Gå til innhold

Bekymret for mine døtres russetid når de blir store...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er meget tidlig ute med min bekymring angående russetiden til mine 2 døtre, men klarer selvsagt ikke å la være med alle artiklene jeg leser om russen...

Min eldste datter er 9 mnd og yngste er 20 uker i magen min 😅

Min bekymring er eksludering, mobbing, voldtekt, økonomisk utnytting, graviditet, at generelt at russetiden vil eskalere til det villeste galskap slik jeg allerede har følt at de har gjort på veldig få år... har nylig blitt helt satt ut av lydnivået som har dundret rundt på riksveien 100 meter ifra huset mitt-hvor bassen har fått vinduene i huset til å vibrere.

Noen foreldre med russebarn som kan fortelle meg hvordan barna deres har hatt det gjennom russetiden så langt??

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min er 1 år, håper russetiden forlengst er avviklet innen hun blir så gammel. For en ekkel kultur det er.

Anonymkode: 29c19...24e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker på russetida - det er en av de øyeblikkene jeg er mest glad for at jeg aldri endte med å få barn. 

Anonymkode: 05c00...ddd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du, ta en bekymring av gangen. Du kommer til å bli gal om du skal ta alle bekymringer på forskudd. 

Anonymkode: f3428...283

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har et barn på 14 år. Overhodet ikke bekymret for russetiden. Mobbet og ekskludert kan jo barna bli både i barnehagen og i alle årene på skolen. Og det er nok større sjanse å bli utsatt for voldtekt på fylla generelt i ungdoms- og tidlig voksenlivet enn akkurat i russetiden. Og mitt barn får ikke så mye penger i russetiden, at jeg er bekymret for økonomisk utnyttelse. 

Endret av Kinder
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når de er gamle nok er russetiden for lengst avviklet. 🤞🤞

Anonymkode: 5b2d3...ea2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
kinetheking skrev (9 minutter siden):

Jeg er meget tidlig ute med min bekymring angående russetiden til mine 2 døtre, men klarer selvsagt ikke å la være med alle artiklene jeg leser om russen...

Min bekymring er eksludering, mobbing, voldtekt, økonomisk utnytting, graviditet, at generelt at russetiden vil eskalere til det villeste galskap slik jeg allerede har følt at de har gjort på veldig få år... har nylig blitt helt satt ut av lydnivået som har dundret rundt på riksveien 100 meter ifra huset mitt-hvor bassen har fått vinduene i huset til å vibrere.

Noen foreldre med russebarn som kan fortelle meg hvordan barna deres har hatt det gjennom russetiden så langt??

Nå må du lene deg litt tilbake og slappe av. Ikke sikkert det er noen russetid eller feiring når dine blir store. Ikke sikkert de i det hele tatt begynner på vgs. Hele skolesystemet kan ha blitt endret. 

Jeg syntes også russetiden er noe stort tull. Det verste er alle pengene de bruker på busser og klær, flere hundre tusen per ungdom. Vanvittig at det skal være press om å sette seg i gjeld rett før studentlivet med dårlig råd starter. Hvilken tragisk start på voksenlivet. Det var russefester før også, men man lakket en gammel billig bil med bengalakk og gikk sammen om den. Ikke Å gå sammen om en  buss til en million. Det er heller ikke nødvendig å ha musikk så høy at folk i mils omkrets plages. Det går fint ann å ha fest med normalt volum og likevel ha det gøy. Russetiden har blitt asosial galskap og statusjag. 

Anonymkode: 51e28...3fa

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville vært mer bekymret for at barna skulle blitt mobbet på skolen eller utsatt for overgrep av noen i familien. Statistisk sett er det mer sannsynlig enn at noe slikt skjer i russetiden. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ta alle bekymringer på flere år før det blir aktuelt kommer du til å få magesår opp til flere ganger før de i det hele tatt er ferdige i barnehagen.

Anonymkode: aa821...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ingenting å bekymre seg over. Jeg ble mobbet på ungdomsskolen og veldig redd sønnen min skulkle bli det. Men han er en sosial og populær gutt. Man aner virkelig ikke hvordan ting blir  og så mye å bekymre seg over at det beste er å la vær. 

Jeg håper ikke russetiden blir borte, for min del var det en fantastisk tid. Men håper man kan fokusere mer på mobbing og utestengning fra mennesker er små til vi dør. 

Anonymkode: f6320...354

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men nå måtte jeg le😅 Du bekymrer deg over russetiden til barnet ditt som ikke er født enda? Det vil nok komme en uendelig rekke med bekymringer før du kommer så langt.

Det er et lite mindretall av russen som oppfører seg som gale aper. De aller fleste ungdommer er fornuftige vesener som har det litt ekstra gøy, men tar forbehold. 

Anonymkode: 08d02...7c7

AnonymBruker
Skrevet

Livene deres kommer jo til å ha en stigende progresjon frem til russetiden, så det er jo ikke akkurat som om du slipper de rett fra bleieskift til russetid. Det kommer mange bekymringer før den tid, så skal du gå å grue deg til russetiden kan det bli noen kjipe år fremover.

Anonymkode: eb721...8fe

Skrevet
kinetheking skrev (9 timer siden):

Russetiden er tildelt de peneste og de mest populære elevene. Det består av et system som besemmmes av bortskjemte drittunger som alle skulle hatt en kraftig smekk over fingrene og kjakan! Jeg møtte på en slik gjeng igår fult av drittunger/russ når jeg kjørte forbi en videregående skole, og en av guttene nektet å flytte seg selv om jeg måtte tute til slutt. Han sto å gjorde seg til å tøffet seg foran kompisene sine til meg og sto klin inntil bilen min. Jeg vurderte faktisk å stoppe bilen å gå ut å fysisk smekke til han, men jeg klarte heldigvis å unngå det! Jeg ga han et skikkelig stygt fjes istede😅

Jeg var russ og hadde det super moro, og hadde min egen gjeng. Jeg ble valgt som leder i en russegren og fikk klart mest avstemming av alle. Etter 2’uker i russestyre mente de at kompisen deres som ikke fikk flest stemmer fikk være sjefen fordi han passet bedre for de enn meg som jente. Jeg ble med andre ord byttet ut. Nå skal det sies at jeg ble kalt sjef av av alle fordi det var kun i styret de hadde byttet ut, mens resten av skolen trodde enda det var meg fordi jeg vant jo hele avstemningen. 

Uansett! Jeg hadde en bra tid, men jeg tenker på de som virkelig blir utestengt og som blir ekskludert fra både å være med på festen og være med i gruppen. Jeg blir fysisk og psykisk dårlig av å lese om de stakkars ungdommene som har blitt utelatt! Hvor er foreldrene? 

Hvorfor tar ikke skolen mer styring her? 

Jeg håper at russetiden blir avskaffet!    

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (9 timer siden):

Jeg ville vært mer bekymret for at barna skulle blitt mobbet på skolen eller utsatt for overgrep av noen i familien. Statistisk sett er det mer sannsynlig enn at noe slikt skjer i russetiden. 

Hvor har du lest dette? 

Er vel mange som blir utsatt for ekskludering i russetiden, og det utvikler seg til mobbing for mange. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å oppdra dem til å ta gode valg. Jo tidligere du lærer dem det, jo bedre. Har selv to tenåringer som oppfører seg eksemplarisk; legger tid og energi i skolearbeidet, har utviklet gode vennskap, er høflige mot andre, tar kloke valg osv. Det var ikke noe som kom rekende på ei fjøl; jeg gikk inn for å oppdra dem slik. Du er jo bare i startgropa enda, og kan påvirke fremtiden deres til å bli lys og fin🙂

Anonymkode: 72823...0df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper det blir avviklet. 
Et av barna var russ og hadde en fin tid. 
Gruer meg til 15-åringen begynner på vgs. Er så mye ekskludering og klikker allerede. 

Anonymkode: d4dfd...b3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff det skjønner jeg. Tenk alt de kan utsettes for, ekle menn som vil ha sex med de, også så mye fyllekjøring. Får ikke håpe de dør i trafikken i russetid. tenker på deg ❤️

Anonymkode: b95a6...731

• Liker 1
Skrevet

Russetiden er noe tull. Hva feirer man egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Tenk hvis de ikke vil bli russ

Anonymkode: ce122...040

AnonymBruker
Skrevet

Russetiden er som en over her sier, tildelt de pene og populære. 

Innad i gruppene har man ofte godt samhold og vennskap, noe som gjør at noen mener russetiden er inkluderende og flott. Det er de som faller utenfor gruppene fordi de ikke er «bra» nok, som sliter i to-tre år på vgs

Anonymkode: f1b90...fe5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...