Gå til innhold

Jeg klarer ikke å jobbe i butikk mer. Jeg sliter med angst og takler ikke negative og sure kunder lenger!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så frustrert og nå er jeg sint og redd at jeg skjelver. Istad måtte jeg bare dra fra jobb fordi jeg ikke klarte å være der mer. Jeg takler ikke å håndtere kunder lenger. Jeg var midt opp i en samtale med en kunde som ble sint og frustrert og jeg taklet det ikke, jeg sa det her gidder jeg ikke mer også bare gikk jeg.

Jeg har skrudd av telefonen og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har vært frustrert over kunder lenge, og har mistet tålmodigheten, dette har sjefen snakket med meg om. Jeg får bare mer og mer angst oppi dette og jeg takler ikke frekke kunder lenger.

Sjefen pusher også på, at vi må "selge, selge, selge" og imøtekomme kunder når de kommer inn. Hva faen skal jeg gjøre nå? Tør ikke skru på telefonen heller, pga sjefen. Kan jeg kreve tilrettelegging så jeg ikke møter kunder?

Tror jeg har møtt veggen og pressa meg for hardt for lenge..

Anonymkode: fe964...780

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper det var andre ansatte i butikken. Det er ganske ekstremt å bare forlate arbeidsplassen der andre er avhengig av en.

For meg så virker du mer irritert enn at du ikke klarer jobben grunnet angst. Når du er så irritert så burde du ikke jobbe i butikk eller med mennesker. Klart sjefen pusher på at dere skal selge, sjefen driver jo en butikk, og det er salg både sjef og ansatte lever av. 

Har du angst, eller er ordet angst noe du slenger ut av deg fra tid til annen?

Du skriver at du tror du har møtt veggen. Er det pga at du sliter med sinneproblemer? 

Anonymkode: 203bd...461

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Antar ar det ikke er IA bedrift, men er du organisert? Hvis det så kan du ev få hjelp av organisasjonen. Men tilrettelegging ved å ikke møte kunder når man jobber i butikk kan nok bli vanskelig.

Du er klar over at du risikerer å ikke få lønn for idag, og at det kan bli trekk i lønnen din for å erstatte deg i dag? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

BUTIKKJOBB er den MEST UTAKKNEMLIGE jobben. 

Jeg slutttet i fjor sommer etter mange år. DEN BESTE avgjørelsen jeg har tatt. Det jeg har blitt NÅ er en frekk og sur kunde. KARMA BABY

Anonymkode: 7c725...c07

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg slutttet i fjor sommer etter mange år. DEN BESTE avgjørelsen jeg har tatt. Det jeg har blitt NÅ er en frekk og sur kunde. KARMA BABY

Du hevner deg vel ikke på uskyldige butikk ansatte fordi at du ikke taklet å jobbe i butikk 😳Det er ikke rart om butikk ansatte får mye pes hvis mange er som deg.

Ja, det er et utakknemlig yrke - som mange andre yrker. Men vi trenger butikker og butikk ansatte. De gjør en viktig og nødvendig jobb. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert ikke dette svaret du vil ha, men sånn som jeg ser det så kan det være det vil hjelpe mye å faktisk endre dine egne holdninger....! For det virker som om det er DU som går i vranglås og hater alle kunder. Det er ikke din oppgave å like dem, det er din oppgave å hjelpe dem!

Og om det er helt uoverkommelig for deg, så tenker jeg at det er faktisk ingen annen utvei enn å finne deg en annen jobb, en jobb du ser for deg at passer bedre for deg! Men det å bare gå på den måten du gjorde er veldig lite profesjonelt, og du vil neppe få med deg gode referanser videre om du fortsetter på denne måten.

For ja, det finnes frekke kunder, det finnes dumme kunder, det finnes nysgjerrige kunder, det finnes supre kunder og det finnes kunder som trenger svar på spørsmål av variabel art. Så som ansatt i butikk så er man der nettopp for å hjelpe dem, uansett hvor dumme / teite de er, og tenke at man er butikkens ansikt utad.

Å vise en sinna kunde forståelse kan være alt som trengs. Forklare hvorfor ting er som det er, og beklage at vedkommende måtte oppleve det på denne måten / at det har skjedd en feil eller hva enn. 

Jeg jobber selv med betalingsoppfølging og inkassosaker i min bedrift, og må svare for ganske mye forskjellig. Både misnøye med det kunder mener er fakturert feil, at de ikke vil / kan betale for seg og ennå værre, at de er sendt til inkasso 😮 Gud forby! Så jeg føler jeg har erfart ett og annet ift sinte, frustrerte og misfornøyde kunder... ;) Og da er det ekstra hyggelig å kunne avslutte samtalen på en hyggelig måte :)

Anonymkode: a167e...bb8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det beste jeg har gjort for den psykiske helsen min er å slutte å jobbe i butikk.

