Maestro Skrevet 11. mai 2022 #21 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok, så du bare sa hva du slet med? Anonymkode: 319aa...a1f Hun så ikke bedring hos seg, så da ble jeg sendt til hun psykolog.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #22 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Psykiatriske sykepleiere kan helt klart behandle pasienter dersom de har kompetanse til dette. Det er ikke snakk om bare støttesamtaler. Anonymkode: 90be3...516 Så da kan en psykiatrisk sykepleier jobbe som en psykologspesialist? Anonymkode: 319aa...a1f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #23 Skrevet 11. mai 2022 Maestro skrev (33 minutter siden): Hun så ikke bedring hos seg, så da ble jeg sendt til hun psykolog. Ok, så hun hjalp deg først, men så at du trengte mer hjelp? Anonymkode: 319aa...a1f
Silva Pluvialis Skrevet 11. mai 2022 #24 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så da kan en psykiatrisk sykepleier jobbe som en psykologspesialist? Anonymkode: 319aa...a1f En psykiatrisk sykepleier kan også behandle pasienter på DPS 2
Maestro Skrevet 11. mai 2022 #25 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, så hun hjalp deg først, men så at du trengte mer hjelp? Anonymkode: 319aa...a1f Noe slik ja
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #26 Skrevet 11. mai 2022 En psykolog er en lege E psykiatrisk sykepleier er en sykepleier Betydelig forskjell. Anonymkode: 206fc...404 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #27 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så da kan en psykiatrisk sykepleier jobbe som en psykologspesialist? Anonymkode: 319aa...a1f Nei, de bare later som. Og sykehusene. Er billigere å ansette vettu. Anonymkode: c5a03...039 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #28 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En psykolog er en lege E psykiatrisk sykepleier er en sykepleier Betydelig forskjell. Anonymkode: 206fc...404 Nei, en psykolog er ikke lege. En psykiater er lege, med spesialisering innen psykiatri. Anonymkode: c2678...bbd 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #29 Skrevet 11. mai 2022 Psykologer behandler, forsker og utreder diagnoser, de har litt mer peiling på hva som skjer inn i hjernen. Psykiatrisk sykepleiere forebygger og hjelper til med tilrettlegging og har samtaler. Traumebehandlere er spesialisert på traumatiske lidelser, de stabiliserer, behandler og rehabiliterer. Anonymkode: 077c6...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #30 Skrevet 11. mai 2022 Forskjellen er jo i utdanningen som flere sier. Jeg har ingen erfaring med traumebehandling da, men har vært hos både psykiatrisk sykepleier og psykolog. For meg var det mest hjelpsomt med psykiatrisk sykepleier da jeg var som verst deprimert. Hun var egentlig klar på at hun ikke kunne behandle meg. Men i motsetning til psykologen jeg gikk til da var det mer åpne samtaler med sykepleieren. Hun hjalp meg å sortere tanker og førte samtalen på en helt annen måte enn psykologen. Noe som hjalp meg godt i den perioden. Nå hadde den type samtale føltes som koseprat og lite nyttig, nå har jeg mest effekt av psykologen Anonymkode: 6b170...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #31 Skrevet 11. mai 2022 Jeg er sykepleier med videreutdanning i psykisk helsearbeid (tilsammen 5 års utdanning), og jobber som behandler ved en psykiatrisk poliklinikk. Det jeg gjør er kartlegging av pasientens problem/vansker, utfører enkelte tester og har samtale/veiledning med pasienter og ev pårørende/kommune. Ved mer omfattende tester, blir psykologspesialist koblet inn. Det er også disse (eller psykiater) som stiller diagnose. En kollega av meg er vanlig psykolog (dvs ikke psykologspesialist) , vedkommende gjør mye av det samme som jeg gjør. Forskjellen er at vedkommende utfører enkelte tester jeg ikke gjør, men gjør likevel ikke de omfattende testene psykologspesialisten utfører. Psykologen gir heller ikke diagnose. Anonymkode: 46713...4df 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #32 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Psykologer behandler, forsker og utreder diagnoser, de har litt mer peiling på hva som skjer inn i hjernen. Psykiatrisk sykepleiere forebygger og hjelper til med tilrettlegging og har samtaler. Traumebehandlere er spesialisert på traumatiske lidelser, de stabiliserer, behandler og rehabiliterer. Anonymkode: 077c6...dc4 Så traumebehandlere kan være psykiatriske sykepleiere med spesialisering eller psykologer med spesialisering? Anonymkode: 319aa...a1f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #33 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er sykepleier med videreutdanning i psykisk helsearbeid (tilsammen 5 års utdanning), og jobber som behandler ved en psykiatrisk poliklinikk. Det jeg gjør er kartlegging av pasientens problem/vansker, utfører enkelte tester og har samtale/veiledning med pasienter og ev pårørende/kommune. Ved mer omfattende tester, blir psykologspesialist koblet inn. Det er også disse (eller psykiater) som stiller diagnose. En kollega av meg er vanlig psykolog (dvs ikke psykologspesialist) , vedkommende gjør mye av det samme som jeg gjør. Forskjellen er at vedkommende utfører enkelte tester jeg ikke gjør, men gjør likevel ikke de omfattende testene psykologspesialisten utfører. Psykologen gir heller ikke diagnose. Anonymkode: 46713...4df Så hvem er det best å gå til når man har traumer? Anonymkode: 319aa...a1f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #34 Skrevet 11. mai 2022 Søsteren min jobber som psykiatrisk sykepleier. Hun har bachelor i vernepleie pluss to ekstra kurs hvor hun ikke fikk undervisning men bare avla en eksamen og fikk bestått/ikke bestått. Hun sier selv at hun har altfor dårlig kompetanse til å faktisk være til hjelp for pasientene, men dessverre er det økonomien som rår og det er mye dyrere å ansette tilstrekkelig antall psykologer. Anonymkode: eed4d...a7e 2
Serafin Skrevet 11. mai 2022 #35 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En psykolog er en lege E psykiatrisk sykepleier er en sykepleier Betydelig forskjell. Anonymkode: 206fc...404 En psykolog er ikke lege, nei. Psykolog er en en 6 årig profesjonsutdanning på universitetsnivå. Da får man autorisasjon som psykolog. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #36 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Søsteren min jobber som psykiatrisk sykepleier. Hun har bachelor i vernepleie pluss to ekstra kurs hvor hun ikke fikk undervisning men bare avla en eksamen og fikk bestått/ikke bestått. Hun sier selv at hun har altfor dårlig kompetanse til å faktisk være til hjelp for pasientene, men dessverre er det økonomien som rår og det er mye dyrere å ansette tilstrekkelig antall psykologer. Anonymkode: eed4d...a7e Hvordan kan man gå fra vernepleier til psykiatrisk sykepleier? Men om man ikke har god nok kompetanse, så finner man vel fort ut om man kan hjelpe pasienten eller ikke? Anonymkode: 319aa...a1f 1
Serafin Skrevet 11. mai 2022 #37 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Søsteren min jobber som psykiatrisk sykepleier. Hun har bachelor i vernepleie pluss to ekstra kurs hvor hun ikke fikk undervisning men bare avla en eksamen og fikk bestått/ikke bestått. Hun sier selv at hun har altfor dårlig kompetanse til å faktisk være til hjelp for pasientene, men dessverre er det økonomien som rår og det er mye dyrere å ansette tilstrekkelig antall psykologer. Anonymkode: eed4d...a7e Hun kan jo umulig være psykiatrisk sykepleier da dette er en person med sykepleierutdanning og videreutdanning i psykisk helsearbeid. Vernepleie er en egen utdanning som har likheter med sykepleierstudiet. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #38 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Søsteren min jobber som psykiatrisk sykepleier. Hun har bachelor i vernepleie pluss to ekstra kurs hvor hun ikke fikk undervisning men bare avla en eksamen og fikk bestått/ikke bestått. Hun sier selv at hun har altfor dårlig kompetanse til å faktisk være til hjelp for pasientene, men dessverre er det økonomien som rår og det er mye dyrere å ansette tilstrekkelig antall psykologer. Anonymkode: eed4d...a7e Og psykisk helsevern innebærer mer enn et lite kurs. Det er to år på deltid, eller et års fulltids utdanning med mange ulike eksamener og krav om 7 - 8 ukers klinisk praksis. Anonymkode: 940bc...b80
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #39 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så traumebehandlere kan være psykiatriske sykepleiere med spesialisering eller psykologer med spesialisering? Anonymkode: 319aa...a1f Nei. Anonymkode: c5a03...039
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #40 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Søsteren min jobber som psykiatrisk sykepleier. Hun har bachelor i vernepleie pluss to ekstra kurs hvor hun ikke fikk undervisning men bare avla en eksamen og fikk bestått/ikke bestått. Hun sier selv at hun har altfor dårlig kompetanse til å faktisk være til hjelp for pasientene, men dessverre er det økonomien som rår og det er mye dyrere å ansette tilstrekkelig antall psykologer. Anonymkode: eed4d...a7e Ja, det er akkurat sånn det er. Tragiske greier. Det er ikke så viktig vettu, når det bare er å "snakke litt med folk". Anonymkode: c5a03...039
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå