Gå til innhold

Buhund, Lapphund, Spitz eller islands fårehund?

tesla123

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring med disse rasene som dere ønsker å dele?

Dette blir vår første hund og vi ønsker en ordentlig allroundhund som kan bli med alt fra fjellturer, roadtrips, familiebesøk til sofakos. Vi har katt så det er viktig den går overens med andre dyr og vi ønsker en hund som kan trenes til å gå løs på tur utenom båndtvangen.

Vi vet at disse rasene kan bjeffe en del, men foretrekker minst mulig av det. Det er også en fordel med ren pels som ikke lukter så sterkt hund, og selv om det blir mange turer og mye aktivitet er det viktig at den tåler rolige perioder også.

Setter stor pris på alt av svar da vi er usikker på hvem av disse rasene vi skal gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oppvokst med svensk lapphund. Bjeffing må tas tak i tidlig, de er varslere. De tenderer også mot å være veldig selvstendige, så det kan hende man må jobbe hardt med innkalling og annen trening, men finner man riktig motivasjon, er de ordentlig morsomme å jobbe med. 

Jeg elsker rasen, men bor i leilighet midt i byen og valgte en annen rase. Får jeg noen gang hus på landet, blir det svensk lapphund igjen. Vær obs på at den finske har vært mer populær og dermed har blitt avlet hardere på, så undersøk oppdretter og linjer godt om du går for den. 

Og pelsen er selvrensende, og det er ikke tull. Har aldri kjent hundelukt. Har de vært ute i møkka, r det en halvtime tørking i gangen og en god risting, så har man en ren hund igjen. Men selvfølgelig en del røyting i røyteperiodene. 

Anonymkode: a6937...208

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tesla123 skrev (4 timer siden):

Hei!

Dette blir vår første hund og vi ønsker en ordentlig allroundhund som kan bli med alt fra fjellturer, roadtrips, familiebesøk til sofakos. Vi har katt så det er viktig den går overens med andre dyr og vi ønsker en hund som kan trenes til å gå løs på tur utenom båndtvangen.

Vi vet at disse rasene kan bjeffe en del, men foretrekker minst mulig av det. Det er også en fordel med ren pels som ikke lukter så sterkt hund, og selv om det blir mange turer og mye aktivitet er det viktig at den tåler rolige perioder også.

Setter stor pris på alt av svar da vi er usikker på hvem av disse rasene vi skal gå for.

Foreldrene mine har kleinspitz, og de bjeffer i hvert fall ekstremt mye!😬🙈 Så kanskje ikke den, hvis dere ønsker minst mulig bjeffing :POg det er kanskje ikke den beste hunden for førstegangseiere heller.

Lapphunder er helt nydelige hunder! Kjenner mange som har svensk eller finsk, og de virker som veldig gode familiehunder, som vil være med på alt. Jeg er helt forelsket i finsk lapphund, og det virker som at de kan passe til beskrivelsen din!

Anonymkode: 62222...63b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svensk lapphund kan være litt stri ja, men veldig trivelige hunder. Kraftig bjeff men ikke alle som bjeffer så mye. Synes ikke de lukter så veldig hund. En del pelsstell da.

Buhund har jo veldig lettvint pels. Kjekk størrelse.

Anonymkode: 1ffeb...58c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har finsk lapphund. Den bjeffer aldri inne, men kan bjeffe litt ute om hun er i Hagen og noen går forbi, men med trening har det blitt mye bedre. 

Det er litt jobb med pelsen, hun feller all ull to ganger i året, da er det ull over alt. Men med en god blåser og en del børsting går det greit :) 

Hun er alltid glad for å gå tur, elsker å være ute :) 

Anonymkode: 7a7d4...ae6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er bjefferaser alle sammen. 

Anonymkode: c0f10...0da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en blandingsspitz hund ser ut som en kleinspitz/mittelspitz men som visstnok er mest pomeranian. 

Jeg har oppholdt meg en del i hundeparker og det som har fascinert meg i det siste er hvor forskjellige hunder er. I forhold til hundene der (som jo er alt mulig av raser) så er min lille spitz rett og slett en vakthund. Mens de andre løper rundt og kanskje leker eller ser på fugler, følger min med på alt som foregår utover horisonten. Han sitter gjerne ved føttene mine og er skrudd på 110% og jeg får knapt kontakt med ham fordi han er så opptatt med å "holde vakt." Ser han noe uvant, eller en hund som går forbi, sprinter han bort i en fart som om det gjaldt liv og død for å bjeffe. Er det krangling blant noen av de andre hundene skal han også gjerne bort og kjefte på dem.  

Inne er han stort sett helt avslappet, men han liker også å varsle om det er bevegelser i leiligheten som er uvante (som at min gamer sønn går ut av rommet sitt...) eller når han hører lyder i oppgangen. Det som jeg syns er spesielt artig med personligheten hans er at han er veldig livlig og spretten, elsker å være ute (uansett vær) og å løpe/trekke og er overraskende "tøff". Han er en skikkelig tøffing som jeg faktisk føler passer på meg (han bjeffer jo av og til på folk i gata om han syns de oppfører seg rart eller dukker opp plutselig i gata. ) Og han kan være en ordentlig kosegris, men det er veldig på hans premisser. Når han gidder å få kos, liksom. Sånn sett minner han meg litt mer om en katt enn de hundene jeg har hatt før (mellompuddel og collie blanding). Er overhodet ikke hyperaktiv hjemme, sover mye (eller sitter i vinduet og passer på). 

Pelsen lukter ikke i det hele tatt (utenom når han har vært borti noe spesielt) og den er overraskende ren til tross for hvor mye pels det er. Men ja, det går sikkert an å trene mer bevisst på bjeffinga. Men jeg tenker det er jo selektert på å være varslehunder, akkurat som fuglehunder er selektert på å være besatt av fugler, så det er en "uphill battle". Jeg tror hunden min hadde levd det perfekte livet om vi bodde på en gård hvor han fikk lov til å passer på området og gå å bjeffe på alt som nærmet seg! (Eller det er jo det han gjør nå da, men er ikke akkurat så veldig nyttig for meg.)

Han går bra sammen med andre dyr, og er veldig lydig og lærenem, men ser ikke for meg å gå med ham uten bånd i et område hvor det var fare for at han kunne stikke av i en vei eller noe, for han blir som nevnt litt besatt av ting han ser og løper etter det. Kom forresten også på at han ofte er skeptisk til fremmede, altså han går ikke bort for å få kos liksom. Han kan heller begynne å bjeffe på dem, for dette er liksom noen utenom familien (men det gir seg etter ett minutt). Etter tilvenning er det greit, men dette er ikke en hund som jeg tenker er kjempevennlig i møte med nye folk (i motsetning til de to andre hundene mine feks, eller labradorer o.l. som man møter i hundeparken). Men jeg tror spitz er ypperlig turkompis og "companion".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to buhunder og de ER bjeffere da de er avlet frem som varslere. Selvfølgelig individuelle forskjeller og mye kan gjøres med trening, men lydløse blir de neppe.

Sosiale, aktive arbeidsjern er de også som kan brukes til det meste, men rasen har stor viltinteresse så svært få individer kan gå løse der det er vilt i området. Rasen brukes jo i jakt på hjort og elg samt som treskjeller.

Mange blir dessverre litt overasket over rasen når de har fått den i hus. De er MEGET aktive, svært kreative, selvstendige og som sagt ofte med stor interesse for vilt slik at det ikke alltid hjelper så mye med mye innkallingstrening.

De er enkle å holde rene da pelsen er tilnærmet selvrensende, lukter ikke hund og har generelt god helse. Men når de røyter så røyter de enorme mengder! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Svisle skrev (5 timer siden):

Jeg har to buhunder og de ER bjeffere da de er avlet frem som varslere. Selvfølgelig individuelle forskjeller og mye kan gjøres med trening, men lydløse blir de neppe.

Sosiale, aktive arbeidsjern er de også som kan brukes til det meste, men rasen har stor viltinteresse så svært få individer kan gå løse der det er vilt i området. Rasen brukes jo i jakt på hjort og elg samt som treskjeller.

Mange blir dessverre litt overasket over rasen når de har fått den i hus. De er MEGET aktive, svært kreative, selvstendige og som sagt ofte med stor interesse for vilt slik at det ikke alltid hjelper så mye med mye innkallingstrening.

De er enkle å holde rene da pelsen er tilnærmet selvrensende, lukter ikke hund og har generelt god helse. Men når de røyter så røyter de enorme mengder! 

Hmm, så artig at en hunderase kan være så ulik. Min har 0 jaktinstinkt, så han går løs her 24/7. Veldig aktiv ja, vi løper på fjellet med han nesten daglig, og han går som sagt løs og trimmer mye da også. Bjeffer svært lite også, kun når biler og folk kommer inn på eiendommen vår, og da synes vi det er greit at han varsler. 

Anonymkode: ca129...35c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hmm, så artig at en hunderase kan være så ulik. Min har 0 jaktinstinkt, så han går løs her 24/7. Veldig aktiv ja, vi løper på fjellet med han nesten daglig, og han går som sagt løs og trimmer mye da også. Bjeffer svært lite også, kun når biler og folk kommer inn på eiendommen vår, og da synes vi det er greit at han varsler. 

Anonymkode: ca129...35c

Ja, det er individuelle forskjeller inne alle raser. 

Mine kan gå løse der det ikke er vilt, men får de ferten så er det full los og jakt på den ene mens den andre snur etter 100 m og kommer tilbake. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Svisle skrev (På 16.5.2022 den 7.55):

Ja, det er individuelle forskjeller inne alle raser. 

Mine kan gå løse der det ikke er vilt, men får de ferten så er det full los og jakt på den ene mens den andre snur etter 100 m og kommer tilbake. 

Er det forskjell på når de er løse sammen og hver for seg? Ei jeg kjenner har buhunder og hun bruker dem til å jage rein av jordene (trenger de til kyrne). Hvis den ene jager så jages reinen av jordene, men hvis de er to om jobben jages de et stykke lenger😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/11/2022 at 1:56 PM, tesla123 said:

Hei!

Dere vil ha en hund som har disse egenskapene dere lister opp hvorav ingen av den passer med disse rasene. Derimot passer alle de egenskapene dere ikke ønsker veldig med disse rasene da de er selvstendige (stae) vanskelige å trene, bjeffehunder med lav biteterskel.

det er som å ønske seg en katt som egentlig ser ut som en hund. Eller motsatt.

begynn på nytt. Se på Sheltie heller

Anonymkode: 5f443...3d9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har vokst opp med to nydelige buhunder.

De er varslere men dette kan avlæres tidlig slik at det blir kun bjeffing når det kommer folk.

De er fantastiske familiehunder og flinke rundt barn.

Pelsen er litt tykk om vinteren og det blir røyting ja, men det beste er at det ikke lukter våt bikkje.

De er uutholdelige og elsker å bevege seg.

Vi brukte de til å gjete kyr og det var de ivrige på.

Elsker buhunder og skulle jeg hatt hund igjen hadde det blitt buhund😍

Anonymkode: 2a3c2...3ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere vil ha en hund som har disse egenskapene dere lister opp hvorav ingen av den passer med disse rasene. Derimot passer alle de egenskapene dere ikke ønsker veldig med disse rasene da de er selvstendige (stae) vanskelige å trene, bjeffehunder med lav biteterskel.

det er som å ønske seg en katt som egentlig ser ut som en hund. Eller motsatt.

begynn på nytt. Se på Sheltie heller

Anonymkode: 5f443...3d9

Det kommer nok ann på personligheten.

Har selv en finsk og en svensk lapphund. Fikk katt når de var 1 og 3, aldri vært noe problem. Når katten gikk bort fikk vi ny kattunge, går greit der og. Finnen bjeffer en del på andre hunder, når han leker og når han vokter, men svensken er det lite lyd i såfremt finnen ikke girer han opp.

De er supre å trene begge to, men de er stae og egne, til gjengjeld tok vi tre runder på agilitybanen før de skjønte greia og vi gjorde annet mens de andre trente gang på gang på gang.

Lav biteterskel tror jeg ingen av rasene har, hva baserer du det på? De er bjeffere, ikke bitere ved vokt.

tesla123 skrev (På 11.5.2022 den 13.56):

Hei!

Har to lapphunder som det står over, de er to vidt forskjellige hunder, men også veldig like. Svensken er ganske stille, men trekker godt på tur. Finnen min kunne nok gått løs om han ikke hadde blitt angrepet og blitt fryktaggresiv. Svensken hadde nok stikki av.

Ellers er det allroundhunder og de kan godt ha flere rolige dager på rad, samtidig som vi plutselig går 2 mil i helga, og eldstemann er nå over 10 år.

Andre dyr går greit for svensken som sagt, finnen og, men han er redd andre hunder. Katter bjeffes på, men får han hilse er alt helt ok :)

Pelsen til lapphundene er som noen andre sa over her selvrensende. Finnen børster jeg selv, svensken sender jeg til hundefrisør to ganger i året så underulla blir godt tatt, da røyter han minimalt resten av året.

Anonymkode: 42f6e...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tesla123 skrev (På 11.5.2022 den 13.56):

Hei!

Det er jo tredje lapphundrase som ikke så mange kjenner til, lapsk vallhund. De er kanskje litt mer vanskelig å finne en oppdretter, men veldig lærevillige hunder. Inne så slår han fort på avknappen. Vi har han løs utenom båndtvang, og han holder seg rundt oss. Det er mindre pelsstell enn de to andre lapphundrasene fordi denne har en kortere pels. Men det er mye underull som skal av to ganger i året, vi er i en sånn periode nå og noen ganger er dottene under møbler så store at det ser der ut som jeg har  10 hunder i huset🙈 

Anonymkode: 43882...322

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er det forskjell på når de er løse sammen og hver for seg? Ei jeg kjenner har buhunder og hun bruker dem til å jage rein av jordene (trenger de til kyrne). Hvis den ene jager så jages reinen av jordene, men hvis de er to om jobben jages de et stykke lenger😅

Absolutt større radius på de om de er flere ja! 😅 Min ene snur etter noen hundre metere mens den andre gjerne kan fort bli borte en times tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min buhund bjeffet så godt som aldri. Typ kanskje et eneste bjeff i uken. Vet en annen buhund på samme tid som var helt lik. Har møtt andre buhunder som bjeffer mye, så tror de er veldig forskjellige. Samme med jaktinnstinkt. Min var overhodet ikke interessert i slikt. Hun var kanskje mer en vokter. Likte å følge med på ting. Svært smart.  Hun var som ung og voksen svært aktiv, men hun gikk ofte uten bånd, når det ikke var båndtvang og hun stakk aldri av. Hun røytet mye når hun røytet. Ekstremt mye. Men du verden for en fantastisk hund norsk buhund er. Om jeg noen gang skal ha hund igjen, så blir det buhund da også :Nikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Var etter all forventning :)

Må innrømme at buhund desidert er favoritten, men de andre rasene har mange av de samme kvalitetene, så prøver å komme frem til hvem av dem som er enklest å ha med å gjøre og som derfor kan passe best som en førstegangshund. Også er minst mulig bjeffing en bonus. Virker som spesielt det med bjeffing er veldig individuelt på alle.

Jeg har vært i kontakt med flere buhundoppdrettere og alle mener at buhund bør passe veldig fint, så lenge jeg er konsekvent på bjeffing og øver på innkalling fra de er små.

Lapsk vallhund som er nevnt har også vært vurdert, men ut fra den informasjonen jeg har fått virker det som de har litt større jaktinnstinkt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tesla123 skrev (18 minutter siden):

Tusen takk for svar alle sammen. Var etter all forventning :)

Må innrømme at buhund desidert er favoritten, men de andre rasene har mange av de samme kvalitetene, så prøver å komme frem til hvem av dem som er enklest å ha med å gjøre og som derfor kan passe best som en førstegangshund. Også er minst mulig bjeffing en bonus. Virker som spesielt det med bjeffing er veldig individuelt på alle.

Jeg har vært i kontakt med flere buhundoppdrettere og alle mener at buhund bør passe veldig fint, så lenge jeg er konsekvent på bjeffing og øver på innkalling fra de er små.

Lapsk vallhund som er nevnt har også vært vurdert, men ut fra den informasjonen jeg har fått virker det som de har litt større jaktinnstinkt? 

Det er ikke mye jaktinstinkt på vår lapske , og ikke de andre fra samme oppdretter. Det eneste han prøver å jage er trost som sitter på plenen "hans". Det er mer gjeterinstinkter, men er vi den første utenfor samiske områder som kjøpte fra den oppdretteren og første hund derfra som ikke blir brukt i reindrift. Så det er jo hovedsaklig hunder som blir brukt til det de har blitt avlet til og rasen som er foretrukket innen reindriften.  Siden den blir brukt til gjeting så vil det jo ødeleggende for hvordan de gjennomfører jobben sin dersom de hadde hatt et sterkt jaktinstinkt. 

Anonymkode: 43882...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...