Gå til innhold

Har du frivillig kredittsperre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det anbefales nå å vurdere frivillig kredittsperre, etter at Norkart opplevde datainnbrudd og personlig info kan være på avveie. Har du det?

Anonymkode: e2c60...aee

AnonymBruker
Skrevet

Har en begrensning på uttak, som jeg kan endre i nettbanken. Er det det som menes?

Anonymkode: d0495...c75

AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat "top secret" info de fikk tak i. Er overhode ikke bekymret for dette.

Anonymkode: b41f7...adb

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke kreditt-kort, så ingen problemstilling. 

Anonymkode: 93189...985

• Liker 2
Skrevet

Har hatt det noen år. Kjenner flere som har blitt svindlet, fra nabolaget. En som stakk av med posten og begynte å bestille kort/ dyre varer (ved å bruke personnummer?).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke akkurat "top secret" info de fikk tak i. Er overhode ikke bekymret for dette.

Anonymkode: b41f7...adb

Men hvis vi ser bort i fra akkurat dette tilfelle av datainnbrudd, så må vel sperre mot kredittvurdering være en god forsikring mot ID tyveri. Og det helt gratis. Det koster bare 5 minutter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er veldig mange som holder på med dette akkurat nå. Helt umulig å logge inn på Experian sine sider.

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke ha kredittkort dersom man har frivillig kredittsperre, eller kan man eventuelt sperre opp til en viss sum?

Anonymkode: 5c0e3...513

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan man ikke ha kredittkort dersom man har frivillig kredittsperre, eller kan man eventuelt sperre opp til en viss sum?

Anonymkode: 5c0e3...513

Du vil ikke få innvilget nytt kredittkort. Men det du har vil ikke påvirkes.

Tar uansett to minutter å sperre,og to nye å åpne sperren. Så er ikke akkurat en voldsomt tidkrevende sak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har du ikke forstått begrepene ts. Det anbefaler ikke frivillig kredittsperre, men å hindre kredittvurdering. To veldig forskjellige ting.

Anonymkode: 8d6d9...8cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hva om noen andre forsøker å ta opp kredittkort (eller forbrukslån) i ditt navn? 

Anonymkode: 1023b...29b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det anbefales nå å vurdere frivillig kredittsperre, etter at Norkart opplevde datainnbrudd og personlig info kan være på avveie. Har du det?

Ja, jeg har det etter en eks svindlet meg. 

Anonymkode: 4a365...f45

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo ikke eksisterende kredittkort man har som er problemet ved id-tyveri, men de eventuelle nye kredittkortene og forbrukslånene id-tyvene kan ta opp i ditt navn (om slike opplysninger om deg har kommet på avveie).

Endret av Million
stavefeil rettet
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har nå sperret for kredittsjekk hos de fire. Det er ikke så ofte jeg blir kredittsjekket. Har eks. mobilabo via jobben.

Anonymkode: e8080...997

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det finnes nemlig ikke noen sentral og lett måte å sperre seg selv for kredittvurdering på. Du må logge deg inn og endre det hos hvert enkelt firma som har konsesjon for slike tjenester.

Bravo Norge

Anonymkode: 1c647...173

Skrevet

Hvilke fire firmaer er det igjen som har konsesjon til kredittvurdering? Bisnode og tre til....var det ikke det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her har du ikke forstått begrepene ts. Det anbefaler ikke frivillig kredittsperre, men å hindre kredittvurdering. To veldig forskjellige ting.

Hindre kredittvurdering, hva mener du?

Har hatt kredittsperre, men nå har jeg åpnet den fordi jeg er i en flytteprosess. 

Anonymkode: 595e3...a43

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Hvilke fire firmaer er det igjen som har konsesjon til kredittvurdering? Bisnode og tre til....var det ikke det?

Obos-banken krever bare Bisnode, også er det Experian og en til jeg ikke husker navnet på. 

Anonymkode: 595e3...a43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og uønsket kredittvurdering gjøres ved å ha frivillig kredittsperre. Eller hvordan tenkte du at det skulle skje? Aldri inngå avtale om noe som helst som krever slik vurdering?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...