Gå til innhold

Referanse

Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Når dere trenger en referanse, hvor lenge har dere vært på den arbeidsplassen?

Jeg spurte ei i dag, men hun synes ikke hun kjente meg godt nok. Jeg jobbet der i 5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det var litt pussig å si at hun ikke kjente deg godt nok etter 5 mnd. Er dere mange på den arbeidsplassen, og jobbet du der fulltid? Har egentlig inntrykk av at de aller fleste som forespørres om å være referanser, sier ja.

De 3 referansene jeg bruker, har jeg jobbet med i hhv 5 år (deltidsjobb) og 2x1 år (min nåværende deltidsjobb og ett tillitsverv). Er student, og har derfor ingen fulltidsreferanser. Har også hatt noen sommerjobber, men disse synes jeg at jeg var i for kort tid til at jeg vil be dem være referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Vi var maks 4 stykker på jobb samtidig.

Jeg synes det var en dårlig unnskyldning.

Ville hun ikke stille som referanse, så kunne hun si det som det var. I stedenfor å finne på en unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så vanskelig å være referanse?

Jeg ble litt tilfeldig referanse for en tidligere kollega, siden sjefen min ikke var inne da de ringte. I stedet spurte de om jeg kunne fortelle litt om min tidligere kollega, og det var da ikke så mye arbeid det. Hyggelig å høre at han fikk jobben etterpå også (en jobb han passet godt til).

Kan ikke påstå at jeg kjente alle sider av min tidligere kollega, men det skal da ikke så lang tid før man ser hvordan folk stort sett er, og om de lærer fort feks.

Men hun hadde vel ikke lyst til å være referanse da? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

En referanse skal i utgangspunktet bare bekrefte at du har jobbet der i den perioden du sier, og hva arbeidsoppgavene dine var. Så det kan hvem som helst være som vet dette. Eventuell skryt kommer i tillegg. Og som referanse har man heller ikke lov til å si noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire referanser på min CV.

Nr 1: Jobbet med i 10 mnd

Nr 2: Jobbet med i 6 mnd

Nr 3: Jobbet med 6 mnd

Nr: Jobbet med i 5 år - litt av og på

Nr 1 og 2 jobber på arbeidsplassen der jeg er nå, hun ene er i permisjon derfor har jeg bare jobbet med henne i 6 mnd.

Nr 3 er fra en jobb jeg hadde bare i 6 mnd.

Nr 4 er fra ekstrajobben min.

Synes det var litt merkelig at hun ikke ville stille opp som referanse for deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulselinemor

Jeg føler selv at jeg ikke fikk så god kontakt med lederen på arbeidsplassen min. Det virket nesten som om hun ikke likte at jeg kom godt overens med brukerne. Men å svare på noen enkle ting fra en plass jeg har søkt jobb kan vel ikke være så farlig.

Kanskje hun ikke vet hva en som er referanse gjør?

Jeg hadde tenkt å spørre ei annen, men hun har blitt sykmeldt på ubestemt tid.

Hadde brukerne kunne uttalt seg, så hadde det ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som referanse har man heller ikke lov til å si noe negativt.

Man har lov til å si akkurat hva man vil. Jeg hørte faktisk om en referanse som hadde svart negativt på et spesielt spørsmål ang. den han var referanse for. Det er moralskt bedre å da si nei til å være referanse i stedet for å uttale seg negativt om vedkommende. Men noen har tydeligvis ingen skrupler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En referanse skal i utgangspunktet bare bekrefte at du har jobbet der i den perioden du sier, og hva arbeidsoppgavene dine var. Så det kan hvem som helst være som vet dette. Eventuell skryt kommer i tillegg. Og som referanse har man heller ikke lov til å si noe negativt.

Hvor i alle dager har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander sammen med attest her. Referansen blir jo oppringt av potensiell arbeidsgiver, og h*n kan vel finne på å spørre referansen om både positive og negative sider, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget nå

Jeg har blitt spurt om å være referanse en god del ganger. Jeg må innrømme at et par ganger har jeg sagt greit, men at jeg anbefaler dem å finne noen andre som kan være referanse. F.eks fordi jeg ikke har jobbet noe særlig sammen med vedkommende, og/eller at de har jobbet der for kort/før min tid. Hvis jeg vet jeg ikke har noe spes. positivt å komme med pga uvitenhet føler jeg det bedre at de finner en annen.

Det er ganske masete å støtt bli ringt opp og bedt om å være referanse - både når jeg er å jobb, og privat på mobiltelefonen. F.eks var jeg ganske lei da jeg ble oppringt av den 10ende gangen på 3 uker for samme person. Det er positivt at mine tidligere ansatte kommer seg videre i livet, men jeg må finne meg et "stille" sted, og ettersom jeg har vært sjef for en god del personer etter hvert, blir det litt mas..

Jeg er ærlig som referanse. Forteller hvilke arbeidsoppgaver personen hadde, og svarer på om de ble utført på en tilfredstillende måte. Jeg svarer litt vagt på fravær (om de har mye fravær) siden det lett faller innunder taushetsplikten min. Jeg svarer ja eller nei på om jeg ville ansatt personen igjen. Ellers får jeg mye spørsmål om hvordan personen fungerer sosialt på arbeidsplassen, om de stiller opp ekstra etc.

Ofte faller mye av det negative innunder taushetsplikten min, men den som ringer skjønner gjerne tegninga når jeg svarer unnvikende eller "nekter" å svare på enkelte ting. (Jeg bekrefter jo ikke det motsatte.)

Det er sjeldent jeg er referanse for personer jeg synes er håpløse. Til dem sier jeg rett ut at de aldri bør bruke meg som referanse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Tror du blander sammen med attest her. Referansen blir jo oppringt av potensiell arbeidsgiver, og h*n kan vel finne på å spørre referansen om både positive og negative sider, tror jeg.

Nei, de skal ikke snakke negativt om en person. Som regel sier det mer enn nok dersom man ikke sier noe positivt. Jeg vet om arbeidsgivere som har fått smekk for akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var referanse for en av mine tidligere ansatte som bare hadde vært ansatt noen måneder. Da jeg ble ringt opp av den nye arbeidsgiveren til denne personen, fortalte jeg hvordan jeg hadde oppfattet h*n den korte tiden h*n hadde vært ansatt hos meg.

Det jeg mener er at man kan være referanse for en person som har vært ansatt en kort periode, og si hvordan man har fungert i jobben den tiden, og presisere at dette er på grunnlag av X mnd i jobben. Evt. ny arbeidsgiver vil ihverfall kunne danne seg et visst bilde av den personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de skal ikke snakke negativt om en person. Som regel sier det mer enn nok dersom man ikke sier noe positivt. Jeg vet om arbeidsgivere som har fått smekk for akkurat dette.

Jeg spør da igjen hvor du har dette fra, for det stemmer IKKE. Man er ikke på noen måte pliktig til å stille som referanse (attest er annerledes), og ber noen deg være referanse, sier de samtidig at du kan si hva du vil om dem fra den aktuelle stillingen.

Vennligst gi meg en kilde/hjemmel om du fremdeles står på dit... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Referanser er ikke regulert i lovverket, men det har gått som uttalt sedvane alle steder jeg har arbeidet at man følger samme regler som på attester. Formuleringen min ble kanskje litt for bombastisk i forhold til dette.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror sjefen din sa nei til å være referanse fordi h*n ikke likte deg så godt.

Det sier jeg ikke for å være fæl eller frekk altså, men jeg kan ikke skjønne hva annet grunnen kan være. Du er jo inne på det selv også, at dere kanskje hadde litt ulike meninger om hva slags kontakt man skal ha med brukerne.

I grunnen er det bedre å si nei til å være referanse enn å være en dårlig referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor
Jeg tror sjefen din sa nei til å være referanse fordi h*n ikke likte deg så godt.

Det sier jeg ikke for å være fæl eller frekk altså, men jeg kan ikke skjønne hva annet grunnen kan være. Du er jo inne på det selv også, at dere kanskje hadde litt ulike meninger om hva slags kontakt man skal ha med brukerne.

I grunnen er det bedre å si nei til å være referanse enn å være en dårlig referanse.

Jeg er faktisk helt enig med deg tuji. Det var mange ganger vi nesten ikke sa et ord til hverandre i løpet av en dag. Jeg følte hele tiden at hun måtte hakke på meg. Var på en måte ut etter meg. At jeg kom så godt overens med brukerne, er vel litt pga jeg er en person som liker å ha kontakt med mennesker. Jeg liker å snakke med de og se at de har det bra.

Latteren satt løst mellom meg og brukerne, men vi kunne også ha alvorsstunder der vi kunne snakke om viktige ting.

Jeg vet at flere brukere ikke kunne gjøre det med henne.

Jeg har hele tiden vært litt usikker på å ha henne som referanse, så lenge jeg ikke følte at kjemien stemte. Kanskje like greit å ikke bry henne med det.

Hadde brukerne stilt som referanse, så tror jeg at jeg hadde fått gode skussmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...