Gå til innhold

Opp i vekt - hvordan få til nok måltider

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Trenger gjerne litt tips fra andre som kan se på situasjonen min utenifra da jeg sliter med å løse dette selv. Jeg skal opp i vekt da jeg har en bmi på 17,5, og ønsker gjerne å forsøke og komme meg opp til rundt 18,5-19,5 hvert fall. Alltid vært liten og spinkel, men vil likevel forsøke å legge på meg. Problemet er at jeg sliter veldig med å få i meg nok mat i hverdagen når jeg har jobb fra 8-16 fordi jeg har veldig dårlig matlyst tidlig på morningen. I helger/ferier spiser jeg fire måltider; frokost rundt 9:30-11, lunsj en gang mellom 13:30-15, middag 17:30-19 og kveldsmat 21:30-23:00. Synes dette fungerer fint og jeg får da i meg fire måltider og ca 2500 kcal totalt. Problemet er at jeg har svært dårlig matlyst på morningen. Må alltid gå en tur med hunden og ha litt tid fra jeg våkner, og trenger ro for å få i meg maten. I hverdagen går ikke dette. Før kl 8 har jeg overhode ikke matlyst, og blir aldri nok tid til å spise. Derfor blir som regel frokost hoppet over, og jeg må vente til lunsj kl 12. Da kommer jeg liksom så sent i gang med første måltid at neste måltid blir middag, og så kveldsmat på kvelden. Å forsøke å skulle dele de 2500 kaloriene jeg får i meg i helgene på 3 måltider går ikke, da får jeg utrolig mageknip. Vet derfor ikke helt hvordan jeg skal få til minimum fire måltider i hverdagen også fordi det er uaktuelt å få til å spise den frokosten jeg vanligvis orker i helgene så tidlig på morningen. Har noen tips til hvordan jeg kunne fordelt måltidene utover for å forsøke å få i meg det samme i hverdagen som i helgene? Sliter med å få i meg nok mat totalt for å gå opp i vekt pga dette:(

Anonymkode: 2f434...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har hatt det likt som deg. Løsningen min ble en veldig kaloririk smoothie jeg drakk på morgenen eller på jobb. Kan det være noe? Evt annen kaloririk drikke som feks YT el.? 

Anonymkode: a5d1f...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Trenger gjerne litt tips fra andre som kan se på situasjonen min utenifra da jeg sliter med å løse dette selv. Jeg skal opp i vekt da jeg har en bmi på 17,5, og ønsker gjerne å forsøke og komme meg opp til rundt 18,5-19,5 hvert fall. Alltid vært liten og spinkel, men vil likevel forsøke å legge på meg. Problemet er at jeg sliter veldig med å få i meg nok mat i hverdagen når jeg har jobb fra 8-16 fordi jeg har veldig dårlig matlyst tidlig på morningen. I helger/ferier spiser jeg fire måltider; frokost rundt 9:30-11, lunsj en gang mellom 13:30-15, middag 17:30-19 og kveldsmat 21:30-23:00. Synes dette fungerer fint og jeg får da i meg fire måltider og ca 2500 kcal totalt. Problemet er at jeg har svært dårlig matlyst på morningen. Må alltid gå en tur med hunden og ha litt tid fra jeg våkner, og trenger ro for å få i meg maten. I hverdagen går ikke dette. Før kl 8 har jeg overhode ikke matlyst, og blir aldri nok tid til å spise. Derfor blir som regel frokost hoppet over, og jeg må vente til lunsj kl 12. Da kommer jeg liksom så sent i gang med første måltid at neste måltid blir middag, og så kveldsmat på kvelden. Å forsøke å skulle dele de 2500 kaloriene jeg får i meg i helgene på 3 måltider går ikke, da får jeg utrolig mageknip. Vet derfor ikke helt hvordan jeg skal få til minimum fire måltider i hverdagen også fordi det er uaktuelt å få til å spise den frokosten jeg vanligvis orker i helgene så tidlig på morningen. Har noen tips til hvordan jeg kunne fordelt måltidene utover for å forsøke å få i meg det samme i hverdagen som i helgene? Sliter med å få i meg nok mat totalt for å gå opp i vekt pga dette:(

Anonymkode: 2f434...74a

•Gjør måltidene du allerede får til mer næringstette uten å øke volumet voldsomt. Eks med kokosmelk,olje,nøtter,nøttesmør
•Legge inn små mellom måltider. Eksempel tørket frukt og nøtter,dadler med peanøttsmør,hjemmelaget næringsbarer. •Innta flytende kalorier til måltider

Anonymkode: 8b06a...748

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ganske mye erfaring med dette da jeg har vært innlagt for anoreksi. Man må egentlig spise selv om man ikke har matlyst, man må prioritere frokosten, og etter noen dager føles det mer naturlig for magen. Man kan evt benytte næringsdrikker fra apotek. Drikk den kald med sugerør i bilen på vei til jobb feks? (Ikke supergodt, men gjør nytten). Måltidserstatningsbarer kan du også ha liggende i vesken å ta på vei til jobb. Litt søtt er enklere å spise om morgen syns jeg. Om du drikker kaffe, bruk fløte oppi gjennom dagen på jobb. Drikk mye juice og melk (evt med oboy). Man får ofte mye lettere i seg mye kalorier ved å drikke dem. Nøtter som snacks på kontoret. Man trenger ikke nødvendigvis ha så veldig store måltider om man planlegger litt. Feks litt mye olje når du steker og helle god olje over maten etterpå. Bruk dressinger/majones, fløte i sauser, focaccia, avokado, egg, bakevarer, ingen lettprodukter, fetere kjøtt osv.
Også må man rett og slett prioritere måltidene, sett på alarm på telefonen, stå opp litt før. Ja det er ubehagelig å bli stappmett hele tiden, men det må til. Du har jo også en fordel ved at du faktisk ønsker å øke vekten, så sånn sett er det jo sikkert enklere å gjennomføre også fordi du slipper all angsten.

Anonymkode: 125ed...622

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...