Gå til innhold

male panelen innvendig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir å male hele huset innvendig til våren siden alt er panelt og vi er ganske lei den. trapp til 2 etasje skal åsså males.

Så er det dette med farger, jeg er ikke så flink med det. Men vil ha det lyst og fint, men ikke hvitt.

Komm med forslag, vi trenger hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eggehvit over alt?? Trappene åsså?

tenkte kansje å ha en annen farge på trappa, men takk for tipset. Skal sjekke ut fargen.

Skrevet

Lys antikk hvit eller latte er fine og lyse farger.

Vi har helt hvit trapp, mens trinnene er luta. Kjempelekkert!

Skrevet

Vi har hvit narsciss på noen vegger og lys antikk på andre. Begge farger er fine.

På vår trapp malte vi mørkegråe trappetrinn og gråhvite vegger. Stilig!

Skrevet

Vi har også endel panel i huset som vi har malt opp. Vi har brukt både oljemaling og vannbasert, men jeg anbefaler oljemaling. Det er MYE finere synes jeg. Det er mer arbeid, men den dekker mye mer og blir jevnere.

Farger:

På stuen har vi skygge, spisestuen-trappegang-gang har vi visjon, yttergang har vi vanilje, kjøkken har vi cappuchino. Alle fargene fra Lady.

På tak har vi lys antikk på alle rom samt på listverk og dør/vinduskarmer. Vi er fornøyde med fargene, men det kan være vanskelig å velge, det er så mange!!! :forvirret:

Trappen til 2.etg har vi lagt parkett lik den i hele 1. etg. Det ble råfint!!

Lykke til med oppussing!!

Skrevet

Hva som er fint kommer jo litt an på huset og stilen også. Vi bor i et gammelt hus (fra 1880-åra) hvor det er mye panel og tregulv. Foreløpig er det i grunn gangen som er finest, der har vi ganske mørkt grått malt gulv og trapp, lys blågrå på veggene og mørkere blågrå på vinduskarmer og takbjelker. Døra er oker utvendig og blågrå på innsiden. Øvrig tak er hvitt. Jeg ville i hvert fall valgt lyse nok nyanser for veggene. Noen farger "stjeler" mer lys og farge fra omgivelsene enn andre. I vårt hus hadde feks ikke latte-fargen passet noe særlig etter min mening, fordi vi har små vinduer og mye vegg, og fordi jeg føler at fargen "bare" blir en jevnere versjon av det brunlige panelet. Andre steder kan denne fargen være veldig fin.

Personlig ville jeg kanskje vært så kjedelig at jeg hadde valgt farger med mye grått/lite fargepigment i, men det kommer an på hva slags stil man har ellers. Jeg liker å bruke farger i tekstiler og møbler, og jobber en del visuelt hjemmefra, så jeg ivl ikke at veggene skal "lure" meg når det gjelder annen fargebruk... Ellers er det jo mye som kan se fint ut uten at man har forestilt seg det på forhånd.

Skrevet

... og enig i at oljemaling er finest, selv om det kanskje ikke er det sunneste alternativet. Halvblank på gulv, vet ikke hva vi har på veggen...

Skrevet

takk for svarene, skal sjekke ut disse fargene :)

Skrevet

Her i huset er det også mye panel, og jeg malte i vei, med oljemaling, i lyse farger, er strålende fornøyd :) Trappa til 2.etg har vi i en ¨krok¨ i stua, den malte jeg i samme fargen som brystpanelen, pluss at veggene rundt trappa er i panel, så den glei litt inn i det andre og ikke ble så fremtredende. Og det syns jeg ble flott ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...