AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Hei Jeg skal selge et anheng med diamant samt kjede i hvitt gull. Har ikke kvitt eller noe. Kun takst fra en lokal gullsmed. Vurdert til 25k. Selger for 16k. Denne vil noen kjøpe. Skal møte hos en annen gullsmed der han bor og han kan teste om det er ekte gull og diamant. Men han kan ikke teste noe annet, som f eks om det er gjort noe klarhetsforbedring eller annet på diamanten. Da må det sendes inn. Noe jeg allerede har gjort. På min takst står det ikke noe om det, hadde nok stått at den ble det om det var tilfelle. Står bare at den er sånn karat og sånn inneslutning. Det jeg er redd for. Er om jeg selger denne til kjøper, og han tar med hjem og noen dager senere kommer tilbake med en annen anheng og sier den er falsk. Hvordan forhindrer jeg dette? Det er ikke gravert GIA serienummer eller noe på den,og det er en sten. Så ikke noe spesielt design som blir vanskelig å etterlikne. Vil jo selge men er redd for komplikasjoner. Anonymkode: 299c6...109
Million Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 (endret) Dere bør møtes hos en gullsmed du har gjort avtale med, der du tar med smykket for vurdering på stedet i påsyn av kjøper. Du bør lage en slags avtale, skriftlig, der det står at smykket er kontrollert av gullsmed i påsyn av kjøper, og funnet å være ekte og uten feil. Signert av begge, både kjøper/selger, i to eksemplarer. Vet ikke om gullsmeden tar noe betalt for en slik ekthetsvurdering, men det er det vel verdt å betale for? Uansett, da har du det i alle fall skriftlig at smykket var ekte da kjøper overtok det, og han kan ikke komme og påstå noe annet senere. Endret 11. mai 2022 av Million stavefeil rettet
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #3 Skrevet 12. mai 2022 Det var lurt. Bare at gullsmeden har kun mulighet til å sjekke om diamanten er ekte eller ikke og ev hvilke grad den er (farge,klarhet) men ikke om den er behandlet eller noe. Det er det jeg er redd for. Har snakket med flere gullsmed. Man må sende inn til en annen gullsmed via denne lokale gullsmeden. Og få den tilbake med takst, det vil da stå om den er behandlet eller naturlig. Det vil ta ukesvis. Samt man igjen kan "bytte" anhenget. Da det er ikke noe gravert i den. Anonymkode: 299c6...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå