Gå til innhold

Burde jeg kjøpe dette huset? Har dårlig inntekt men får kjøpe huset billigere enn markedsverdi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg kanskje stiller verdens dummeste spørsmål, men jeg er så fullstendig uerfaren på boligkjøp. Det er så mye å sette seg inn i!

Greia er: Min onkel har arvet et gammelt hus og har tilbudt å selge det litt billigere til meg og min søster. Om vi kjøper det så har vi et ønske om å beholde huset i vår familie og aldri selge det. Pga det har en svært personlig og historisk verdi for oss.

Jeg vil da kjøpe halvparten for ca. 1,2mill og bo i den ene etasjen mens min søster bor i den andre. Men jeg er så redd for at om jeg kjøper dette huset så vil jeg aldri kunne kjøpe et annet hus et annet sted. F.eks om jeg møter en mann eller ønsker barn. Huset er nemlig ikke spesielt barnevennlig med tanke på beliggenhet. Jeg jobber også i et lavtlønnsyrke og tjener knappe 450.000,- i året. Så jeg føler jeg må være litt forsiktig her. 😕

Etasjen må også pusses litt opp for at jeg skal kunne trives der. Kjøkken og bad er ok men må moderniseres. Jeg vet ikke hva det vil koste.

Det fine derimot er at jeg kan bo der sånn passe billig mens jeg sparer opp mer egenkapital. Lånet blir jo sannsynligvis rimelig. Inkludert alle utgifter må jeg ut med totalt 5000,- i mnd + strøm. Og etasjen er romslig for en enkelt person med en nydelig hage utenfor.

ideelt sett har jeg lyst til å leie ut etasjen etter et par år. Helst korttidsleie eller noe med fokus på turisme. Jeg tror jeg kan få inn minst 9000,- i leieinntekter per mnd.  Sannsynligvis noe mer. Pga beliggenhet, sjarm og standard. Og sånn sett betaler leieinntektene ned på huset.

Men hva skjer om jeg en dag går til banken og vil kjøpe et annet hus?
Og har det noe å si for et eventuelt framtidig lån at boligen stiger i verdi? Bla. pga litt oppussing?
Har det noe å si at jeg får inn gode leieinntekter?
Har det noe å si at markedsverdien på huset egentlig er høyere enn det jeg fikk kjøpt det for? (Hele huset ble vurdert ca 500.000,- dyrere enn det vi får kjøpt det for).

Jeg tenker litt på regelen om at man ikke skal ha mer gjeld enn 5 x inntekt. Sist jeg snakket med banken kunne jeg bare låne 2mill. Om jeg kjøper det huset får jeg vel enda mindre lån?

Noen tanker eller gode råd?

Anonymkode: 64c88...968

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så dere skal gjøre huset om til leiligheter? En i første og en i 2? Med bad, kjøkken, sov og stue i hver etasje?

Anonymkode: 3a33c...f08

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor er beliggenheten?

Anonymkode: 3a33c...f08

AnonymBruker
Skrevet

Her er det så mange røde flagg at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang.

Anonymkode: a30a3...f9b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er et superidyllisk hus et sted langt utpå landet med nydelig beliggenhet og stor affeksjonsverdi for dere, så kjør på. Hvis det blir en egen leilighet i 2 etasje så kan du jo leie ut om din famile/jobbsituasjon skulle endre seg. Da betjener du dette lånet med leieinntekter. Om 4-5 år kan du ha nedbetalt en gid del. Det å eie dette huset vil nok ikke hindre deg i å komme inn på boligmarkedet senere.

Men, et par men. Hva sier husets tilstandsrapport? Er det noen store feil som må utbedres? Det kan ofte bli voldsomt dyrt! Består huset allerede av 2 leiligheter? Eller må dere bruke mye penger for å lage de? Er deg og din søster gode venner?

Jeg har samme inntekt som deg, men har lån på 2,6 mill. 

Anonymkode: 20c97...1cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men hva skjer om jeg en dag går til banken og vil kjøpe et annet hus?
Og har det noe å si for et eventuelt framtidig lån at boligen stiger i verdi? Bla. pga litt oppussing?
Har det noe å si at jeg får inn gode leieinntekter?
Har det noe å si at markedsverdien på huset egentlig er høyere enn det jeg fikk kjøpt det for? (Hele huset ble vurdert ca 500.000,- dyrere enn det vi får kjøpt det for).

Jeg tenker litt på regelen om at man ikke skal ha mer gjeld enn 5 x inntekt. Sist jeg snakket med banken kunne jeg bare låne 2mill. Om jeg kjøper det huset får jeg vel enda mindre lån?

Anbefaler deg å snakke med noen du vet har peiling på dette, ikke masse anonyme folk her på kg. Vi som svarer kan ha sluttet skolen på vgs, ha 1 i matte, være livredd for lån eller generelt bare ha en dårlig dag. 

Hva du kan få i lån av banken og alle spørsmål som handler om banken og lån der, bør du stille de. Men lånet vil jo gå ned når du betaler, og at verdien øker er også gunstig. Er det sikre leieinntekter, er det også bra. 

Du kan kjøpe et annet hus om du har egenkapital nok og banken vurderer låneevnen din som god nok, men du vil selvsagt få låne mindre med mer gjeld. 

Jeg skjønner ikke hvorfor de andre i tråden er så negative, jeg synes det høres ut som en god ide. Men selvsagt forutsatt at onkelen din gjennomfører en skikkelig tilstandsrapport av huset først. 

Anonymkode: 7cf25...836

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva om en av dere vil flytte senere? Seksjonere huset til 2 manns bolig? Dette blir dyrt.

Anonymkode: 7130e...6a9

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Du må ikke finne på å kjøpe huset uten tilstandsrapport.

Jeg ville aldri eid et hus selv fordi jeg ikke eier håndverkergener. Jeg er avhengig av å eie noe der jeg har råd til å få håndverkere til å gjøre jobben. Dette er noe alle som kjøper hus må tenke over.

Dette er et eldre hus. Hvordan er lydisolasjonen mellom etasjene? Hvis den ikke er noe god, kan jeg love at du og din søster kommer fort til å bli lei av hverandre.

Å leie ut til turister når andre bor i huset ville jeg aldri funnet meg i hvis jeg var den andre beboeren. Folk som er på ferie fester, er oppe lenge på hverdager, og er generelt ikke noe trivelig som naboer (ja jeg snakker av svært vondt erfaring). Dette er altså noe du bør avklare tydelig med din søster før du går i gang.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere. Ja, det er en risiko. Så det er fint å høre både positive og kritiske kommentarer. :)
Og ja, jeg er enig i at jeg skal snakke med banken. De vet best!
Men jeg har fått så mange gode råd på KG før, så tenkte hvorfor ikke lufte ideen litt her også. ❤️

Det har blitt utført tilstandsrapport. Takst og verdivurdering. Det ble nemlig lagt ut for salg en kort periode før min onkel ombestemte seg.
Huset befinner seg svært sentralt, i midten av en nordnorsk by, i nærheten av godt besøkte turistattraksjoner.

Huset har også vært godt tatt vare på så det var lite som var galt.  Min onkel har også utført mye jobb på huset. Han har bla. fått ordnet hele det elektriske annlegget og gjort om huset slik at det er to leiligheter. Innflyttingsklare. Men som sagt med moderniseringsbehov. Han er ikke den flinkeste på å velge kjøkkeninnredning, for å si det litt mildt... Litt godt og blandet her.

Hver etasje har 1 stort soverom, 1 stue, 1 kjøkken, 1 bad m/dusj, vaskerom. Parkeringsplass. Boder. Peis. Hage på deling.

Grunnen til at jeg tenker Air bnb er fordi jeg tenker at det er mulighet for å få inn høyere inntekt. Men også fordi jeg har hørt skrekkhistorier om leieboere som ikke betaler leie og som aldri flytter ut. Men her er det sikkert mye jeg ikke vet og som jeg må sette meg inni.

Jeg har ikke noe problem med å dele hus med min søster. Uansett om det er litt lytt. Vi har bodd på hybel sammen i 3 år før. Hun også vurderer utleie av sin etasje etterhvert. Vi har mye å tenke på før vi bestemmer oss. Jeg er i hovedsak litt bekymret for det økonomiske. Om jeg ender opp med å måtte bo i det huset for alltid f.eks. 😅 (Min søster tjener bedre enn meg så hun trenger ikke være like bekymra).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS over forresten. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan være en god ide. Du skriver ikke noe om hvordan du bor i dag. Men den prisen er jo billig. Da kan du få betalt ned på lånet raskere om du ønsker det, evt spare deg opp om du foretrekker å ha de raskt tilgjenglig. På den måten opparbeider du deg formue og kan evt få lån til annen bolig senere.

Om du pusser opp boligen, så vil nok den øke i verdi av det. Da kan du få bedre betingelser i banken (les: lavere rente). De beste rente er når belåningsgrader er under 50%. At du får kjøpt det rimeligere er selvsagt også gunstig.

Anonymkode: 1c2da...ceb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er en god ide, fin størrelse på lån med den inntekten (jeg har litt mer enn deg 480.000 og lån på 2 mill med 2 barn, det går også greit så derfor synes jeg det virker fornuftig).

Billig leilighet, mulighet til å leie ut i ferier. Dersom du møter noen og dere kjøper noe annet, kan du også leie ut. Oppussing øker verdien slik noen nevner. Dersom du eller din søster stifter familie og den andre har flyttet, er det da slik at en av dere kan kjøpe ut den andre så huset kan utnyttes til det fulle? Det er slike ting jeg ville snakket litt om for å unngå konflikter senere.

Anonymkode: fdd35...72b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Her er det så mange røde flagg at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang.

Anonymkode: a30a3...f9b

Så unødvendig slemt å skrive. Til ts: en bankrådgiver vil kunne svare på alle dine spørsmål. Book et møte med hun/han. Det er ufarlig, gratis, og ødelegger ikke dine muligheter. Det tror jeg er bedre enn å spørre her. 

Når det er sagt. Når du får mer kunnskap om personlig økonomi, vil du lett kunne gjøre slike vurderinger selv. Men det er uansett alltid greit å be om hjelp. 

Anonymkode: d9f9e...cd4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2022 den 8.57):

Takk for svar dere. Ja, det er en risiko. Så det er fint å høre både positive og kritiske kommentarer. :)
Og ja, jeg er enig i at jeg skal snakke med banken. De vet best!
Men jeg har fått så mange gode råd på KG før, så tenkte hvorfor ikke lufte ideen litt her også. ❤️

Det har blitt utført tilstandsrapport. Takst og verdivurdering. Det ble nemlig lagt ut for salg en kort periode før min onkel ombestemte seg.
Huset befinner seg svært sentralt, i midten av en nordnorsk by, i nærheten av godt besøkte turistattraksjoner.

Huset har også vært godt tatt vare på så det var lite som var galt.  Min onkel har også utført mye jobb på huset. Han har bla. fått ordnet hele det elektriske annlegget og gjort om huset slik at det er to leiligheter. Innflyttingsklare. Men som sagt med moderniseringsbehov. Han er ikke den flinkeste på å velge kjøkkeninnredning, for å si det litt mildt... Litt godt og blandet her.

Hver etasje har 1 stort soverom, 1 stue, 1 kjøkken, 1 bad m/dusj, vaskerom. Parkeringsplass. Boder. Peis. Hage på deling.

Grunnen til at jeg tenker Air bnb er fordi jeg tenker at det er mulighet for å få inn høyere inntekt. Men også fordi jeg har hørt skrekkhistorier om leieboere som ikke betaler leie og som aldri flytter ut. Men her er det sikkert mye jeg ikke vet og som jeg må sette meg inni.

Jeg har ikke noe problem med å dele hus med min søster. Uansett om det er litt lytt. Vi har bodd på hybel sammen i 3 år før. Hun også vurderer utleie av sin etasje etterhvert. Vi har mye å tenke på før vi bestemmer oss. Jeg er i hovedsak litt bekymret for det økonomiske. Om jeg ender opp med å måtte bo i det huset for alltid f.eks. 😅 (Min søster tjener bedre enn meg så hun trenger ikke være like bekymra).

Jeg ville kjørt på! Som du sier, du får kjøpe til under markedspris og hvis du er flink til å prioritere nedbetaling av lån, så vil lånet ikke være så stort om noen år, og vil sannsynligvis ikke ha særlig betydning om du ønsker å kjøpe noe nytt med en kjæreste i fremtiden. Banken vil jo da se at du har hatt stødig økonomi, nedbetalt ekstra samtidig som verdien har steget. Og de vil også ta hensyn til utleieinntekter. 

Anonymkode: 93be4...cfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har onkelen din "ordnet" alt det elektriske selv også, sier du? Er han elektriker av yrke? 

Anonymkode: cc54e...a3e

Skrevet

Har du diskutert denne planen i detalj med søsteren din, TS?

Jeg personlig kunne godt ha bodd i - og eid - en tomannsbolig sammen med min søster.

Men jeg ville ALDRI bodd i en tomannsbolig der etasjen over/under meg ble leid ut til stadig nye folk etter AirBnB-mønster. Da ser for for meg masse bråk, ukjente folk som tar seg til rette på hele eiendommen når jeg vil bruke hagen/parkeringa, gjerne også gjentatte henvendelser fra nevnte AirBnB-folk som trenger hjelp med å finne noe, gjerne skulle ha lånt noe, etc etc. Og så har jeg en svigermor som har leid ut endel via AirBnB og har derfor også stiftet bekjentskap med "vi skal få nye gjester i morgen men jeg er syk, kan ikke dere værsåsnill vaske ned hele leiligheten for oss, stille opp 06:00 i morgen for å overlevere nøkkel, hjelpe til å forklare X for gjestene snakker bare fransk" og så videre. I ett tilfelle gikk det så over styr med noen gjester som skulle leie i flere uker men som aldri betalte OG ødela såpass at det måtte advokat inn i bildet.

Så vær sikker på at søsteren din har satt seg inn i, og aksepterer, planene dine.

Utover det så kan det også være lurt å avtale skriftlig hva dere gjør den dagen en av dere vil selge - forkjøpsrett etc. 

I forhold til banken tror jeg ikke det vil telle negativt for ditt fremtidige, hypotetiske lån sammen med din fremtidige mann, dersom du har en "fritidseiendom" som er delvis nedbetalt og der du kan vise til gode leieinntekter, så det er nesten den delen av planen din jeg ville vært minst bekymret for. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du og din søster må sette dere ned og snakke om hva som skjer den dagen en av dere vil flytte. Får den andre forkjøpsrett? Kjøpe rimeligere? Hva om dere begynner å krangle, hvordan løse dette? 

Er det greit om en av dere får familie og barn og fortsatt bor der?

Jeg kjenner noen som bodde med søsken, og det skar seg når den ene fikk kjæreste. Det ordner seg til slutt, men det var sure miner en god stund. Så tenk over, sammen, på alt som kan gå galt og skriv gjerne ned hva planen blir i de tilfellene. 

Kjøkken og bad er dyrt, bad koster gjerne 2-300.000 om du ikke kan gjøre mye selv, og fort 100.000 likevel. Kan du male kjøkkenet f.eks og bytte benketopp så blir det rimeligere. 

Anonymkode: 7d65a...bfc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det delt opp så det er to separate seksjoner dere vil eie 100% hver? Eller vil dere eie hele boligen sammen med 50% ideell eierandel hver? Det er ganske relevant for både utleie, eventuelt salg senere, lån osv...

(Mener da på papiret, ikke om det er kjøkken i begge etasjer)

Anonymkode: ca5c6...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...