AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #1 Skrevet 11. mai 2022 Min mann har 3 barn fra et tidligere forhold. Han har skrevet testamente og er veldig opptatt av at de skal få mest mulig når han en gang faller fra. Det har jeg forståelse for. Men samtidig kjenner jeg på at jeg selv kanskje må gjøre kloke valg om vi kjøper hus sammen. Pt leier vi. Jeg har tidligere eid bolig og har derfor en relativt stor egenkapital. Min store frykt er at om jeg investerer denne i en felles bolig og han faller fra, så kan barna hans forlange at boligen selges og de får 2/3. Det vil si at jeg sitter igjen som en eldre dame (en god del år fra nå) uten bolig og med svært lite egenkapital siden jeg har investert mine penger i felles bolig som tilfaller hans barn ved arveoppgjør. Jeg føler meg fryktelig kynisk som tenker sånn, men samtidig er jeg redd for å være naiv og ikke tenke over et scenario som godt kan skje. Jeg elsker stebarna mine og vil selvfølgelig sørge for at de arver meg når den tid kommer, men jeg er også bekymret for egen fremtid og potensielt sette meg i en veldig uheldig situasjon. Noen som har erfaringer eller råd? Anonymkode: baba4...bf9 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Det som er vanlig å gjøre i slike tilfeller er at dere sørger for å ha en livsforsikring hvor du er begunstiget med den summen som de skal arve. Da vil du feks få 3 mill kr om han faller fra, og du kan gi barna hans sin del av arven uten å måtte selge huset. Anonymkode: 002a6...a67 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 Hvis du har mer egenkapital enn han burde du eie en større del av boligen. Og så arver du 1/4 av hans del når han dør. Hvis du ønsker å beholde boligen er det viktig at dere får livsforsikring på han hvor du står som begunstiget, og som er stor nok til at du kan kjøpe ut barna hans. Da får barna farsarven sin og du kan beholde huset. Anonymkode: 60fce...b2a 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 Du bør absolutt koste på deg en time hos en advokat. Det vil lønne seg. Ikke rot dette til med mer eller mindre gode råd på et nettforum, bestående av mange "hobbyjurister". Anonymkode: c099d...27a 5 2
nomore82 Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Ta og bestill dere tid hos en advokat og få på plass en samboeravtale, testament og hver deres fremtidsfullmakt. Samboeravtalen skal legge føringer på hvem som eier hva, både av verdier dere tar med dere inn i forholdet, verdier dere får (gave, etc) i forholdet og verdier dere skaper underveis i forholdet. Testamentet skal legge føringer på hva som skjer med disse verdiene når en eller begge dør. Fremtidsfullmakten gir en person ansvar for å ivareta noens interesser dersom man blir dement eller kognitivt svekket på andre måter, og en ikke er i stand til å ivareta egne interesser. Sørg for at alle formkrav er oppfylt og tinglyst der det trengs. Informer de nærmeste om hva som er bestemt. Alt dette vil sørge for at skulle det skje noen noe så har man en plan og ting er avklart. Midt oppi det triste og sorgen så slipper de etterlatte å måtte håndtere uklare økonomiske forhold i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 Det beste rådet er at du setter deg skikkelig inn i jussen rundt arv. Det er absolutt ingen grunn til å tro at stebarna dine har krav på 2/3 av felles bolig ut fra det du skriver. Det blir bare å finne på konflikter. Og så får du bestille time hos advokat. Ikke baser deg på juridiske råd fra KG. Anonymkode: 05cd3...b74 2
Leitz Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 Ingen ekspert, men ville vel tro at disse stebarna arver din manns halvdel. Altså at de får 1/3 hver av hans 50%. Men så er det jo dette med arverekkefølge, sitte i uskifte, er det eid felles, er det testamente/fremtidfullmakt på plass? Tror som mange nevner en time eller to med en advokat som er god på dette vil kunne forhindre mange floker på senere tidspunkt. Arveoppgjøret på NRK som ruller nå er forsåvidt en fin serie som tar opp noen slike temaer.
TBergh Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør absolutt koste på deg en time hos en advokat. Det vil lønne seg. Ikke rot dette til med mer eller mindre gode råd på et nettforum, bestående av mange "hobbyjurister". Anonymkode: c099d...27a Hei. Helt enig med denne innskriver. Sett opp en liste over hva du ønsker skal skje og hva du er redd for skal skje, slik at du kan ta dette opp med advokaten. Du kan sjekke på nettet også, og skrive ned det du synes virker fornuftig, sett i hht til din situasjon. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 Hva med at du eier boligen helt? Anonymkode: 0d419...188 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 Er dere gift eller samboere? uansett må dere tinglyse en ektepakt/samboeravtale i tillegg til eierforholdet i felles bolig. han barn arver kun det deres far eier i boligen. Eier han 30% arver de kun 30% av boligen, og du må kjøpe de ut for 30% av boligens verdi. Er dere gift arver du også din mann, og da arver hans barn mindre av boligen, og dermed må du også kjøpe de ut for mindre. Ektefelle har krav på 1/4 del av arven uavhengig av om avdøde har barn eller ikke. Anonymkode: ff07e...06c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 Du skriver en ektepakt dersom dere giftet dere. Hos oss skal vi skrive at vår bolig og mi arv går direkte til våre felles barn og ikke Hans barn fra tidligere. Jeg eier boligen og har eid den lenge. Anonymkode: c65de...6b7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 Leitz skrev (2 timer siden): Ingen ekspert, men ville vel tro at disse stebarna arver din manns halvdel. Altså at de får 1/3 hver av hans 50%. Men så er det jo dette med arverekkefølge, sitte i uskifte, er det eid felles, er det testamente/fremtidfullmakt på plass? Tror som mange nevner en time eller to med en advokat som er god på dette vil kunne forhindre mange floker på senere tidspunkt. Arveoppgjøret på NRK som ruller nå er forsåvidt en fin serie som tar opp noen slike temaer. Gitt at de er gift stemmer dette ikke, hun skal også arve av som ektefelles 50%, deretter skal resten deles på hans barn. Anonymkode: e74ca...52a
Morten1 Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 Ts, det er helt riktig at du tenker over slikt. Vi ser jo ofte at folk forhaster seg inn i ting og står der etterpå og må gi fra seg penger de egentlig ikke hadde trengt om de hadde fått noen papirer. Som andre påpeker her, forsikring, ektepakt, samtale med advokat. Dette kan gjøre alt lettere senere. Hvis du har veldig stor Ek så kan det faktisk være like greit at du eier hele boligen kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå