Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så dritt lei sykmeldinger og ansatte som sutrer over arbeidsoppgaver. Kjenner at jeg ikke er noen god leder nå og vil bare bort fra den utakknemlige jobben deg er å være leder. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Lykke til med regninger fremover..

Anonymkode: 3076d...8f6

AnonymBruker
Skrevet

Du burde faktisk tenke deg gjennom det her. Kanskje du kan søke jobber litt rundt om? Er veldig lurt å finne seg en ny jobb før man sier opp jobben man har, fordi du har sikkert regninger som må betales etterhvert. Jeg hadde hvert fall ikke sagt opp jobben før jeg visste at jeg hadde ny! Men skjønner godt at det er dritt å jobbe i et sånt miljø. Det kan ikke være godt for noens psyke

Anonymkode: 676ef...102

Skrevet

Blir så lei.. skjønner jeg må ha en ny jobb, men vil jo så gjerne få det til. Kjenner jo på ansvaret. Det er jo leders ansvar at de ansatte er udugelige. Blir de fulgt opp, får de støtte, veiledning? Føler jeg jobber i en vernet bedrift. Klikker snart for meg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ha en møte med eieren og spør om hjelp? 

Anonymkode: 59474...3da

AnonymBruker
Skrevet
SOFIEoktober skrev (11 timer siden):

Er så dritt lei sykmeldinger og ansatte som sutrer over arbeidsoppgaver. Kjenner at jeg ikke er noen god leder nå og vil bare bort fra den utakknemlige jobben deg er å være leder. 

Hva kommer sykemeldingene av? Er det en jobb med mye belastning eller kan det være leder som er problemet? Her tror jeg du må gå i deg selv. Når ansatte sutrer er det ofte en grunn. Ofte heter den grunnen "ledelsen/leder". Finn ut hva som er problemet. Hvorfor sutrer de, hva er årsaken til at mange er sykmeldt? Du har selvsagt ikke lov til å spørre hvorfor de er sykmeldt, annet enn om det er noe du kan gjøre for å tilrettelegge slik at de kan stå i jobb. Men siden det er mange sykmeldte samtidig, du sier det er mye sutring og du selv er misfornøyd med dine "udugelige" ansatte, tenker jeg det er nå du må vise deg som en leder og rette opp i dine feil. Dårlig arbeidsmiljø er ofte leders feil. 

Anonymkode: f0770...db1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har en følelse på at dette er på en butikk 

Anonymkode: 76a38...9a3

• Liker 1
Skrevet

Medarbeiderundersøkelser? Som tidligere nevnt virker det som om det er noe med arbeidsplassen som er årsaken til sykemeldingene. At en har mye sykemelding kan være normalt, men hvis det er så mange virker det som om det kan være arbeidsplassen. 

AnonymBruker
Skrevet

Blir de ansatte på noen som helst måte hørt?

Anonymkode: 74470...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du vært leder? Har det vært en negativ eller flat trend siden du tok over ansvaret?

Hvilke tiltak har du gjort for å redusere sykefraværet? Hvilke tiltak har du gjort for å motivere de ansatte med tanke på arbeidsoppgavene? Hvor lenge har du jobbet med disse tiltakene, og er det målbare tiltak? Har du noen du kan jobbe sammen med for å evaluere tiltakene?

Anonymkode: 34fd4...3ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SOFIEoktober skrev (På 10.5.2022 den 22.41):

Har også kjent på denne irritasjonen over manglende eller totalt fraværende arbeidsmoral og holdninger hos enkelte ansatte. 

PS! Som leder har du anledning til å nekte egenmelding og sykefravær hvis du er i tvil på om det er reell sykdom. 
Har selv gått til det skrittet et par ganger. Enkelte ansatte reagerte veldig positivt (de som sjelden var "syke" og som måtte gjøre ekstra arbeid for de som var "syke") De som reagerte veldig negativt var selvfølgelig de som ofte var "syke", og det resulterte i en liten periode at noen sluttet. Men når de som ofte var "syke" sluttet så ble arbeidsmiljøet atskillig bedre. 

Det er også, som oftest de som er mest syke som bidrar minst til et positivt arbeidsmiljø - enkelte går også inn for å lage dårlig arbeidsmiljø med mye baksnakking m.m. 

En annen konsekvens av dette er at legen føler mer press på å ikke la seg overtale til å sykemelde noen. Det betyr at de også må ta mer aktiv del i behandlingen av pasienten og ikke bare foreskrive x-antall dager sykemelding.. Noe som har vært en uting de siste 10-15 årene. 

TipS! Lag en oversikt på hvem som ofte er sykemeldt. Del den inn i alder, eks. 18 - 24 er % sykemeldt, 25 - 29 er % sykemeldt. Samme med de som er i tredve+,  førti+ og femti+.  Da ser du fort at det ikke handler om sykdom, men terskelen for å føle seg syk. Presenter disse tallene og spør hva som kan gjøres for å minimere sykemeldingene.. 

I de avdelingene jeg har ledet så er det mye sykdom blant de i slutten av 20 årene og begynnelsen av 30 årene, samt de i slutten av  femtiårene.. Forskjellen mellom menn og kvinner er stor. Kvinner er 3-4 ganger oftere "syke" i samme stilling, selv om de bidrar minst. 

Anonymkode: e3d12...6bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har også kjent på denne irritasjonen over manglende eller totalt fraværende arbeidsmoral og holdninger hos enkelte ansatte. 

PS! Som leder har du anledning til å nekte egenmelding og sykefravær hvis du er i tvil på om det er reell sykdom. 
Har selv gått til det skrittet et par ganger. Enkelte ansatte reagerte veldig positivt (de som sjelden var "syke" og som måtte gjøre ekstra arbeid for de som var "syke") De som reagerte veldig negativt var selvfølgelig de som ofte var "syke", og det resulterte i en liten periode at noen sluttet. Men når de som ofte var "syke" sluttet så ble arbeidsmiljøet atskillig bedre. 

Det er også, som oftest de som er mest syke som bidrar minst til et positivt arbeidsmiljø - enkelte går også inn for å lage dårlig arbeidsmiljø med mye baksnakking m.m. 

En annen konsekvens av dette er at legen føler mer press på å ikke la seg overtale til å sykemelde noen. Det betyr at de også må ta mer aktiv del i behandlingen av pasienten og ikke bare foreskrive x-antall dager sykemelding.. Noe som har vært en uting de siste 10-15 årene. 

TipS! Lag en oversikt på hvem som ofte er sykemeldt. Del den inn i alder, eks. 18 - 24 er % sykemeldt, 25 - 29 er % sykemeldt. Samme med de som er i tredve+,  førti+ og femti+.  Da ser du fort at det ikke handler om sykdom, men terskelen for å føle seg syk. Presenter disse tallene og spør hva som kan gjøres for å minimere sykemeldingene.. 

I de avdelingene jeg har ledet så er det mye sykdom blant de i slutten av 20 årene og begynnelsen av 30 årene, samt de i slutten av  femtiårene.. Forskjellen mellom menn og kvinner er stor. Kvinner er 3-4 ganger oftere "syke" i samme stilling, selv om de bidrar minst. 

Ærlig talt. 

Anonymkode: 2cd1e...753

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Mange ansatte som ikke helt forstår hvor innmari slitsomt det er å være sjef.  Er en grunn til at lønna er høyere. 😛

Anonymkode: 775a1...f45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

de avdelingene jeg har ledet så er det mye sykdom blant de i slutten av 20 årene og begynnelsen av 30 årene, samt de i slutten av  femtiårene.. Forskjellen mellom menn og kvinner er stor. Kvinner er 3-4 ganger oftere "syke" i samme stilling, selv om de bidrar minst

Dette er jo helt logisk. Syke barn og syke foreldre blir ofte en kvinnes ansvar (desverre).

Anonymkode: 0d53b...717

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/10/2022 at 10:41 PM, SOFIEoktober said:

Ta det som en utfordring, bli en god leder. Ha samtaler med de ansatte, finn på noe sosialt, finn ut hvor skoen trykker. 

Anonymkode: 58df7...577

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Herregud du virker jo på grensen til diktatorisk. Dessuten er kvinner i slutten av 20årene begynnelsen av 30årene i en typisk alder man blir gravid eller nylig har blitt mødre,kan følge naturligvis medfølge sykdommer.

Anonymkode: 4df6d...aa2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være leder med personalansvar er ikke alltid en enkel oppgave og ofte en utakknemlig jobb. 

Men her tror jeg du må brette opp ermene for å finne ut hva som er årsaken til folk klager og sykemelder seg. Min varsellampe signaliserer dårlig arbeidsmiljø. Gjennomfør først en anonym undersøkelse deretter medarbeidersamtaler. Finn ut hvor skoen trykker og ta tak i det. 

Anonymkode: 6a048...b5e

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...