Gå til innhold

Salte kalorifattige snacks?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har veldig høy BMI og forsøker nå å passe på med kalorier. Jeg er imidlertid veldig glad i salte snacks. Chips ol har en del kalorier. Er det noen som kjenner til en eller annen type salte snacks jeg kan få kjøpt, ev. lage selv? 

Takk 😊

Anonymkode: 1c0cd...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Popcorn er mye bedre enn chips, i alle fall 😊

Anonymkode: 879c1...09c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maiskaker med chiafrø og havsalt. Smaker popcorn, men er i samme form som riskaker. Vet ikke om jeg skal gå god for næringsinnholdet som sunt, men hvis det er kun kalorier du teller mener jeg en slik kake er 19 kalorier. Stor nok til at du føler du har fått dekka saltsuget.

Anonymkode: 3450d...e6e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær opp masse agurk (ikke slapp) og reddiker og la det bli skikkelig kaldt i kjøleskapet, dryss litt havsalt over rett før du skal spise :spise: Eventuelt bytt ut salt med et par oliven i skiver, hvis du liker det.

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grønnkål/svartkål-chips, men du må lage det selv. Lukter ehhh kål, smaker godt. Kikerter med favorittkrydder bakt i ovn, men det beste er jo om man klarer å hekte seg av snackbehov. Se film uten å putte noe i kjeften, f.eks. 

Anonymkode: e51fb...35b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad i å rulle sammen mager salami og agurk når jeg har lyst på noe salt, eller annet salt og magert kjøttpålegg. Ellers er grønnsaker og dip laget av drømmelett og holidaydip veldig godt, spesielt Stangselleri og paprika. Knekkebrød (rugsprø) med mager smøreost er også salt og godt hvis man bare er fysen nok 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har veldig høy BMI og forsøker nå å passe på med kalorier. Jeg er imidlertid veldig glad i salte snacks. Chips ol har en del kalorier. Er det noen som kjenner til en eller annen type salte snacks jeg kan få kjøpt, ev. lage selv? 

Takk 😊

Anonymkode: 1c0cd...e38

Lompechips :)

lomper, så mange du vil
olje til pensling
flaket havsalt
ev. litt krydder

1. Sett først ovnen på 225 grader. 
2. Klipp lomper i strimler og legg dem ut over et bakepapirark.
3. Pensle med et tynt lag olje på den ene siden. Strø over litt salt og ev. krydder etter ønske.
3. Stek på 225 grader i ca 5-6 min. De skal bli gylne og sprø. 

Anonymkode: ff234...687

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Soltørka tomater. Vet ikke hvor bra det er å spise det da, de er veldig salte, men det skal bare et par stykker til for å stoppe saltsuget. Noen ganger tar jeg ei (og bare ei!) skive Jarlsberg til. 

Sånn gul cheddar. Det er ikke kalorifattig, men jeg får meg ikke til å spise hele osten bar, så totalt blir det mye mindre kalorier av noen sneier cheddar enn ei hel skål med chips. 

Også støtter jeg holidaydip og grønsaker som noen over sa. Jeg lager den med mager kesam. Jeg synes ikke dipen i seg selv er så god, så jeg spiser ikke så mye av den, men den gir litt chipssmak til grønsakene og lurer meg til å tilfredsstille behovet for salt snacks. 

Anonymkode: a1dd2...017

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maiskaker med forskjellige smaker som ost, popcorn.  I Sverige selger de maiskaker som er enda bedre med ranchsmak, sourcream onion, og barbecue. De har masse smak og er veldig gode!

Anonymkode: a57eb...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stekte og tørka kikerter med ønsket krydder. 

Anonymkode: eed41...25a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med ab#13

Krydre kikerter (de fungerer best) sammen med alle krydderene du liker, eksempler kan være gastromat, grillkrydder eller annet salt du liker, paprikapulver, litt chili, hvitløkspulver, løkpulver, kvernet pepper, såisscummim (gir tacosmak).

Eller du kan bare bruke ferdiglaget tacokrydder fra pose. Bland med litt olje, rør kikertene godt sammen med krydderet. Stek/tørk kikertene i ovnen 150 grader, pass på at de ikke blir brent, skru eventuelt ned temperaturen. De må ikke bli steinharde. Ristede kikerter blir knallgode som snacks når de er litt myke inni og krispi i skallet. Kan dyppes i rømme hvis de er sterke. Nam! Også godt i salater. 

Hva med mager kremost  i paprika. Deler paprikaen i to, tar ut kjernene og fyller med en smaksrik mager kremost du liker. Det må jo bli frisk og godt. Strø over ekstra salt før servering. 

Endret av Ugresset
Redigerte alle Leivene hadde skrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med "kalorifattig" tenker jeg at det metter godt per kcal. Så jeg slenger opp bacon som forslag. Spiser du bare det, så blir du fort mett og det er godt og salt. 

Anonymkode: 51399...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Et kokt egg med salt

Et wasa husman knekkebrød med mager cottage cheese, pepper, krydderskinke og paprika

Men dette ser jeg egentlig mest på som kveldsmat. Å dytte i seg snacks mens man ser på tv er en litt dum uvane, for man får ikke med seg det man spiser omtrent, og plutselig er det tomt. Bedre å utsette det litt, og så lage seg et lite måltid. Litt mindfullness oppi det hele liksom. 

Anonymkode: bcb68...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...