Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

-hva blir det?

Jeg har vært syk og ikke klart å jobbe på noen år, nå skal jeg kanskje gå over til ufør -noen som vet ca. hva slags månedlig utbetaling det vil bli?

Anonymkode: a5f14...905

Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Hvis du får minstesats på AAP og ikke har jobbet på noen år, så kan det vel bli minstesats på uføretrygd også. Du finner satsen på denne oversikten fra AAP-aksjonen.  Det blir litt høyere fra 1.mai, men trygdeoppgjøret er ikke helt klart ennå.

her er tallene før årets trygdeoppgjør:

FD307FB4-A7DB-40B8-AE82-84FA6714B4AC.jpeg

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk @Adobyen ! Vil egentlig ikke bli ufør, men kommer til å takke ja nå som situasjonen har blitt som den har blitt. Ser at det er overlevbart etter forholdene, kan hende det blir en lettelse dette, det var i allefall en liten lettelse å få vite hva jeg kan forvente meg!

AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra laveste AAP til minstesats ufør i høst. Ikke fett, men sitter vel igjen med 2-3000 mer etter skatt enn på AAP.

Anonymkode: 283de...2dc

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk 6600 utbetalt *2 i mnd på laveste AAP. 
Nå som minstetrygdet ufør har jeg utbetalt 16300 i mnd. 

Anonymkode: d5e16...5b6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tusen takk @Adobyen ! Vil egentlig ikke bli ufør, men kommer til å takke ja nå som situasjonen har blitt som den har blitt. Ser at det er overlevbart etter forholdene, kan hende det blir en lettelse dette, det var i allefall en liten lettelse å få vite hva jeg kan forvente meg!

Hva mener du med å takke ja? Du må vel søke som alle andre?

Anonymkode: 44b0d...f13

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (13 timer siden):

Hvis du får minstesats på AAP og ikke har jobbet på noen år, så kan det vel bli minstesats på uføretrygd også. Du finner satsen på denne oversikten fra AAP-aksjonen.  Det blir litt høyere fra 1.mai, men trygdeoppgjøret er ikke helt klart ennå.

her er tallene før årets trygdeoppgjør:

FD307FB4-A7DB-40B8-AE82-84FA6714B4AC.jpeg

Shit, jeg har virkelig slitet ut kroppen og psyken på å prøve å fungere i utdanning og deretter jobb. Skulle i utgangspunktet blitt ufør som ung. Har en bachelor og jobbet i 6 år. Har 19.000 utbetalt i måneden på app. Ja ja 🙈 

Anonymkode: dea2a...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva mener du med å takke ja? Du må vel søke som alle andre?

Jeg har fått en kronisk sykdom og har i tillegg vært igjennom noen tøffe år psykisk, så det er fastlege, nav osv. som forslår at jeg skal gå over til uføretrygd. Det blir jo sendt en søknad, men det er nok liten sjangs for at den ikke blir godkjent. Dette er ikke noe jeg har "kjempet for", men heller noe jeg litt motvillig går med på. Håpet mitt er faktisk at jeg kan klare å si fra meg uføretrygden om noen år om jeg klarer å finne en vei til inntekt som passer med den nye livssituasjonen min, men det kommer til å ta tid så lenge jeg er så dårlig som jeg er nå, det kan godt hende jeg ikke klarer det, -vi får se!

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

-hva blir det?

Jeg har vært syk og ikke klart å jobbe på noen år, nå skal jeg kanskje gå over til ufør -noen som vet ca. hva slags månedlig utbetaling det vil bli?

Jeg fikk det samme.

Anonymkode: f1fb0...a00

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Shit, jeg har virkelig slitet ut kroppen og psyken på å prøve å fungere i utdanning og deretter jobb. Skulle i utgangspunktet blitt ufør som ung. Har en bachelor og jobbet i 6 år. Har 19.000 utbetalt i måneden på app. Ja ja 🙈 

Gjør du vil få mer en minste sats værtfall.. 19000 på aap er ikke det laveste akkurat.. er de som kun får 12000 å

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (8 minutter siden):

Gjør du vil få mer en minste sats værtfall.. 19000 på aap er ikke det laveste akkurat.. er de som kun får 12000 å

Men da hadde jeg gått under ung uføre. Samt ikke hatt det like ille psykisk og fysisk hadde jeg blitt ufør tidligere.  Men får jo ikke gjort noe med det nå 😊

Det er ille lite med 12000. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da hadde jeg gått under ung uføre. Samt ikke hatt det like ille psykisk og fysisk hadde jeg blitt ufør tidligere.  Men får jo ikke gjort noe med det nå 😊

Det er ikke sikkert. Man får ikke automatisk ung ufør bare fordi man blir ufør i ung alder. 

Anonymkode: 0b43d...267

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det hadde du Ikke blitt for du var i stand til å jobbe 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei det hadde du ikke. Alder er kun et inngangskriteriet 

Anonymkode: 32093...4e3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du hr værtfall gjort en insats og det skal du være stolt av! Du har sikkert utviklet deg og lært masse på det å, ting som du aldri hadde fått med deg ellers i livet om du gikk rett på ung uføre! Vær stolt av deg selv! 

AnonymBruker
Skrevet

Disse tallene er før skatt. 

Anonymkode: 8164e...fa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk 6600 utbetalt *2 i mnd på laveste AAP. 
Nå som minstetrygdet ufør har jeg utbetalt 16300 i mnd. 

Anonymkode: d5e16...5b6

Har du samboer?

Anonymkode: 5833e...8f7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en kronisk sykdom og har i tillegg vært igjennom noen tøffe år psykisk, så det er fastlege, nav osv. som forslår at jeg skal gå over til uføretrygd. Det blir jo sendt en søknad, men det er nok liten sjangs for at den ikke blir godkjent. Dette er ikke noe jeg har "kjempet for", men heller noe jeg litt motvillig går med på. Håpet mitt er faktisk at jeg kan klare å si fra meg uføretrygden om noen år om jeg klarer å finne en vei til inntekt som passer med den nye livssituasjonen min, men det kommer til å ta tid så lenge jeg er så dårlig som jeg er nå, det kan godt hende jeg ikke klarer det, -vi får se!

Skjønner. Men synes det hørtes så rart ut å takke ja til uføretrygd, som det er noe man blir tilbudt liksom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner. Men synes det hørtes så rart ut å takke ja til uføretrygd, som det er noe man blir tilbudt liksom.

Noen blir vel det, det kommer vel helt an på situasjonen -jeg fikk bare akkurat en beskjed om at det var dette de ville diskutere med meg. Jeg tok faktisk litt til tårene etter at beskjeden kom, og tenkte med meg selv at "nå tapte jeg kampen..!" -for jeg ønsker mest av alt å være økonomisk selvstendig, være oppegående, gjennomføre prosjekter, levet et liv jeg finner interessant. Men, jeg begynner å innse at jeg må være realistisk i situasjonen jeg står i også, og for å i det hele tatt kunne nå mitt eget mål i fremtiden, så må jeg nok ha tid til å finne ut hva jeg kan klare med de utfordringene jeg har fått. Det var vondt å se at tiden er kommet for å "gi opp", men samtidig så må jeg begynne å akseptere, og evt. heller se på det som en sikkerhet og trygget i bunn for å sakte kunne få til noe igjen til slutt jeg også.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen blir vel det, det kommer vel helt an på situasjonen -jeg fikk bare akkurat en beskjed om at det var dette de ville diskutere med meg. Jeg tok faktisk litt til tårene etter at beskjeden kom, og tenkte med meg selv at "nå tapte jeg kampen..!" -for jeg ønsker mest av alt å være økonomisk selvstendig, være oppegående, gjennomføre prosjekter, levet et liv jeg finner interessant. Men, jeg begynner å innse at jeg må være realistisk i situasjonen jeg står i også, og for å i det hele tatt kunne nå mitt eget mål i fremtiden, så må jeg nok ha tid til å finne ut hva jeg kan klare med de utfordringene jeg har fått. Det var vondt å se at tiden er kommet for å "gi opp", men samtidig så må jeg begynne å akseptere, og evt. heller se på det som en sikkerhet og trygget i bunn for å sakte kunne få til noe igjen til slutt jeg også.

Nei, man blir ikke tilbudt uføretrygd, det er noe man må søke om å få. Og hvem er "de" som ville diskutere dette med deg?

Skjønner at dette re tungt for deg  <3

AnonymBruker
Skrevet

*er

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...