AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Jeg har ikke handla på finn og tise tidligere, men har litt dårlig råd for tida og skulle hatt noen ting og klær, så tenkte å finne noe brukt. Ønsker derfor litt tips og råd. Er det innafor å by lavere beløp enn det som er oppgitt, eller bør man holde seg til det som står? Tenker ikke på skambud, men hvis jeg syns prisen var litt høy. Har opplevd flere ganger nå i det siste at folk ikke svarer når jeg stiller spørsmål om det som selges eller byr på det. Er det vanlig? Meldingene er markert som sett. Bør man bruke betalingsløsningen til tise, eller er det mest vanlig med vipps? Kan man stole på folk? Anonymkode: eee28...8d0
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #2 Skrevet 11. mai 2022 Nå bruker jeg finn og ikke tise, så kan bare svare ut fra det. Når det gjelder bud avhenger det veldig av hva du mener med for høy pris, og hva du byr. F.eks hadde jeg ute en helt ny turbukse, aldri brukt og med lappen på, kostet 800 kr ny og jeg la den ut for 250, da syns jeg det er ganske frekt å by lavere siden prisen allerede er kraftig redusert. Har jeg lagt ut noen brukt sko for 120 og du byr 100 så kan det være greit nok. Hvis du byr lavere enn oppgitt pris så er det derfor du ikke får svar, jeg har og fått noen vanvittige skambud, og da gidder jeg ikke svare fordi så frekke folk forholder jeg meg ikke til. Jeg er vant til å betale og å få betalt på vipps, aldri vært noe problem. Anonymkode: bbfc8...871 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #3 Skrevet 11. mai 2022 Jeg synes pruting og "bying" er en uting. Det er ikke en auksjon. Den prisen som står, er den prisen jeg vil selge for. Jeg godtar aldri mindre enn hva jeg legger ut for. Anonymkode: 85af0...0f3 9 2
Gjest ti10 Skrevet 11. mai 2022 #4 Skrevet 11. mai 2022 Tror det er både og, noen legger ut til den prisen de vil ha, og nekter å gå lavere. Andre legger ut litt høyere enn det de vil ha, så kan de la folk tro at de pruter det ned, eller de selger billigere fordi de vil bli kvitt tingen. Tror godt du kan legge inn lavere bud så lenge du er høflig og ikke legger det altfor mye lavere enn utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #5 Skrevet 11. mai 2022 Jeg selger mye på finn. Det mest irriterende er folk som pruter på ting som allerede er "gratis" (feks.kjole til 100kr). Når det blir så lite penger er det jo ikke verdt bryet å dra på postkontoret, gidder ikke alltid å svare på disse. Jeg pruter selv av og til, men aldri på ting som bare koster noen hundre. Også utrolig irriterende med folk som spør "kan du måle ermlengde,midje,rygg, og hva er materialsammensetningen?" på et plagg til 50 kr. Greit nok om man kjøper noe dyrt, men gidder ikke ta frem målebåndet når jeg selger en ting til 50 kr. Anonymkode: f172e...3ff 12 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #6 Skrevet 11. mai 2022 Jeg gidder ikke svare når folk pruter. I hvert fall ikke hvis de gjør det på en uhøflig måte. Den meldinga sletter jeg bare. Senest i går. Og i dag, faktisk. Anonymkode: 3a41a...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #7 Skrevet 11. mai 2022 Pruting er kun aktuelt ved personlig oppmøte når man ser på tingen som skal selges, er det feil eller småskavanker så går det å diskutere pris. Det å prute eller sende meldinger med skambud uten å ha sett på det man skal kjøpe er et tegn på dårlige sosiale antenner. Anonymkode: ce7b2...70e 1
AprilLudgate Skrevet 11. mai 2022 #8 Skrevet 11. mai 2022 Jeg synes (litt!) lavere bud er greit dersom: - Det er en medium pris/dyr ting - Den er normalt brukt og selges for halv pris av ny IKKE greit når: - selger åpenbart har priset den lavt allerede - den er ubrukt til halv pris og sjeldent/aldri er på salg Annet: - Les annonsen og bio til selger - ikke spør om noe med mindre du er rimelig sikker på kjøp - ikke spør om mål på helt vanlige plagg - ikke spør om ting som er lett å Google selv (type hvilket materiale et oppgitt plagg og modell er - sjekk selv hos produsenten) - sjekk opp fraktpris selv, gå utfra 80 kr med HeltHjem/Posten Skulle jeg solgt bunaden min er jeg forberedt på å svare grundig til seriøse interessenter. Eller om det var noe til flere tusen. Men den TEITESTE jeg ikke skjønner poenget med er å skrive: »Interessert/jeg er interessert i denne». Jaha, så fint - trykk på bud. Disse folka svarer jo aldri og bare kaster bort tid Arg 🙃 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #9 Skrevet 11. mai 2022 Jeg syntes det generelt er dårlig oppførsel iht å motta lavere bud. Bød på en pris på en bukse som ny kostet halvparten av den som var brukt. Jeg var litt ute etter fargen som var utgått. Men ikke villig til å betale dobbel pris på en brukt bukse. Så la inn et bud med begrunnelse for prisen og link. På netter var det også gratis frakt. Så bød ink frakt samme pris. Vedkommende ble fly forbanna og ufin. Vedkommende kunne ha svart. Takk for bud, men jeg ønsker ikke å selge til den prisen. Vanskeligere er det faktisk ikke. Ofte jeg ser brukt prisene er dyrere enn ny pris. Tror det ofte handler om at prisen var høyere når de kjøpte. Også tar de noen 100lapper mindre pris. Eller bare satser på å tjene på den. Aner ikke grunnen til så høye brukt priser Anonymkode: 