Anonymkode: fd94b...04d

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke få tilrettelegging nei, og jeg tenker du må regne med å bli oppsagt fra denne jobben.

Men shit happens avogtil, og du vet nå at du trenger å jobbe med angsten din og finne et yrke du kan fungere og trives bedre i.

Du får mye pepper her, men noen kunder ER virkelig rasshøl 🤷‍♀️ Har tatt imot mye kjeft selv i servicebransjen - men jeg var nok mer teflon på de sureste. 

Du kan nok ikke bruke denne jobben som referanse, og av hensyn til «rykter som går» hadde jeg sendt en beklagende mail til leder.

Vær ærlig, si du har gått en stund med angst uten å helt forstå hva det gikk i - og nå rant begeret over på en skikkelig uprofesjonell måte. Du legger deg fullstendig flat, og vet dette skapte problemer for de som stod igjen på jobb. 

Bare legg deg så flat som den flateste pannekake, og gå videre med en ny retning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studere kanskje? :) 

Anonymkode: 81058...dce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er så frustrert og nå er jeg sint og redd at jeg skjelver. Istad måtte jeg bare dra fra jobb fordi jeg ikke klarte å være der mer. Jeg takler ikke å håndtere kunder lenger. Jeg var midt opp i en samtale med en kunde som ble sint og frustrert og jeg taklet det ikke, jeg sa det her gidder jeg ikke mer også bare gikk jeg.

Jeg har skrudd av telefonen og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har vært frustrert over kunder lenge, og har mistet tålmodigheten, dette har sjefen snakket med meg om. Jeg får bare mer og mer angst oppi dette og jeg takler ikke frekke kunder lenger.

Sjefen pusher også på, at vi må "selge, selge, selge" og imøtekomme kunder når de kommer inn. Hva faen skal jeg gjøre nå? Tør ikke skru på telefonen heller, pga sjefen. Kan jeg kreve tilrettelegging så jeg ikke møter kunder?

Vel, du har ingen arbeidsgiver lenger så det er bare å senke skuldrene. 

Gratulerer 

Anonymkode: f4f25...bbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er sikkert ikke dette svaret du vil ha, men sånn som jeg ser det så kan det være det vil hjelpe mye å faktisk endre dine egne holdninger....! For det virker som om det er DU som går i vranglås og hater alle kunder. Det er ikke din oppgave å like dem, det er din oppgave å hjelpe dem!

Og om det er helt uoverkommelig for deg, så tenker jeg at det er faktisk ingen annen utvei enn å finne deg en annen jobb, en jobb du ser for deg at passer bedre for deg! Men det å bare gå på den måten du gjorde er veldig lite profesjonelt, og du vil neppe få med deg gode referanser videre om du fortsetter på denne måten.

For ja, det finnes frekke kunder, det finnes dumme kunder, det finnes nysgjerrige kunder, det finnes supre kunder og det finnes kunder som trenger svar på spørsmål av variabel art. Så som ansatt i butikk så er man der nettopp for å hjelpe dem, uansett hvor dumme / teite de er, og tenke at man er butikkens ansikt utad.

Å vise en sinna kunde forståelse kan være alt som trengs. Forklare hvorfor ting er som det er, og beklage at vedkommende måtte oppleve det på denne måten / at det har skjedd en feil eller hva enn. 

Jeg jobber selv med betalingsoppfølging og inkassosaker i min bedrift, og må svare for ganske mye forskjellig. Både misnøye med det kunder mener er fakturert feil, at de ikke vil / kan betale for seg og ennå værre, at de er sendt til inkasso 😮 Gud forby! Så jeg føler jeg har erfart ett og annet ift sinte, frustrerte og misfornøyde kunder... ;) Og da er det ekstra hyggelig å kunne avslutte samtalen på en hyggelig måte :)

Anonymkode: a167e...bb8

Men av og til får man bare nok, og det blir en blanding av mange ukontrollerte følelser. Du kan skje at du også møter veggen i jobben din tilslutt ;) Og det er stor forskjell i å krangle med noe pr telefon og face-to-face så andre hører…..  Mange reagerer med sinne utad når de får angst! 
TS! Her ville jeg gått til lege og hørt om du kanskje trenger en pause til å komme deg ovenpå igjen. Kanskje terapi, og send for all del en beklagelse til leder! 

Anonymkode: 1288c...48c

AnonymBruker
Skrevet

Lag et skall og skru av følelsene. Svar monotont og konkret, og gjenta inni deg at dette bryr deg ikke. Ingenting noen kan si kan skade deg eller bør bringe deg ut av fatning. Syntes kunden du er en idiot fordi du ikke vil gjøre x når du vet at du ikke skal gjøre x så får du bare gjenta om og om igjen samme setning om at dette kan du ikke gjøre. Du får betalt for å stå der og også om du bruker tiden på å gjenta deg selv til det kjedsommelige. Det er bedre å stå der og gjenta deg selv så kunden skjønner han ikke kommer noen vei enn om du mister besinnelsen og får klage. Du skal gi et saklig svar og vet hva du kan hjelpe med og ikke. Kunder skal ikke under skallet ditt og når dagen er over har de glemt deg og du dem. 

Selv mestrer jeg det ikke. Rådene er gode likevel. 

Anonymkode: 249cf...999

AnonymBruker
Skrevet

Har du jobbet lenge ts? Tenker bare på om du har opparbeidet deg retten til sykepenger eller dagpenger. Men dagpenger får du nok ikke før du har hatt karens siden du selv er skyld i at du kanskje ikke har noe jobb lenger. Noen sier at karenstiden er på 12 uker, mens andre sier 18 uker. Vet ikke hva som stemmer. 

Gjest Hippokrates
Skrevet

Når du har havnet i denne degenererende mentale runddansen om og i arbeidsplassen din og kundene du behandler, så er en eventuelt oppsigelse fra arbeidsgiver en gavepakke til deg, slik at du klarer å komme deg ut av det. Så ikke kjemp imot, og kom deg ut derifra før du ryker på en saftig utbrenthet med påfølgende dårlig livskvalitet. 

Skrevet

Du har pr. Definisjon gått på dagen og brutt din skriftlige avtale med arbeidsgiver, tipper den er på 3mnd oppsigelse? Problemet er at du ikke har krav på dagpenger og arbeidsgiver vil trekke i opptjent lønn og feriepenger for å dekke kostnader. 

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen i klubben. Både jeg og kjæresten min jobber i butikk og det er en DRITTJOBB.
Man må lære seg å ta på seg butikk-maska når man går på jobb. Som noen nevnte over: skru av følelsene.

Jeg hadde selv en god dose sosial angst da jeg begynte å jobbe i butikk for ca 6 år siden. Det positive er at jeg føler all motgangen jeg fikk på jobb omtrendt kurerte angsten min etter noe tid. Alle de sure kundene, å få kjeft for idiotiske ting osv, det sluttet plutselig å gå sånn inn på meg. Og jeg fikk et helt annet forhold til mennesker. Fordi jeg oppdaga at det finnes så mange idioter. Og jeg sluttet å bli redd. Nå er jeg bare irritert.

Har stor respekt for alle som jobber i butikk og serviceyrker. Er alltid ekstra hyggelig og forståelsesfull mot dem. Noen ganger har jeg t.o.m gått andre butikkansatte i forsvar når jeg ser en stakkars (ofte ung person) bli utsatt for et utyske av en surkunde.

Anonymkode: e02e2...054

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg skjønner godt at det kan renne over for butikkansatte hvis de møter på ubehagelige og frekke kunder. På jobb skal man være profesjonell, men man er bare et menneske. Denne posten burde være en oppvekker til alle dere sure, sinte og bitre kunder som ikke behandler butikk-, eller andre serviceansatte, med respekt. Det dere sender ut kan dere få i retur. Dere kan ikke forvente at butikkansatte smiler og er høflige hvis dere oppfører dere som drittsekker. Det er noe som heter "smil til verden, og verden smiler tilbake". Hadde ikke gitt en butikkansatt sparken for dette hvis jeg var sjefen.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror du har misforstått betydningen av karma her.😆
Hvis du vet hvor kjipt det var å være butikkansatt, hvorfor skal du da være så kjip mot dem nå? Du burde jo gjøre det motsatte. Være ekstra snill.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner godt at det kan renne over for butikkansatte hvis de møter på ubehagelige og frekke kunder. På jobb skal man være profesjonell, men man er bare et menneske. Denne posten burde være en oppvekker til alle dere sure, sinte og bitre kunder som ikke behandler butikk-, eller andre serviceansatte, med respekt. Det dere sender ut kan dere få i retur. Dere kan ikke forvente at butikkansatte smiler og er høflige hvis dere oppfører dere som drittsekker. Det er noe som heter "smil til verden, og verden smiler tilbake". Hadde ikke gitt en butikkansatt sparken for dette. Det må være lov å reagere når kunder er ufyselig og ikke bare stå og ta imot dritt. 

Du har helt rett! I min jobb har vi frihet til å gi gode tilbud og rabatter dersom vi føler det kan lønne seg. Det gjør jeg titt og ofte. Og spesielt om jeg liker kunden. At kunden er høflig og respektfull.
Sur-kunder derimot. De får ikke en jævla dritt av meg. De kan betale makspris. Så ser jeg dem forhåpentligvis mindre.

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, ts. Jeg syns normalen skulle blitt å svare frekkinger med samme mynt på butikker

Anonymkode: b7201...01e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...