Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert provoserende for mange, men la gå. 

jeg er gift med en mann som jobber turnus. Derfor er jeg mye alene med barna, dag, natt og kveld. 
når vi er alene har vi en fin rytme, det er lite stress. Vi rekker alt vi skal. Soving på baby passer inn med aktivitetene våre. Så alle er stort sett i godt humør. Selv om det såklart er tungt for meg å ha baby og små barn alene. 

så kommer mannen hjem og Alt blir snudd på hodet. Jeg ønsker hjelp og avlastning til noen av tingene jeg gjør selv hver dag. Men opplever at alt bare blir kaos når han hjelper til. Barna kommer for sent i bhg. De har ikke med seg det de skal. Babyen er grinete for han har hoppet over en hvil. Ja, alt blir stress og styr og kaotisk. 

så nå vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det. Når jeg gjør alt selv hele døgnet går alt mye bedre, men da blir jeg også ganske utslitt. Mens når jeg gir litt ansvar til mannen, blir alt av rutiner hvisket ut, og det blir stress og kaos og grinete barn. Og jeg må bruke tiden han er tilbake på jobb til å «rydde opp» 

er det noen som har tips? Jeg vil jo ha hjelp og avlastning, men den er jo ikke til hjelp..

Anonymkode: ed755...8e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hehehe jeg kjenner meg veldig igjen. Bortsett fra det med levering i bhg, det er det alltid han som gjør uansett, men legging og dagene generelt, det blir så lite strukturert... Alt bare flyter.. 

Eldste tester også grensene hardere når begge er der, for pappaen og jeg gjør jo ting forskjellig. 

Verste er jo at min mann kan noen ganger ta seg nært av det hvis jeg "blander meg". 

Vanskeligste, men lureste er å bare lene seg tilbake å se på til han kommer til deg for råd. 

Dette med hvil er jo viktig, så det må du jo si til ham om du selv ikke skal gi babyen hvil. "jeg tenker hvis du synes det blir vanskelig å legge baby i sengen, sover han ihvertfall godt i vogna, uansett prøv å få det til ellers blir han ganske grinete etterpå" 

Et godt eksempel, som skjedde her om dagen var at mannen bestemte seg for å gi ungen en flaske med kork (typ brusflaske med saft i) i baksetet og at hun kan bare sette den i koppholderen istedet for å holde den. Koppholderen er lav så jeg sa at det der kommer til å søle ut. Han benektet det og ble litt irritert da jeg nevnte det igjen. Tre minutter senere sølte det ut. I hele baksetet. 

Poenget er at du må la ham erfare, og det vil ordne seg 😊 han kan umulig være fornøyd med kaos og grining. På kveldene kan det være lurt å gå igjennom dagen hva dere kan gjøre bedre, hva du erfarer funker osv. På den måten kan han ta til seg info som ikke er kritikk mot ham.. 

Anonymkode: 64421...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må kommunisere bedre. Han må prøve å finne ut hvordan rutinene er og hva du trenger at han skal gjøre. Du må klare å formidle dette til ham på en god måte.

Jeg ville startet med å skrive ned deres rutine når du er alene med barna. Deretter må du og mannen sette dere ned uten barna og ha en skikkelig samtale. Dere må i fellesskap finne ut av hvordan dere skal løse dagene når han er hjemme, uten å endre for mye på den vanlige rutinen.

Far er mye borte. Dermed er det vanskelig for ham å ha oversikt. Dere må finne ut hvordan du kan hjelpe ham slik at deg ikke er et problem, uten at du må gjøre alt. Du må nok ta jobben med å organisere, holde oversikt over bursdager, klær, aktiviteter etc, men du kan delegere mye praktisk til ham.

En mulighet er at dere fordeler oppgavene. Han leverer, men du finner frem ting dagen før.

En annen mulighet er lister. Hva er dagsrytmen? Hva må med til barnehagen? Om barna begynner å bli store kan også de involveres i dette, og være med på å pakke selv. Lister kan lages av laminerte lapper, med både tekst og bilde, som festes med skoletyggis.

Når han er borte bør du passe på å skrive ned en liste over større, praktiske ting som bør gjøres, slik at han enkelt kan gjøre det når han har fri. Eventuelt om han klarer å gjøre nok med barna, etter deres rytme, til at du får overskudd til å gjøre slik selv. Dette kan være alt fra å vaske vinduer og skifte dekk på bilen, til å handle klær og bursdagsgaver. 

Det er viktig for små barn med turnusforeldre at den daglige rutinen er fast hele tiden, spesielt i dagene etter at far kommer hjem eller har dratt. Foreldre i lang turnus er ustabile, og da er det viktig at mest mulig annet er stabilt. Dette blir lettere for barna når de utvikler tidsforståelse, samt forstår at foreldre er separate vesener som eksisterer også når de er borte. 

Anonymkode: 03b3f...28a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med personen over her. 

Dette handler om at far ikke kjenner rutinene, og stakkars forsøker nok så godt han kan men så blir det surr. 

Her tenker jeg at du må jobbe for å kommunisere eller synliggjøre rutiner :)

På den måten vil det nok også oppleves mindre kaos og frustrerende for dere begge. 

Anonymkode: 63fc3...35a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er sikkert provoserende for mange, men la gå. 

jeg er gift med en mann som jobber turnus. Derfor er jeg mye alene med barna, dag, natt og kveld. 
når vi er alene har vi en fin rytme, det er lite stress. Vi rekker alt vi skal. Soving på baby passer inn med aktivitetene våre. Så alle er stort sett i godt humør. Selv om det såklart er tungt for meg å ha baby og små barn alene. 

så kommer mannen hjem og Alt blir snudd på hodet. Jeg ønsker hjelp og avlastning til noen av tingene jeg gjør selv hver dag. Men opplever at alt bare blir kaos når han hjelper til. Barna kommer for sent i bhg. De har ikke med seg det de skal. Babyen er grinete for han har hoppet over en hvil. Ja, alt blir stress og styr og kaotisk. 

så nå vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det. Når jeg gjør alt selv hele døgnet går alt mye bedre, men da blir jeg også ganske utslitt. Mens når jeg gir litt ansvar til mannen, blir alt av rutiner hvisket ut, og det blir stress og kaos og grinete barn. Og jeg må bruke tiden han er tilbake på jobb til å «rydde opp» 

er det noen som har tips? Jeg vil jo ha hjelp og avlastning, men den er jo ikke til hjelp..

Anonymkode: ed755...8e6

Ingen tips, men I FEEL YA!!! De er så håpløse på det her de mannfolka

Anonymkode: 9cd4f...c83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med han om det? 
hvis ikke så start der. 

Han må få tid til lære hvordan han skal gjøre ting på en best mulig måte. Han vet ikke nødvendigvis hvorfor du gjør som du gjør. Også kan det hende noen ting blir gjort litt annerledes men fortsatt fungerer. 

Anonymkode: 46746...c42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, og det er en ting vi jobber med i forholdet nå. Det har blitt bedre :)

Mannen er borte 2-4 uker på jobb, og da har jeg oversikt over alt og barna og jeg kommer inn i vår rytme. Så kommer han hjem, og har naturlig nok ikke oversikt. Og forstyrrer rytmen som han naturlig nok ikke kjenner. 

Det hjelper at jeg informerer ham om ting jeg vet funker. Og også lar ham gjøre ting på sin måte. Som brukeren over skriver, det er ting jeg vet blir krøll, men da er det best han får erfare det selv. Det blir en blanding av at han må være åpen for å lytte og ta imot informasjon når han er så mye borte og at jeg må la han få være med å lage en egen rytme i huset når han har fri, og at han ikke bare må innrette seg etter mine rutiner om funker når han er borte. 

Anonymkode: bd734...e91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...