8f813...10b 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syntes det generelt er dårlig oppførsel iht å motta lavere bud. Bød på en pris på en bukse som ny kostet halvparten av den som var brukt. Jeg var litt ute etter fargen som var utgått. Men ikke villig til å betale dobbel pris på en brukt bukse. Så la inn et bud med begrunnelse for prisen og link. På netter var det også gratis frakt. Så bød ink frakt samme pris. Vedkommende ble fly forbanna og ufin. Vedkommende kunne ha svart. Takk for bud, men jeg ønsker ikke å selge til den prisen. Vanskeligere er det faktisk ikke. Ofte jeg ser brukt prisene er dyrere enn ny pris. Tror det ofte handler om at prisen var høyere når de kjøpte. Også tar de noen 100lapper mindre pris. Eller bare satser på å tjene på den. Aner ikke grunnen til så høye brukt priser Anonymkode: 8f813...10b Vel, hvorfor kjøpte du den ikke bare ny da? Det er faktisk temmelig irriterende med folk som legger ved link eller skjermbilde for å «begrunne» et skambud, når varen ikke er tilgjengelig ny (utsolgt, kun tilgjengelig i xxs når du behøver L, eller et møbel som er på tilbud i Finnmark når du bor i Oslo) Da svarer jeg bare konsekvent: «Da får du kjøpe den der da «. I og med at jeg vet at det ikke er et reelt alternativ så driter kjøper seg bare ut ved å legge ved linker til et produkt som uansett ikke er tilgjengelig (og ja, det gjelder også de som forsøker å være «lure» og kun legge ved skjermbilde, jeg kan lett Google og finne ut at varen jeg selger faktisk ikke er tilgjengelig) Jeg priser for øvrig gjenstandene jeg selger fornuftig, og aksepterer aldri bud (gidder heller ikke selge til de som byr under oppgitt pris, da det ikke er en type kjøper jeg gidder å forholde meg til) Anonymkode: 60024...e47 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 Jeg ser det an, har annonsen ligget ute lenge (på tise kan man se sist annonsen ble endret), har noe ligget ut lenge tenker jeg at det er innafor å by litt for da er prisen fort litt høy. Anonymkode: ef0af...df2 3
Ludovica- Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 Jeg tenker at man fint kan spørre om prisen er satt, eller legge inn et litt lavere bud. Men ikke skambud. Er bare å si nei eller ikke svare dersom man ikke liker budet. Man vet jo aldri, noen ganger er folk villig til å selge for lavere pris en først satt. Noen ganger godkjenner jeg lavere pris, andre ganger ikke. Det som er frekt er så si du vil kjøpe noe for så å bare ikke svare mer. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 Personlig syns jeg ikke noe om pruting. Selv om jeg oftere kjøper enn selger på Finn. Det er en pris og enten syns jeg det er verdt det eller ei. Anonymkode: ec12b...51b 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 Jeg sier "jeg byr xx for denne. Ta kontakt dersom det skulle være interessant". Noen ganger hører jeg ikke fra dem men ofte får jeg kjøpt til den prisen. Dette gjør jeg kun på annonser jeg ser har vært ute lenge, og jeg går sjelden mye ned i pris. Syntes ikke det er uhøffelig når jeg spør på den måten hvor jeg lar det være helt opp til dem å svare eller se vekk fra forespørselen. Anonymkode: 00581...fce 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 På tise kan man jo bare sende et bud og selger kan godta eller avslå, trenger ikke være mer kontakt enn som så.. så på tise byr jeg alltid bittelitt under, men stort sett mellom 50 og 100 kroner (så har jeg "spart" frakten😅). Det blir nesten uten unntak godtatt. På finn pruter jeg aldri, haaater folk som sier de skal ha noe, og SÅ begynner å prute når de står i gangen hos meg. Stort sett folk på 50+ som holder på med dette. De får aldri avslag hos meg. Hadde de tatt samtalen før de kom, så kanskje. Men når de legger opp til å gjøre det ubehagelig for meg, da kan de ha det så godt. Anonymkode: b52b0...21d 4
Midnightblue Skrevet 11. mai 2022 #16 Skrevet 11. mai 2022 Det jeg hater mest av alt er når jeg selger klær på Finn/tise er blir jeg spurt om jeg kan prøve plagget på å ta bilde. Ikke aktuelt!!! Synes det er et ubehagelig spørsmål. 6 1
Midnightblue Skrevet 11. mai 2022 #17 Skrevet 11. mai 2022 Midnightblue skrev (Akkurat nå): Det jeg hater mest av alt er når jeg selger klær på Finn/tise er blir jeg spurt om jeg kan prøve plagget på å ta bilde. Ikke aktuelt!!! Synes det er et ubehagelig spørsmål. Ble litt krøll her: mente : « når jeg blir spurt…»
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #18 Skrevet 12. mai 2022 Veldig mange plagg selges til halvparten av nypris. Og så kommer frakt i tillegg.... Altså, bare nei takk. Da kjøper jeg heller en ny, når den er på salg. Anonymkode: 0db6c...483 2 2
mingus Skrevet 12. mai 2022 #19 Skrevet 12. mai 2022 Avogtil pruter jeg et par hundre kr ned hvis det er snakk om større summer, og jeg lar folk prute ned tingene jeg selv har lagt ut. 🙂 Null problem. På finn. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #20 Skrevet 12. mai 2022 22 hours ago, Midnightblue said: Det jeg hater mest av alt er når jeg selger klær på Finn/tise er blir jeg spurt om jeg kan prøve plagget på å ta bilde. Ikke aktuelt!!! Synes det er et ubehagelig spørsmål. Hvorfor er det galt å spørre om? Anonymkode: f249a...550
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå