AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #21 Del Skrevet 11. mai 2022 Vet jo ikke om det stemmer heller.. Min mor har en festdrakt. Den ser akkurat ut som en bunad, er håndlaget og brodert, med sølv detaljer og ser utrolig flott ut. Det er en «festdrakt» fordi den ikke er godkjent design på noen bunad. Men den var svin dyr! Tror hun betale nærmere 50k totalt. Hvis du ikke har kjennskap til alle bunadsmodellene som finnes, så ville du ikke visst at min mor går i en festdrakt. Selv arvet jeg en «ekte» bunad, men jeg har kun betalt noen få tusen for enkelte deler som måtte byttes, samt å få den tilpasset. Den er i god stand og fremstår som relativt ny. Tror ikke jeg er den eneste som går rundt i arvet bunad, så det vil jo være helt umulig å bedømme tykkelsen på lommeboken ut fra om du har på bunad eller festdrakt. Forøvrig synes jeg personlig at min mors festdrakt er flottere enn min bunad. Men det er vel en smaksak… Anonymkode: 9ae8d...1f8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #22 Del Skrevet 11. mai 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Man trenger ikke vite hvordan alle bunader i Norge ser ut, det gjør ikke jeg heller. Men jeg ser allikevel lett forskjell på de to, bunad og festdrakt har tydelige forskjeller i generelt design, + materialer. Så det er veldig lett å se. Anonymkode: 38eea...a57 Ja, hvis man har peiling på bunader Anonymkode: 398cf...d51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #23 Del Skrevet 11. mai 2022 Er ikke alle som gidder å investere i bunad selv om man har råd. Jeg har ingen av delene, men hadde fint hatt råd om det stod på ønskelisten. Anonymkode: 716df...b78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #24 Del Skrevet 11. mai 2022 Noen kler folkedrakt mye bedre enn bunad. Anonymkode: 2a21c...ef1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 11. mai 2022 #25 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg tar meg ikke råd til festdrakt heller,jeg🙄 Synes festdrakt er like fint og☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #26 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg har bunad. Fikk den til konfirmasjonen, og fikk den justert litt da jeg var i 30-årene. Likevel: det der er en tung drakt å bære en hel dag🙄 Blytung ullstakk, irriterende belte som sklir opp, irriterende forkle som sklir ned, linskjorte som krøller seg og søljer som aldri henger heeelt sånn jeg vil ha dem. For ikke å snakke om hvor mye stryking og pussing og forsiktig vasking den bunaden genererer... Stor plass i skapet tar den også. Kunne gjerne vært den foruten, men om tre år prakker jeg den heller på tenåringen som da er konfirmant😆 Kunne lett hatt en enkel festdrakt i stedet. Men har ikke samvittighet til å ikke bruke bunaden. Anonymkode: 7f67d...7d7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #27 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg ser ikke forskjell for å være ærlig. Jeg har selv nedarvet bunad, men bruker den sjelden. Har alltid ønsket meg en annen type fra området hjemme, men den er nesten lik så jeg holder meg til min. Skulle bare gjerne hatt den blå. At noen synes plaggene er så fine at de kjøper en festdrakt i stede må være helt greit. Ikke alle som synes det er fornuftig å bruke 30 000-50 000kr på en drakt man bruker 1-2 ganger i året. Til og med Obs og Sparkjøp har noen ganske fine drakter for de som ikke har råd til bunad har jeg sett. Det er jo f.eks. et godt alternativ for barna så lenge de fortsatt vokser. Bortkastet med bunad til barn, da er det bedre å få til konfirmasjon når man er ferdig utvokst. Anonymkode: 03e46...a0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #28 Del Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har bunad. Fikk den til konfirmasjonen, og fikk den justert litt da jeg var i 30-årene. Likevel: det der er en tung drakt å bære en hel dag🙄 Blytung ullstakk, irriterende belte som sklir opp, irriterende forkle som sklir ned, linskjorte som krøller seg og søljer som aldri henger heeelt sånn jeg vil ha dem. For ikke å snakke om hvor mye stryking og pussing og forsiktig vasking den bunaden genererer... Stor plass i skapet tar den også. Kunne gjerne vært den foruten, men om tre år prakker jeg den heller på tenåringen som da er konfirmant😆 Kunne lett hatt en enkel festdrakt i stedet. Men har ikke samvittighet til å ikke bruke bunaden. Anonymkode: 7f67d...7d7 Dette blir fremtiden for min bunad også. Jeg arvet min etter mamma til min konfirmasjon. Hun brukte den også sjelden, så vi er nok like lite glad i den tunge varme drakta med skjorte som må strykes 😅. Blir sommerkjole på 17. mai i år som i fjor. Anonymkode: 03e46...a0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #29 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg har bunad Jeg ønsker meg festdrakt Jeg har planer om å sy min egen festdrakt-gleder meg Anonymkode: 94f87...36f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 11. mai 2022 #30 Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bunad eller festdrakt, jeg ser ikke forskjellen. Nå har jeg da sydd min egen, så kanskje den skiller seg ut. Om noen tror det er fordi jeg ikke har penger, da får det gå på dem selv. Jeg har ikke bunad fordi jeg har ingen sted som jeg anser som mitt hjem. Jeg har vært en nomade hele livet og mangler røtter, derfor ingen bunad. Har både festdrakt og särk m. hengselkjole som jeg har lagd selv. Anonymkode: 9a590...7fd Så flink og kreativ du er 😊 Endret 11. mai 2022 av Boetica Feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #31 Del Skrevet 11. mai 2022 Kystdrakten er nydelig 🙂. Ikke bunad, men tror ikke den ligger så mye under i pris. Hilsen meg som har en bunad som har krympet i skapet 🙂 Anonymkode: ff544...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #32 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg har ikke bunad fordi jeg syns det er stygt og bondsk. (Les historien om antrekket. Det kommer fra bondegårdene 1800-tall) Har ingenting med økonomi å gjøre. Men drar heller til Maldivene for pengene enn å kle meg ut to ganger årlig som budeie. Sorry. Not Sorry. Anonymkode: c5954...f1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #33 Del Skrevet 11. mai 2022 Har bunad selv men synes mange av folke-/festdraktene er kjempefine. Hvem er det som sier at det «skriker ikke har råd til bunad»? Mange av folke-/festdrzktene koster mer enn en binad. Anonymkode: bcb35...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 11. mai 2022 #34 Del Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvsagt, men nå aner jeg heller ikke hvordan samtlige bunader i Norge ser ut, slik bunadspolitiet ser ut til å gjøre. Anonymkode: 398cf...d51 Føler meg truffet Jeg er litt bunadsgal. Ser absolutt forskjell på de ulike. Jeg personlig hadde aldri i verden kjøpt voksen festdrakt på Obs, men kunne godt sydd festdrakta til Fæbrik. Eller gått for graffer/Oslodrakt osv. Synes festdrakta i Bergen/fantasistakkene fra Eva Lie og er fine - men akkurat disse draktene på Obs/Sparkjøp osv til voksne synes jeg er kjipt. Men jeg bryr meg jo katta om naboen liker den og kjøper den. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #35 Del Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har bunad selv men synes mange av folke-/festdraktene er kjempefine. Hvem er det som sier at det «skriker ikke har råd til bunad»? Mange av folke-/festdrzktene koster mer enn en binad. Anonymkode: bcb35...ef2 Folkedrakt og festdrakt er to veldig forskjellige ting. Anonymkode: 38eea...a57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #36 Del Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet jo ikke om det stemmer heller.. Min mor har en festdrakt. Den ser akkurat ut som en bunad, er håndlaget og brodert, med sølv detaljer og ser utrolig flott ut. Det er en «festdrakt» fordi den ikke er godkjent design på noen bunad. Men den var svin dyr! Tror hun betale nærmere 50k totalt. Hvis du ikke har kjennskap til alle bunadsmodellene som finnes, så ville du ikke visst at min mor går i en festdrakt. Selv arvet jeg en «ekte» bunad, men jeg har kun betalt noen få tusen for enkelte deler som måtte byttes, samt å få den tilpasset. Den er i god stand og fremstår som relativt ny. Tror ikke jeg er den eneste som går rundt i arvet bunad, så det vil jo være helt umulig å bedømme tykkelsen på lommeboken ut fra om du har på bunad eller festdrakt. Forøvrig synes jeg personlig at min mors festdrakt er flottere enn min bunad. Men det er vel en smaksak… Anonymkode: 9ae8d...1f8 Det høres ut som en kategori 5 bunad, ikke festdrakt. Bunader trengs ikke å godkjennes noe sted, de deles derimot inn i 5 kategorier. Festdrakt er de som er faller utenfor kategoriene, typ bommullsdraktene fra obs og lignende. Anonymkode: 38eea...a57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 11. mai 2022 #37 Del Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har bunad selv, så det er ikke sånn at jeg føler meg truffet, jeg bare syns det er litt trist at dette er oppfatningen som rår blant mange. Èn ting er å ikke ha lyst på festdrakt selv, men hva er greia med å gjøre seg opp slike nedlatende tanker om andre mennesker basert på hvordan de kler seg på 17. mai, en dag som skal være folkefest og inkluderende for alle samfunnslag? Er det egentlig så fryktelig unormalt å enten ikke har råd til, eller å ikke prioritere bunad? Anonymkode: 398cf...d51 Syns det er rart at folk i det hele tatt bryr seg om hva andre går kledd i jeg . Når det er sagt, syns jeg mange festdrakter er mye finere enn mange bunader. Selv likte jeg ikke bunaden min , å solgte den . Herlig å slippe mer mas om å gå i bunad 😃 ( å nei , solgte den ikke pga jeg var blakk ) ☺️ føler meg mye freshere i en flott kjole evnt buksedrakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
He-Man Skrevet 11. mai 2022 #38 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg ser ikke forskjell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #39 Del Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Festdrakt er de som er faller utenfor kategoriene, typ bommullsdraktene fra obs og lignende. Festdrakten fra obs er laget i ullblanding. Anonymkode: 6fa20...89b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #40 Del Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Festdrakten fra obs er laget i ullblanding. Anonymkode: 6fa20...89b Noen av dem, ja. Halvt ull, halvt polyester. Anonymkode: 38eea...a57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå