Gå til innhold

ned 40kg uten hjelp, står bakerst i køen for operasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her snakker du om ting du ikke har peiling på, det er andre krav for fjerning av overskuddhud hos postbariatriske pasienter enn hos andre. Fra retningslinjene: Gjennomsnittlig vektreduksjon etter bariatrisk kirurgi er ca 30 - 35%. Dette betyr at mange fortsatt vil ha en BMI > 35 ved vektstabilisering og det er heller ikke nødvendigvis ønskelig eller tilrådelig med ytterligere vektreduksjon. Disse skal ikke automatisk diskvalifiseres fra plastikkirurgi, men det skal gjøres en kritisk vurdering i forhold til pasientens nytte av inngrepet balansert opp mot pasientens plager, komorbiditet og risikomomenter ift det operative inngrepet.

Anonymkode: 1881f...ecb

Er du medlem i en slankeoperert gruppe? Syntes du i så fall skal komme med den påstanden der i en. Tror nok ikke at den som du siterer det er helt på jordet nei

Anonymkode: a377e...327

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk bra jobba!! 😃 Gratulerer! 

Ja, det er urettferdig at de som gjør jobben selv, ikke blir prioritert ved hudfjerning. De som har tatt slankeoperasjon har allerede fått en operasjon.... 

Anonymkode: 29e35...d91

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 
tusen takk for så mye støtte, jeg turte ikke å se før nå. Jeg setter veldig pris på alle de hode kommentarene!😭

jeg vet at det er slik at man får operasjon til hudfjerning ved bmi på 30 hvis man er slankeoperert. Noen steder er det 27, men det er mange steder med 30 også. 

Jeg vet også at jeg må være vektstabil i 1år om jeg skal få det dekket. Uavhengig av slankeoperasjon eller ikke, det har en lege og en kirurg fortalt meg en gang jeg prøvde å få operasjon, men fikk avslag pga bmi. 

Jeg vurderer lavkarbo og forme det inn i hverdagen min slik at det blir en fast matvane.

Jeg kan alltids gå kjapt ned, men må ha noe som gir et vedvarende resultat, spesielt mtp krav til operasjon. 
Tror jeg har slappet av litt for mye i de siste mnd, jeg har vært litt demotivert og ikke like nøye med å stoppe matinntaket når jeg er mett nok. 

dere motiverer meg i hvertfall til å ikke gi opp. Jeg setter nok pris på kampen om 1år frem i tid. ❤️

Anonymkode: 57cbf...e2b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
sucasamicasa skrev (22 timer siden):

Ja vel. Kan du da forklare hvorfor de fleste som ikke har nådd 27 i bmi eller vært vektstabil lenge nok ikke får hudfjerning ( ser dette i slanke operasjons gruppe jeg er med i)

Det er ikke sånn at bare du har gått ned og vært vekstabil så får du operasjon til fjerning av hud, det er en hel del flere kriterier som skal oppfylles. Jeg siterte det jeg gjorde fordi du kom med en bastant påstand om BMI. Det er f.eks krav til heng og plager ved bukplastikk, det kan være andre sykdommer som påvirker, levevaner og ikke minst helt urealistiske forestillinger om resultat som gir avslag. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er du medlem i en slankeoperert gruppe? Syntes du i så fall skal komme med den påstanden der i en. Tror nok ikke at den som du siterer det er helt på jordet nei

Anonymkode: a377e...327

Nei hvorfor i alle verden skal jeg være medlem i en slankeoperertgruppe? Det er ikke en påstand, det er et sitat hentet fra de offentlige retningslinjene over kriterier som tilsier at staten dekker operasjonen. Det kan ikke hverken du eller noen i en slankeoperertgruppe motsi. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke sånn at bare du har gått ned og vært vekstabil så får du operasjon til fjerning av hud, det er en hel del flere kriterier som skal oppfylles. Jeg siterte det jeg gjorde fordi du kom med en bastant påstand om BMI. Det er f.eks krav til heng og plager ved bukplastikk, det kan være andre sykdommer som påvirker, levevaner og ikke minst helt urealistiske forestillinger om resultat som gir avslag. 

Nei hvorfor i alle verden skal jeg være medlem i en slankeoperertgruppe? Det er ikke en påstand, det er et sitat hentet fra de offentlige retningslinjene over kriterier som tilsier at staten dekker operasjonen. Det kan ikke hverken du eller noen i en slankeoperertgruppe motsi. 

Ts her. 

du har helt rett. 
For grunnene til at jeg skal få fjernet hud er jo at jeg oppfyller mer enn bare løs hud og riktig vekt. Jeg kunne kanskje skrevet om det for de som ikke skjønte det. 

på armer minnes jeg (uten å søke det opp her og nå) så må det være snakk om at huden gjør at klær med faktisk størrelse ikke kommer på, siden huden gjør det problematisk. For det medfører psykisk belastning, men de ser dette individuelt. Jeg husker dette siden det gjelder meg, også får jeg utslett på henget når det er varmt. 

Det samme gjelder mage og lår. Under henget mitt så får jeg utslett som kryper seg oppover til navelen. Det blir hovent og ligner elveblest. Det kommer som regel når jeg trener eller er ganske aktiv en periode  

Det samme på innsiden av lårene mine, for der er det løs hud som gnisser, men da er utslettet skapt av denne friksjonen. Men det blir gnagsår som av og til blør. 

hadde jeg ikke hatt disse plagene i tillegg så er det ikke gitt at jeg kunne fått noen operasjon. For selv om henget mitt er «innenfor» ifh krav, så bør det være mer enn det som plager meg. For ellers er det bare rent kosmetisk og det dekker ikke staten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Spør legen om å få Saxenda. Den skal hjelpe på vektreduksjon. Personer med bmi fra 27 og ut kan få den medisinen på blå resept. Uten blå resept, må du betale over 1000 kroner hver gang du trenger ny resept. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 11.49):

Jeg har kjempet meg ned 40kg på egenhånd. Og jeg er så lei meg fordi det likevel ikke er nok for dekket operasjon til hudfjerning  

I utgangspunktet gikk jeg på kurs hos overvektsklinikken for å bli vurdert til en slankeoperasjon, siden jeg fylte kriteriene for det.

Men en dag på kurset snakket vi om hva man skal tenke på når man lager seg noen brødskiver, slik at man kan redusere kalorier.

Noen av de i gruppa mente det ble vanskelig å droppe smør eller det ekstra laget med ost. Jeg fikk hakeslepp og følte at jeg var på feil plass med feil personer. Følte det egentlig hele veien. 

Da valgte jeg å droppet ut og bestemte meg for å gjennomføre det alene, litt på pur faen siden jeg følte det ble for enkelt med en operasjon. Og jeg gikk ned, men mangler enda 6kg til ønsket vekt. 

problemet mitt er jo at jeg har masse løs hud. I følge lege og en kirurg kan jeg få det dekket, men jeg MÅ ned de 6kg for å ha en akseptabel BMI. Og det er greit… Men de siste kiloene sitter så hardt og jeg føler meg så liten og sliten 😭

Det som gjør meg sjalu er at en som har valgt slankeoperasjon får en slik operasjon dekket med en høyere bmi enn hva en som har gått ned i vekt 100% på egenhånd får…
Ja det er sikkert hardt og ingen QuickFix å ta den operasjonen, jeg vet det fordi jeg vurderte det jo.. Men de får et hjelpemiddel jeg aldri har hatt. 
Er jeg et dårlig menneske som synes det er urettferdig og at det heller skulle vært motsatt? Jeg er på bmi 28.8.. trenger bmi på Max 27 for å få fjernet huden. Jeg må fjerne på mage, armer og bein  

En med slankeoperasjon kan få dekket hudfjerning med bmi på 30.. 

Dette er veldig sårt. Jeg tror jeg bare trengte å få det ut et sted..

Vil jo egentlig ikke at noen som har fullført slankeoperasjonen skal føle at de ikke har gjort en jobb selv.. for det har de jo, men det er en vesentlig forskjell på det og en som går ned mye uten noen form for hjelp. 

Jeg er imponert over hva du har fått til ! 👏👏 Jeg hikk ned 30 kg på egenhånd og vet hvilken jobb som ligger bak. 
Men jeg noen i familien som har tatt slankeoperasjon, og det er ingen quick fix på sikt. 
Mange har ubehag med å få i seg nok næringsstoff/ vitaminer, og mange av de går en god del opp i vekt igjen etter en tid. 
Hvis du tenker what the hell, dette skal jeg greie sjøl, så vil du gå det bedre seinere enn de slankeopererte 

Anonymkode: cc5b6...a9b

AnonymBruker
Skrevet

1. Lyv på deg et par kg mindre til fastlegen. Det er fastlegen som sender henvisning. 

2. Velg et sykehus/en kirurg som du vet er litt "snill" på sånne ting. 

3. Overdriv hvor lenge du har vært vekstabil. 

Jeg løy på meg 5 kg mer i nedgang enn jeg egentlig hadde, og 6 måneder mer vektstabil enn jeg egentlig var. Slik at fra vurdering hos kirurg til jeg skulle opereres (6 mnd ventetid), så rakk jeg å gå ned de kiloene. 

Anonymkode: 40743...3e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 17.38):

Ts her. 
tusen takk for så mye støtte, jeg turte ikke å se før nå. Jeg setter veldig pris på alle de hode kommentarene!😭

jeg vet at det er slik at man får operasjon til hudfjerning ved bmi på 30 hvis man er slankeoperert. Noen steder er det 27, men det er mange steder med 30 også. 

Jeg vet også at jeg må være vektstabil i 1år om jeg skal få det dekket. Uavhengig av slankeoperasjon eller ikke, det har en lege og en kirurg fortalt meg en gang jeg prøvde å få operasjon, men fikk avslag pga bmi. 

Jeg vurderer lavkarbo og forme det inn i hverdagen min slik at det blir en fast matvane.

Jeg kan alltids gå kjapt ned, men må ha noe som gir et vedvarende resultat, spesielt mtp krav til operasjon. 
Tror jeg har slappet av litt for mye i de siste mnd, jeg har vært litt demotivert og ikke like nøye med å stoppe matinntaket når jeg er mett nok. 

dere motiverer meg i hvertfall til å ikke gi opp. Jeg setter nok pris på kampen om 1år frem i tid. ❤️

Slutt å fortell fastlegen din alt, så gjør du det mye enklere for deg selv ved henvisninger. Det er jo bare å prøve en annen kirurg, eller et annet sykehus. Og nei, du trenger ingenting som gir vedvarende resultat for å oppnå vektstabilitet, bare si du har vært vektstabil. Slutt å være så innmari "flink pike", slutt å følge regler! Fastlegen kontrollveier deg da ikke, da sier du bare at du ønsker kun å bruke egen vekt fordi da bruker du samme hele tiden. 

Anonymkode: 40743...3e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...