Gå til innhold

Smarte og billige «hacks» du bruker for å få i deg mest mulig vitaminer og mineraler i ditt kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du smarte og billige tips du bruker for å få i deg mest mulig vitaminer og mineraler i ditt kosthold?

Jeg har to jeg synes er smart.

1)      Jeg lager ofte kjøttkaker der halvparten er kjøttdeigen er byttet ut med kvernet lever. Med krydder og urter merker jeg ikke leversmaken.  De ukene jeg har kjøttkaker på ukemenyen får jeg i meg mer enn nok vitamin A, B12, kopper og jern. Perfekt også som lunsj om det blir rester.

2)      Jeg kjøper ofte fryst ferdig pillede blåskjell og har det oppi fiskesuppen. Det er lettvint og jeg får i meg anbefalt jod, selen og det er proteinrikt

Anonymkode: 2b4c4...ab9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Egg! Mye bra næring i egg :)

Anonymkode: 5de6d...ca0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lager supper og pureer av store mengder grønnsaker. Orker ikke å tygge meg gjennom et halvt kilo grønnsaker, men som suppe går de ned. Komprimert vitamin og mineralboost. 

Anonymkode: 484c9...147

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egg og H-melk for proteiner og vitaminer. 

Smoothie og supper for vitaminer fra frukt/grønnsaker. 

Anonymkode: 3bc67...40a

AnonymBruker
Skrevet

Egg. På sommeren griller vi mye grønnsaker, da går det med en god del til hvert måltid. 

Anonymkode: 0427d...ccb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et egg og en appelsin. Gulle godt, og billig 😄

Anonymkode: 98908...b4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du smarte og billige tips du bruker for å få i deg mest mulig vitaminer og mineraler i ditt kosthold?

Jeg har to jeg synes er smart.

1)      Jeg lager ofte kjøttkaker der halvparten er kjøttdeigen er byttet ut med kvernet lever. Med krydder og urter merker jeg ikke leversmaken.  De ukene jeg har kjøttkaker på ukemenyen får jeg i meg mer enn nok vitamin A, B12, kopper og jern. Perfekt også som lunsj om det blir rester.

2)      Jeg kjøper ofte fryst ferdig pillede blåskjell og har det oppi fiskesuppen. Det er lettvint og jeg får i meg anbefalt jod, selen og det er proteinrikt

Anonymkode: 2b4c4...ab9

Lever er jo bra det, men ellers så det håpløst ut.

Enkelt: kjøtt/fisk/kylling, grønnsaker og potet eller ris. Slik kan du sette sammen et næringsrikt måltid. Ville spist fisk 2 ganger i uka, helst hvit. Fet fisk er ikke så viktig som vi trodde før, den innholder mye miljøgifter også.

Anonymkode: 21aba...b57

• Liker 1
Skrevet

Jeg drikker smoothie på 600 ml. daglig, og der sniker jeg oppi litt av hvert, blant annet tre hele rå egg. Spinat smaker heller ingenting i smoothie, så det bruker jeg gjerne også.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Lever er jo bra det, men ellers så det håpløst ut.

Enkelt: kjøtt/fisk/kylling, grønnsaker og potet eller ris. Slik kan du sette sammen et næringsrikt måltid. Ville spist fisk 2 ganger i uka, helst hvit. Fet fisk er ikke så viktig som vi trodde før, den innholder mye miljøgifter også.

Hva er det som er håpløst med kjøttdeig som er blandet med lever? TS prøvde ikke å sette sammen et fullverdig måltid, men komme med tips til hvordan man på en billig måte kan gjøre maten litt sunnere.

Anonymkode: 6be52...302

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva er det som er håpløst med kjøttdeig som er blandet med lever? TS prøvde ikke å sette sammen et fullverdig måltid, men komme med tips til hvordan man på en billig måte kan gjøre maten litt sunnere.

Anonymkode: 6be52...302

Kjøttdeig er bearbeidet produkt.

Spis kun rene stykker av kjøtt fisk kylling.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser egg, kjøtt/fisk, grønnsaker og grove kornprodukter så og si hver dag. 

Trenger ingen "hack"(?) da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smoothie hver morgen/ettermiddag med banan, frosne bringebær/skogsbær, en god neve fersk koriander og 1ss spirulina🌻

Anonymkode: 04dd6...2b8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nøtter som snacks

agurk/paprika/tomater på gulostskiva

jerntabletter tas sammen med appelsinjuice

Frukt og bær til kveldsmat

Anonymkode: 81fb3...21c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lager supper og pureer av store mengder grønnsaker. Orker ikke å tygge meg gjennom et halvt kilo grønnsaker, men som suppe går de ned. Komprimert vitamin og mineralboost. 

Anonymkode: 484c9...147

Tror du skal lese deg opp på bearbeidet mat. 

I tillegg, ha i bakhodet selv om det står 'næringsinnhold av x gir x mg' så betyr ikke det at du får i deg denne mengden da kroppen bearbeider og tar til seg enkelte produkter og næringsinnholdet forskjellig. 

Selv spiser jeg variert, nesten ikke prosessert mat. 

Anonymkode: a18ce...5ef

• Liker 2
Skrevet

F eks. smoothie med gurkemeie, ingefær, grønnkål/spinat, mandelsmør, avocado, bringebær, banan og hemp-pulver. Gjerne noen urter hvis jeg har noen som passer, eller spirer. Mandelmelk som base. 

Og supper med masse grønnsaker. Lager alltid masse så jeg slipper å lage middag hver dag. Alt smaker digg med ingefær, kokosmelk, salt og pepper og gjerne koriander.

I tillegg bruker jeg mye linser og kikerter, enten i supper eller panner eller hummus eller hva enn.

Spiser lite kjøtt, men kommer aldri til å bli veganer/ vegeterianer.

AnonymBruker
Skrevet

Rene råvarer som hovedkosthold. Blir mye egg, kylling, fisk og grønnsaker. 
Wasa husman knekkebrød er kalorifattige og fiberrike. Fint som «underlag» til kokt egg, eller masse cottage cheese og skinke. Alltid rikelig med paprika og agurk på. Da jeg var fattig student var havregryn godt å ha, men det har jeg mistet smaken på med alderen.

På kontoret har jeg alltid med meg en boks cherrytomater, noen gulrøtter, et eple og en appelsin som blir spist gjennom dagen. Vannflaske alltid med meg. Handler helst frukt og grønt på «innvandrerbutikker», da det ofte er billigere og bedre kvalitet.

Tar en multivitamin og litt ekstra Dvit daglig, kjøpes når det er salg på apotekene.

Går mye tur i skogen, gratis og deilig😊

Anonymkode: 027da...d81

AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (På 11.5.2022 den 14.22):

F eks. smoothie med gurkemeie, ingefær, grønnkål/spinat, mandelsmør, avocado, bringebær, banan og hemp-pulver. Gjerne noen urter hvis jeg har noen som passer, eller spirer. Mandelmelk som base. 

Og supper med masse grønnsaker. Lager alltid masse så jeg slipper å lage middag hver dag. Alt smaker digg med ingefær, kokosmelk, salt og pepper og gjerne koriander.

I tillegg bruker jeg mye linser og kikerter, enten i supper eller panner eller hummus eller hva enn.

Spiser lite kjøtt, men kommer aldri til å bli veganer/ vegeterianer.

For bedre  opptak av gurkemeie anbefales det en liten pinsj med pepper :) 

Anonymkode: 03e13...0fc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke brød. Det åpner for mye mer næringsrik mat. 

Anonymkode: ce7ed...77f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spiser ikke brød. Det åpner for mye mer næringsrik mat. 

Anonymkode: ce7ed...77f

Jeg blir så daff og trøtt etter å ha spist brød, helt jævlig.

Anonymkode: df621...fcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Unngår ultraprossesertvarer, sukker (tilsatt, ikke naturlig i råvarer) og mel (men spiser hele korn). Det gjør at jeg spiser variert og råvarebasert. Som gir godt næringsinntak. 

Anonymkode: c29c5...5a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...