Gå til innhold

Bacheloroppgave - kan noen hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver bacheloroppgave i pedagogikk, og skal skrive om hvorfor og hvordan lærerens oppdragende rolle har forandret seg. Jeg føler derimot at jeg svarer ganske greit på dette i teoridelen, og er nå stresset fordi jeg ikke helt vet hvordan eller hva jeg skal drøfte i diskusjonsdelen. Har noen tips å komme med? Hvordan kan jeg få til en god drøftedel her. 

Min oppgave er bygget opp slik at jeg definerer oppdragelse, autoritet og klasseledelse, og har en historisk del med utviklingen av lærerens rolle. 

Takk!

Anonymkode: 3b589...bb0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en bra oppgave. Skulle ønske jeg hadde tips til deg, men jeg sliter med drøftingsdelen selv. Håper at det løser seg for oss begge :)

Anonymkode: 13a5c...dd8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har drøftet allerede? Altså at du har blandet det litt inn i teorien? Drøfting er jo dine  vurderinger, kommentarer og tanker rundt teorien. Kam også dra inn samfunnet - som hva vi normalt forventer og ønsker av en lærer. Sett opp et tankekart så får du kanskje noen hovedpunkter å begynne på 

Anonymkode: 6ad59...564

• Liker 2
Skrevet

Mitt største tips er å lese andre bacheloroppgaver på nettet! Selv om det kanskje ikke er av samme tema får man mye tips av hvordan andre har gjort drøftedelen, og brukt teorien 🙌🏼

• Liker 2
Gjest Hippokrates
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skriver bacheloroppgave i pedagogikk, og skal skrive om hvorfor og hvordan lærerens oppdragende rolle har forandret seg. Jeg føler derimot at jeg svarer ganske greit på dette i teoridelen, og er nå stresset fordi jeg ikke helt vet hvordan eller hva jeg skal drøfte i diskusjonsdelen. Har noen tips å komme med? Hvordan kan jeg få til en god drøftedel her. 

Min oppgave er bygget opp slik at jeg definerer oppdragelse, autoritet og klasseledelse, og har en historisk del med utviklingen av lærerens rolle. 

Takk!

Ta for deg oppdragelse først. 

Legg ut en påstand/problemstilling/spørsmål. Svar så med PROS'ene, og bruk kilder. Svar dette igjen med CONS'ene, og bruk kilder, så avrunder du drøftingen med en sammentrekning/konklusjon/egne oppfatninger etter. 

Så tar du for deg autoritet på samme viset. Og så klasseledelse på samme viset. Så kjører du en historisk del under. Før du setter i gang med en avslutning på ALT. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er et teori spørsmål og hvorfor er drøfting. Så hvis du har svart mye på hvorfor i teoridelen så har du sikkert drøftet mye allerede? 

Anonymkode: 992ba...0fc

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Vel, jeg beskriver jo hvordan rollen har forandret seg i historiedelen, men her kommer det også frem litt om hvorfor den har forandret seg på grunn av hvordan samfunnet på denne tiden var. Jeg tenker at jeg eventuelt bare må skrive litt av dette inn i drøftedelen min også, og blande inn teorien fra oppdragelse, autoritet og klasseledelse opp mot historien på en måte. 

Var bare veilederen min som kommenterte at han var litt spent på hva jeg skulle skrive her fordi det virket som at jeg allerede hadde besvart det. Jeg trodde jeg måtte ha en egen drøftedel, så jeg får nesten bare prøve å skrive med egne ord her, og se om jeg finner noe å drøfte. 

AnonymBruker
Skrevet

Drøfting kan også være kritisk eller sammenlignende, feks om hvordan det ville vært om dagens lærer hadde tatt på samme rolle som det som tidligere var vanlig - hekt på det du har utredet. Kan stille kritiske spørsmål til hvorfor det har utviklet seg sånn og om det er til det beste. Du trenger ikke være enig i kritikken, bare peke på at du klarer å reflektere litt over ulemper og fordeler bak ulike modeller?

Hilsen ikke-pedagog

Anonymkode: ae771...291

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...