærer", dvs alene med en klasse. Har ikke lærerutdannelse. Anonymkode: 2e5db...9ef Da er du assistent, uansett hvordan du vrir på det, og det burde faktisk ikke være lov å bruke ufaglærte som lærere. Anonymkode: 5f46f...8f1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ikke assistent, men tilkallingsvikar. Så jeg stepper inn der det er behov. Som regel som "lærer", dvs alene med en klasse. Har ikke lærerutdannelse. Anonymkode: 2e5db...9ef Dette håper jeg det blir slutt på. Greit nok at du kan jobbe som assistent, men en skam at man kan være lærervikar uten utdanning. Anonymkode: dacb2...a9b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette håper jeg det blir slutt på. Greit nok at du kan jobbe som assistent, men en skam at man kan være lærervikar uten utdanning. Anonymkode: dacb2...a9b Mange lærervikarer er lærerstudenter som har kommet ganske langt i studieløpet. Det er slik skolene bare henter noen inn fra gata. Og hvis det ikke er godt nok for deg med lærerstudenter, hva foreslår du at skolene gjør istedenfor hvis de mangler lærere en dag? Og de timene du er lærer skal du ha høyere timelønn enn når du er assistent. Når du er lærervikar er det du som styrer timen, mens når du er assistent assisterer du bare. Så her har det nok skjedd en feil. Anonymkode: 21ce5...28c 3
Neutral90 Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange lærervikarer er lærerstudenter som har kommet ganske langt i studieløpet. Det er slik skolene bare henter noen inn fra gata. Og hvis det ikke er godt nok for deg med lærerstudenter, hva foreslår du at skolene gjør istedenfor hvis de mangler lærere en dag? Og de timene du er lærer skal du ha høyere timelønn enn når du er assistent. Når du er lærervikar er det du som styrer timen, mens når du er assistent assisterer du bare. Så her har det nok skjedd en feil. Anonymkode: 21ce5...28c Da bør det bli et system ala som det er i helse, der hvor lengre du kommer ut i utdannelsen jo høyere vikarlønn får du.
Hengebuksvinet Skrevet 11. mai 2022 #17 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg Lærerstudenter er jo greit nok. Lurt å jobbe litt tilkalling, ved siden av studiene. Men galskap at noen uten pedagogisk utdanning skal kunne være lærervikar. Blir mer jobb på oss ekte lærere, da.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #18 Skrevet 11. mai 2022 Å jobbe some lærervikar er jo en annen jobb enn å være assistent. Jeg jobbet som tilkallingsvikar mens jeg tok lærerutdanningen. Da var jeg på SFO noen ganger før og etter skolen, og lærervikar på dagen. Fikk forskjellige lønn for de forskjellige rollene. Når er jeg lærer og noen ganger har assistenten i klassen min hatt vikartimer for meg (f.eks hvis jeg skal til tannlegen og må dra litt før har hun hatt de i siste time, med opplegg fra meg. Akkurat som vanlig lærervikar). Da får hun annen lønn enn når hun er assistent. Anonymkode: 1b593...cdf 1
Nowayback Skrevet 11. mai 2022 #19 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette håper jeg det blir slutt på. Greit nok at du kan jobbe som assistent, men en skam at man kan være lærervikar uten utdanning. Anonymkode: dacb2...a9b Vel, lærere blir syke, det er alltid dårlig bemanning på skoler og de fleste lærere er ikke villige til å være ringevikarer. Så da blir det slik, gunstig eller ei.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #20 Skrevet 11. mai 2022 Jobbet som lærervikar for rundt 5 år siden. Hadde da rundt 320kr timen. Ingen lærerutdanning. Så høres veldig rart ut at du ikke har høyere lønn som lærervikar. Jeg hadde ikke orket ansvaret som følger med å være lærervikar dersom det var likt betalt som å være assistent. Da hadde jeg heller valgt assistentrollen Anonymkode: ca4fe...663 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå