AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Jeg har bunad selv, så det er ikke sånn at jeg føler meg truffet, jeg bare syns det er litt trist at dette er oppfatningen som rår blant mange. Èn ting er å ikke ha lyst på festdrakt selv, men hva er greia med å gjøre seg opp slike nedlatende tanker om andre mennesker basert på hvordan de kler seg på 17. mai, en dag som skal være folkefest og inkluderende for alle samfunnslag? Er det egentlig så fryktelig unormalt å enten ikke har råd til, eller å ikke prioritere bunad? Anonymkode: 398cf...d51 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Jeg ser ikke forskjell Anonymkode: bd284...cea 14
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ser ikke forskjell Anonymkode: bd284...cea Skulle til å skrive at jeg aldri har sett en festdrakt, men det kan umulig stemme. Sikkert bare jeg som er blind Anonymkode: bd284...cea 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ser ikke forskjell Anonymkode: bd284...cea Haha, det er et godt poeng, det gjør ikke jeg heller! Men det sier sikkert bare noe om meg som ukultivert fattigfrans som ikke klarer å se godt håndverk på avstand Anonymkode: 398cf...d51 5
911 Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 NEI, til overskriften. Ikke i det hele tatt. Synes mange av disse festdraktene som er komponert og sydd av eieren selv er utrolig fine. Hvorfor betale 50000 for en bunad som brukes et par ganger i året? 5
Muskath Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Folk tenker all mulig dritt om andre mennesker. Leser du f.eks litt her på kg, så ser du at folk bryr seg med ALT MULIG når det gjelder andre. Tykke, tynne, rike, fattige, hvordan barna ser ut, om du er kjerring, singel, hva du kjøper eller ikke kjøper osv i all uendelighet. Det er bare å gjøre seg tykkhudet og lære seg å gi blanke i hva andre tenker, tror og mener. 8 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 Er ikke Bunad en folkedrakt? Anonymkode: 96132...310 11 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 Folkedrakt er vel en forløper for bunaden, og sånn sett en mye eldre tradisjon? Det er vel ikke mange som har folkedrakter fra før bunadens tid lenger. En gang var bunad noe nymotens, som festdrakter i dag. Folk ville sikkert klaget sin nød over et sånt nytt påfunn om sosiale medier fantes på den tiden Anonymkode: 1f916...7ed
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 Haha, folk for tenke som dem vil. Blitt tilbudt å få bunad fra familie flere ganger, men takket nei. Ønsker ikke bunad, syns ikke det er spesielt fint. Festdrakt skal jeg heller ikke ha, men en ganske billig kjole jeg har kjøpt ny👍 Det blir bra det 😊 Ironisk nok da, for de som tenker sånn, viser det seg gang på gang at klesstil og lommebok ikke passer sammen. Vi prioriterer anderledes. Anonymkode: e9a80...79d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 Er det så farlig hva folk synes da. Jeg har bunad, men kan ikke si jeg kjenner alle festdrakter og bunader i Norge Anonymkode: 69690...008 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er ikke Bunad en folkedrakt? Anonymkode: 96132...310 TS mente nok festdrakt. Anonymkode: 1f916...7ed 1
Wenda Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 Festdrakt er nok blitt populært fordi de er så mye billigere, men jeg tror også det er en naturlig utvikling i samfunnet fordi folk er mer rotløse nå enn før. Før (og fortsatt en del enda) så vokste folk opp på gårder i generasjoner. Da forstår jeg valget av bunad. I dag flytter folk mye mer rundt, har familie fra Nordland og sørvest-Norge, kanskje delvis utenlandsk i tillegg. Man føler kanskje ikke den higen etter å ha en folkedrakt eller bunad som er fra et spesifikt sted Jeg har lenge ønsket meg bunad, men har enda ikke klart å velge hvem jeg skal ha. Har foreldre fra forskjellige steder i landet, når jeg ble født så flyttet vi mye så jeg har ingen tilknytning til det stedet jeg tilfeldigvis ble født, har bodd i utlandet i mange år. Så jeg klarer rett og slett ikke velge. Jeg gikk derfor for en festdrakt 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har bunad selv, så det er ikke sånn at jeg føler meg truffet, jeg bare syns det er litt trist at dette er oppfatningen som rår blant mange. Èn ting er å ikke ha lyst på festdrakt selv, men hva er greia med å gjøre seg opp slike nedlatende tanker om andre mennesker basert på hvordan de kler seg på 17. mai, en dag som skal være folkefest og inkluderende for alle samfunnslag? Er det egentlig så fryktelig unormalt å enten ikke har råd til, eller å ikke prioritere bunad? Anonymkode: 398cf...d51 Jeg syns det er helt topp at folk tenker sånn. Jeg har massevis av penger. Kjøpt festdrakt på Obs. 😉 Anonymkode: f45c6...c67 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 Wenda skrev (1 minutt siden): Jeg har lenge ønsket meg bunad, men har enda ikke klart å velge hvem jeg skal ha. Det er ulovlig å drepe andre mennesker for å sy huden deres om til klær, bare så du vet det altså. Anonymkode: bd284...cea 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 Jeg har hundretusener liggende på fond, men velger bevisst å ikke ha bunad nettopp pga snobberiet som har blitt rundt dette plagget. Anonymkode: ed301...f91 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 Bunad eller festdrakt, jeg ser ikke forskjellen. Nå har jeg da sydd min egen, så kanskje den skiller seg ut. Om noen tror det er fordi jeg ikke har penger, da får det gå på dem selv. Jeg har ikke bunad fordi jeg har ingen sted som jeg anser som mitt hjem. Jeg har vært en nomade hele livet og mangler røtter, derfor ingen bunad. Har både festdrakt og särk m. hengselkjole som jeg har lagd selv. Anonymkode: 9a590...7fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #17 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Haha, det er et godt poeng, det gjør ikke jeg heller! Men det sier sikkert bare noe om meg som ukultivert fattigfrans som ikke klarer å se godt håndverk på avstand Anonymkode: 398cf...d51 Man trenger ikke se på håndverket, det er forskjellig design og materialer på festdrakter enn bunader. Anonymkode: 38eea...a57 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #18 Skrevet 11. mai 2022 Syns de hjemmelagde festdraktene som folk lager nå er helt sjukt fine! Jeg skulle gjerne laget en selv, selv om jeg har bunad, fordi det av og til føles litt for stivt med bunad (og ikke minst varmt!!) Anonymkode: cdc13...866 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #19 Skrevet 11. mai 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Man trenger ikke se på håndverket, det er forskjellig design og materialer på festdrakter enn bunader. Anonymkode: 38eea...a57 Selvsagt, men nå aner jeg heller ikke hvordan samtlige bunader i Norge ser ut, slik bunadspolitiet ser ut til å gjøre. Anonymkode: 398cf...d51 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #20 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt, men nå aner jeg heller ikke hvordan samtlige bunader i Norge ser ut, slik bunadspolitiet ser ut til å gjøre. Anonymkode: 398cf...d51 Man trenger ikke vite hvordan alle bunader i Norge ser ut, det gjør ikke jeg heller. Men jeg ser allikevel lett forskjell på de to, bunad og festdrakt har tydelige forskjeller i generelt design, + materialer. Så det er veldig lett å se. Anonymkode: 38eea...a57 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå