AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Barnehagen til sønnen min skal ha foreldremøte neste uke og har bedt om man sender inn tema på forhånd dersom man har noe man vil ta opp. Det er foreldrekontaktene som er ansvarlig for møte. Jeg er veldig i tvil om jeg bør ta opp følgende; Barnehagen har hatt faste rutiner på hvordan de feirer bursdager, barna får krone, pinne-is, velge sang i samling osv. Veldig fint opplegg synes jeg! De største barna har i tillegg pleid å invitere hverandre til hjemme-bursdag og får lov til å dele ut invitasjoner i bhg. MEN, i høst utviklet det seg plutselig en ny trend hvor flere av barna feirer full bursdag i barnehagetiden. Det er bla foreldrekontaktene og noen til som har startet med dette (disse er liksom blitt en liten gjeng). Da har vi fått invitasjon til bursdag, barna må pynte seg og ha med gave. Foreldrene til barnet som har bursdag har med mat og kake og arrangerer full fest i barnehagen. Jeg kjenner dette opplegget irriterer meg noe voldsomt. Det er ikke alle foreldre som har mulighet til å ta fri en hel dag for å arrangere bursdag i bhg. Og i tillegg synes jeg det er veldig tullete mtp kjøpepresset det blir på gaver. Dersom alle skal feire bursdag på den måten blir det ganske dyrt etterhvert. Mest av alt irriterer det meg at det skaper forskjeller. Selv har jeg både tid og økonomi til dette (så det handler ikke om misunnelse), men vet om flere foreldre som ikke har, og jeg synes det er en prinsippsak at bursdag i barnehagen skal være likt! Er redd dette nye opplegget fører til at vanlig bhg-feiring blir mindre stas. Jeg er egentlig en konfliktsky type, og dette er jo ikke verdens viktigste ting så hadde egentlig tenkt å bare la være med å si noe. Men så kjenner jeg likevel at det koker i meg hver gang jeg ser barna til disse cupcake-mødrene kommer ut porten med store bæreposer fulle av gaver og tomme kakefat, mens andre må "nøye seg" med en papirkrone. Er det på sin plass å ta opp dette eller er det jeg som overreagerer her? På forhånd takk for innspill 🙏 Anonymkode: 6d7e3...3aa 3 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Det er på sin plass å ta det opp ... men jeg synes det var et utrolig godt opplegg i utgangspunktet. Kan dere heller ikke lage noen kjøreregler ang gaver og servering og ta den type feiring for alle? Bare tenk hvor mye tid og krefter spart... Anonymkode: 982ec...b22 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 Måner set noen år siden keg hadde barnehagebarn- men allerede da begynte en variant av denne type feiring å «spre» seg. Men barnehagen hentet seg raskt inn og sa t i barnehagen markerer vi bursdager - vi har ikke bursdagsfeiringer. Nettopp med utgangspunkt i dette med likhet. Noen valgte å inngå avtale med barnehagen om feiring i barnehagetiden, men da hjemme hos barnet. Dette istedenfor feiring på ettermiddagen og det synes jeg var helt greit- selv om vi valgte å ikke gjøre det slik🙂. Mange barn syne aset er stas å komme hjem til noen- så kanskje dette kunne være et kompromiss? Anonymkode: 81d77...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er på sin plass å ta det opp ... men jeg synes det var et utrolig godt opplegg i utgangspunktet. Kan dere heller ikke lage noen kjøreregler ang gaver og servering og ta den type feiring for alle? Bare tenk hvor mye tid og krefter spart... Anonymkode: 982ec...b22 Godt opplegg? At foreldre må ta seg fri fra jobb for å arrangere bursdag i barnehage tiden? 🤔 Anonymkode: 09d22...03f 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Godt opplegg? At foreldre må ta seg fri fra jobb for å arrangere bursdag i barnehage tiden? 🤔 Anonymkode: 09d22...03f Må vel ikke. Er opptil hver enkelt forelder å bestemme dette. Høres mer ut som flere foreldre burde skaffe seg ryggrad og heller si at vi gjør det på vår måte. Anonymkode: 4560c...c1c 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Dette burde barnehagen sette ned foten for - fatter ikke at de har sagt ja i utgangspunktet. Anonymkode: 9b2bc...35c 14 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 Det høres helt tullete ut. Dette må du ta opp. Snakk om å skape et klasseskille. Om det føles unaturlig å ta opp på møte så ta det opp med styrer i forkant. Det bryter jo med gratisprinsippet også Anonymkode: 8792a...80b 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det høres helt tullete ut. Dette må du ta opp. Snakk om å skape et klasseskille. Om det føles unaturlig å ta opp på møte så ta det opp med styrer i forkant. Det bryter jo med gratisprinsippet også Anonymkode: 8792a...80b Nå er det vel ikke gratisprinsipp i bhg. Det er jo frivillig om du vil ha barnet i barnehagen. Det er på skolen det er gratisprinsipp. Men uansett et dårlig og rart opplegg. Anonymkode: 9b077...584 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 Jeg er foreldrekontakt i vår barnehage, og synes du må ta det opp. Å ha med gaver i barnehagen på en"vanlig" dag er helt hinsides. Da får heller ungene gi en hjemmelaget tegning eller lignende. At mammaer og pappaer skal arrangere bursdag i barnehagen i barnehagetiden også. Barnehage er et pedagogisk tilbud, bursdager 20 dager i året må jo da gå på bekostning av en del annet. Hos oss får vi låne barnehagen i helger til bursdagsfeiringer. Det er ypperlig tilbud det! Anonymkode: 356fa...774 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 Dette synes jeg du skal ta opp! Barna skjønner jo nødvendigvis ikke hvorfor 'Emma' får 20 gaver og kaker på barnehagebursdagen sin, mens 'Anna' får en is og that's it. Blir jo veldig forskjell på barnehagebursdagene! Skjønner ikke at personalet ikke ser det selv? Anonymkode: c2ac4...463 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 Jeg er helt enig med deg, og syns du skal ta det opp. I en rolig, hyggelig og ikke angripende tone, selvfølgelig. I vår barnehage tegner de tegninger til bursdagsbarnet. Og den som har bursdag blir veldig glad for den oppmerksomheten. Anonymkode: b002c...d8a 2
Strange Doll Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er på sin plass å ta det opp ... men jeg synes det var et utrolig godt opplegg i utgangspunktet. Kan dere heller ikke lage noen kjøreregler ang gaver og servering og ta den type feiring for alle? Bare tenk hvor mye tid og krefter spart... Anonymkode: 982ec...b22 Jeg er enig i dette
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barnehagen til sønnen min skal ha foreldremøte neste uke og har bedt om man sender inn tema på forhånd dersom man har noe man vil ta opp. Det er foreldrekontaktene som er ansvarlig for møte. Jeg er veldig i tvil om jeg bør ta opp følgende; Barnehagen har hatt faste rutiner på hvordan de feirer bursdager, barna får krone, pinne-is, velge sang i samling osv. Veldig fint opplegg synes jeg! De største barna har i tillegg pleid å invitere hverandre til hjemme-bursdag og får lov til å dele ut invitasjoner i bhg. MEN, i høst utviklet det seg plutselig en ny trend hvor flere av barna feirer full bursdag i barnehagetiden. Det er bla foreldrekontaktene og noen til som har startet med dette (disse er liksom blitt en liten gjeng). Da har vi fått invitasjon til bursdag, barna må pynte seg og ha med gave. Foreldrene til barnet som har bursdag har med mat og kake og arrangerer full fest i barnehagen. Jeg kjenner dette opplegget irriterer meg noe voldsomt. Det er ikke alle foreldre som har mulighet til å ta fri en hel dag for å arrangere bursdag i bhg. Og i tillegg synes jeg det er veldig tullete mtp kjøpepresset det blir på gaver. Dersom alle skal feire bursdag på den måten blir det ganske dyrt etterhvert. Mest av alt irriterer det meg at det skaper forskjeller. Selv har jeg både tid og økonomi til dette (så det handler ikke om misunnelse), men vet om flere foreldre som ikke har, og jeg synes det er en prinsippsak at bursdag i barnehagen skal være likt! Er redd dette nye opplegget fører til at vanlig bhg-feiring blir mindre stas. Jeg er egentlig en konfliktsky type, og dette er jo ikke verdens viktigste ting så hadde egentlig tenkt å bare la være med å si noe. Men så kjenner jeg likevel at det koker i meg hver gang jeg ser barna til disse cupcake-mødrene kommer ut porten med store bæreposer fulle av gaver og tomme kakefat, mens andre må "nøye seg" med en papirkrone. Er det på sin plass å ta opp dette eller er det jeg som overreagerer her? På forhånd takk for innspill 🙏 Anonymkode: 6d7e3...3aa Cupcake-mødrene 🤣🤣 Jeg digga den beskrivelsen! Men jeg skjønte ikke helt hvorfor noen ikke har feiring..? Hvorfor gjør de det ikke likt for alle? Jeg hadde ikke likt et slikt opplegg i barnehagen og synes det er helt innenfor at du tar det opp. Har du ingen "allierte" der? Som du kjenner godt som du kan spørre om hva de mener? Kanskje dere kan være flere som sier ifra 😊 Anonymkode: 05efe...bae 2
Luckiness Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 Dette må tas opp. Barnehagen skal feire likt for alle. Slik som barnehagen gjør hos dere med sang, is osv. Men det er ikke greit at noen skal få feiret mer enn andre selv om det er foreldrene som kommer og «overtar». Dette er i barnehagens åpningstid og det som skjer bør være likt og nøytralt for alle barna. Utrolig at ikke personalet har sagt noe på dette. 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 Jeg er ikke enig med deg ts. Mine tantebarn går i en bhg der alle unntatt eldste årskullet har feiring med sin avdeling i bhg, og det fungerer glimrende! Alle blir inkludert, de som ikke har plass hjemme slipper å bekymre seg for det, det trengs ikke ekstra orging på ettermiddagen og ikke minst er de ansatte på plass som "holder ungene i ørene" så du slipper klatring i gardinen og dingling fra lysekronen. Barna kommer som de er, det er ikke noe krav om pentøy. Bhg sørger for krone til bursdagbarnet, blåser opp ballonger og dekker bordet, foreldrene stiller med kake og mat (som regel pølser eller pizzasnurrer). En liten gave til forhåndsbestemt sum på samme måte som i privat selskap. Noen ganger har folk invitert alle barna hjem til seg på dagen, og da har de det som utflukt. Det er faktisk billigere enn om du skal ha det hjemme og må regne med noen ekstragjester ala småsøsken, foreldre som må følge barna og gjerne tar en kaffe og et kakestykke, servietter og askjetter og annen pynt. Dette er et supert opplegg som har fungert godt i 20 år, ikke vær så negativ bare fordi noen vil gjøre noe annet enn deg. Anonymkode: 3766f...1ca
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen!! 🙏 Kjenner jeg blir veldig lettet av å lese at jeg ikke er alene om å synes dette er ugreit. Glemte å skrive det i hovedinnlegget men har nevnt det for en av personalet tidligere, men fikk bare et halvveis svar om at de hadde tatt en runde på det og kunne ikke se noen grunn til at de ikke skulle det. Jeg nevnte da at jeg tenker det kan bli litt urettferdig og hun svarte da at "sånn er livet". Dette er noe av grunnen til at jeg ikke vil ta det opp på foreldremøte. Jeg er som sakt konfliktsky og har egentlig ikke lyst til å ta dette opp i plenum. Tenker at det muligens kan være en idé å sende en epost til barnehagen om det? TS Anonymkode: 6d7e3...3aa
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #17 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er ikke enig med deg ts. Mine tantebarn går i en bhg der alle unntatt eldste årskullet har feiring med sin avdeling i bhg, og det fungerer glimrende! Alle blir inkludert, de som ikke har plass hjemme slipper å bekymre seg for det, det trengs ikke ekstra orging på ettermiddagen og ikke minst er de ansatte på plass som "holder ungene i ørene" så du slipper klatring i gardinen og dingling fra lysekronen. Barna kommer som de er, det er ikke noe krav om pentøy. Bhg sørger for krone til bursdagbarnet, blåser opp ballonger og dekker bordet, foreldrene stiller med kake og mat (som regel pølser eller pizzasnurrer). En liten gave til forhåndsbestemt sum på samme måte som i privat selskap. Noen ganger har folk invitert alle barna hjem til seg på dagen, og da har de det som utflukt. Det er faktisk billigere enn om du skal ha det hjemme og må regne med noen ekstragjester ala småsøsken, foreldre som må følge barna og gjerne tar en kaffe og et kakestykke, servietter og askjetter og annen pynt. Dette er et supert opplegg som har fungert godt i 20 år, ikke vær så negativ bare fordi noen vil gjøre noe annet enn deg. Anonymkode: 3766f...1ca Hvorfor har ikke det eldste årskullet bursdagsfeiring? 🤔 Denne bhg HAR jo feiring med is og diverse. Det er først og fremst forskjellen jeg reagerer på, og jeg synes uansett ikke gaver har noe i barnehagebursdag å gjøre.. TS Anonymkode: 6d7e3...3aa 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #18 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor har ikke det eldste årskullet bursdagsfeiring? 🤔 Denne bhg HAR jo feiring med is og diverse. Det er først og fremst forskjellen jeg reagerer på, og jeg synes uansett ikke gaver har noe i barnehagebursdag å gjøre.. TS Anonymkode: 6d7e3...3aa Fordi når de blir 6 år ønsker mange av barna å ha det hjemme. Hvis de vil ha det i bhg kan de det, men da vil ungene gjerne vise frem rommet sitt, lekene sine og hvor de bor, og dermed er det færre som ønsker å ha det i bhg siste året. Hadde nok gått an om noen var interessert. Du slipper alt styret med å arrangere hjemme, det er fordelen med å ha det i bhg. De gavene må du fint regne med uansett om ungen din skal delta i bursdag, enten barnebursdagen er i bhg eller hjemme. Men hjemme er det ikke alltid nok med pølse og kake, da må det være leker, underholdning, eller feiring på lekeland. Og så må du rydde huset, få plass til alle, underholde 12 unger med minst 10 foreldre som ikke får lov å gå av sine håpefulle, servere alle, passe på at ingen får i seg feil allergimat, og rydde etterpå. Anonymkode: 3766f...1ca
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #19 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi når de blir 6 år ønsker mange av barna å ha det hjemme. Hvis de vil ha det i bhg kan de det, men da vil ungene gjerne vise frem rommet sitt, lekene sine og hvor de bor, og dermed er det færre som ønsker å ha det i bhg siste året. Hadde nok gått an om noen var interessert. Du slipper alt styret med å arrangere hjemme, det er fordelen med å ha det i bhg. De gavene må du fint regne med uansett om ungen din skal delta i bursdag, enten barnebursdagen er i bhg eller hjemme. Men hjemme er det ikke alltid nok med pølse og kake, da må det være leker, underholdning, eller feiring på lekeland. Og så må du rydde huset, få plass til alle, underholde 12 unger med minst 10 foreldre som ikke får lov å gå av sine håpefulle, servere alle, passe på at ingen får i seg feil allergimat, og rydde etterpå. Anonymkode: 3766f...1ca Ok, dette har ikke vært praksis her hvor vi bor. Har aldri hørt om at noen av barna under førskole har bursdag hjemme. De har hatt bursdag i bhg og thats it. Så dette nye "opplegget" er kun erstatning for bhg bursdag, ikke i steden for å ha den hjemme. TS Anonymkode: 6d7e3...3aa
Drizzt Skrevet 11. mai 2022 #20 Skrevet 11. mai 2022 Det skal ikke være krav for gave. Heller ikke at man har pyntet seg. For øvrig er det greit å feire i barnehagen hvis barnehager tillater dette - men da må foreldrene til bursdagsbarnet sørge for ''alt''. De andre barna skal ikke tvinges det ene og det andre - de har tross alt ordinært barnehagetilbud. Det er en UTING å kreve gaver! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå