Gå til innhold

Klarer ikke identifisere min hudtype... forstår du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Har prøvd å finne ut hva slags hudtype jeg har uten hell, føler jeg har motstridende symptomer. Hva tror du dere ?

Utfordringen min er at jeg har veldig mye hudormer/svarte prikker/store porer, og dette ønsker jeg å gjøre noe med. Når man leser om dette så står det som regel i sammenheng med at man da har fet hud / oljete hud, at huden produserer for mye talg. Men jeg har alltid oppfattet huden min som veldig tørr, og skulle gjerne hatt mindre tørr hud. Da skulle jeg kanskje tro at jeg har "kombinert hud" med oljete hud i "t-sonen". Men jeg føler at jeg er veldig tørr i "t-sonen". Men jeg kan jo ikke ha en tørr hudtype for da har man jo ikke store porer og problemer med hudormer? For det skyldes jo høy talgproduksjon?

Skjønner ingenting...

Anonymkode: 19e60...be3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som kombinasjonshud, at du har oljete underhud og tørr overhud? 

Hvis jeg var deg, ville jeg spandert på meg en time hos en ordentlig hudlege eller hudpleie for å finne ut av det en gang for alle.

Anonymkode: 08586...01d

Skrevet

Støtter AB over her om å få time hos en hudpleier. Med mindre du har mulighet til å få time hos privat hudlege, må du såvidt jeg har forstått, ha henvisning fra fastlege for å time. 

Hudormer/sorte prikker kan oppstå hos mennesker med tørr hud også, fordi de skyldes opphopning av døde hudceller i porene/hårsekkene. Den mørke fargen kommer av såkalt oksidering, det er samme prosess som skjer når f.eks. en eplebåt blir brun etter å ha ligget på kjøkkenbenken en stund. Tørr hud er også mer mottakelig for infeksjoner, som også kan være en medvirkende årsak. 

Inntil du kommer deg til en profesjonell hudpleier eller hudlege, kan du også gjøre følgende selv:

*Rense huden grundig morgen og kveld, spesielt dersom du bruker sminke. Bruk en mild rens som ikke er uttørkende.

*Eksfoliere med BHA (salicylsyre) en til maks to ganger i uka. Velg et produkt med 1% konsentrasjon til å begynne med. 

*Bruk en fuktighetskrem for tørr og sensitiv hud. Grunnen til det, er at produkter beregnet på sensitiv hud, som regel ikke inneholder ingredienser som er såkalt komedone, altså ingredienser som kan bidra til (ytterligere) tilstopping av porene. 

• Nyttig 2
Skrevet

Bestill en time hos hudlege :) Skal jeg gjette så vil jeg tro at du har kombinasjonshud og huden din overproduserer olje pga mangel. 

AnonymBruker
Skrevet

Østsvensk type tror jeg

Anonymkode: 6a5e6...35a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg får vel dra til en hudlege eller noe. Jeg klarer ikke helt stole på hudpleiere, for det er vanskelig å kvalitetssikre hvem som faktisk er dyktige og kunnskapsrike og hvem som driver "alternativt". 

Anonymkode: 19e60...be3

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (På 11.5.2022 den 11.28):

Støtter AB over her om å få time hos en hudpleier. Med mindre du har mulighet til å få time hos privat hudlege, må du såvidt jeg har forstått, ha henvisning fra fastlege for å time. 

Hudormer/sorte prikker kan oppstå hos mennesker med tørr hud også, fordi de skyldes opphopning av døde hudceller i porene/hårsekkene. Den mørke fargen kommer av såkalt oksidering, det er samme prosess som skjer når f.eks. en eplebåt blir brun etter å ha ligget på kjøkkenbenken en stund. Tørr hud er også mer mottakelig for infeksjoner, som også kan være en medvirkende årsak. 

Inntil du kommer deg til en profesjonell hudpleier eller hudlege, kan du også gjøre følgende selv:

*Rense huden grundig morgen og kveld, spesielt dersom du bruker sminke. Bruk en mild rens som ikke er uttørkende.

*Eksfoliere med BHA (salicylsyre) en til maks to ganger i uka. Velg et produkt med 1% konsentrasjon til å begynne med. 

*Bruk en fuktighetskrem for tørr og sensitiv hud. Grunnen til det, er at produkter beregnet på sensitiv hud, som regel ikke inneholder ingredienser som er såkalt komedone, altså ingredienser som kan bidra til (ytterligere) tilstopping av porene. 

Det er ikke nødvendig å rense på morgenen. For de fleste vil det faktisk være bedre for huden å kun rense én gang om dagen (på kvelden). 

Anonymkode: e8ebf...52c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke nødvendig å rense på morgenen. For de fleste vil det faktisk være bedre for huden å kun rense én gang om dagen (på kvelden). 

Anonymkode: e8ebf...52c

Jeg tror det kommer litt an på hudtypen, men TS kan prøve seg fram og finne ut hva som passer for henne. Ettersom hun er plaget med sorte prikker, tror jeg det kan hjelpe å rense med en mild, fuktgivende rens også om morgenen en periode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...