Gå til innhold

får merker på anklene etter sokker hver dag...stoffskifte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ei voksen dame ( med eplefasong om det har noe å si :) Forstår ikke hvorfor det blir sokkermerker, har ikke stramme sokker og anklene er tynne. Kan det ha noe med lavt stoffskifte å gjør?

Anonymkode: e36c5...1c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Det strammer jo lit, og er på hele dagen.

Jeg får det samme selv, og er normalvektig, har ikke stramme sokker eller noe annet.

Anonymkode: 72c20...795

• Liker 6
Skrevet

Kan være ødem som følge av høyt blodtrykk.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt. Sokken sitter på fordi strikken er stram, og stram stikk setter merke på huden. På samme måte som bh stropp, jeans osv.

Det er virkelig ikke nødvendig å sykeliggjøre helt normale ting.

Anonymkode: 12694...583

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er ei voksen dame ( med eplefasong om det har noe å si :) Forstår ikke hvorfor det blir sokkermerker, har ikke stramme sokker og anklene er tynne. Kan det ha noe med lavt stoffskifte å gjør?

Sliter med det samme. Men for meg skyldes det nok at jeg går på blodtrykksmedisin. Det er oppført som vanlig bivirkning. Hadde ikke dette problemet før jeg begynte med medisin for høyt blodtrykk. 

Også voksen - og med eplefasong 🙂 

Anonymkode: 834ca...e5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt normalt. Sokken sitter på fordi strikken er stram, og stram stikk setter merke på huden. På samme måte som bh stropp, jeans osv.

Det er virkelig ikke nødvendig å sykeliggjøre helt normale ting.

Anonymkode: 12694...583

er ikke ute etter å sykeliggjøre noe jeg....ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lavt blodtrykk, er normalvektig og får også sokkemerker, så er nok ikke høyt blodtrykk som er årsaken. 

Anonymkode: 9ce6c...d40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er eplefasong det samme som tjukk?

Anonymkode: 0018f...0b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er eplefasong det samme som tjukk?

Nei😅

Anonymkode: f5732...16f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei😅

Men epler er jo runde. Runde folk er tjukk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har lavt stoffskifte så er det ikke uvanlig med hovne bein dessverre. Jeg bruker støttestrømper hver dag👍🏻

Anonymkode: 7a8ed...724

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men epler er jo runde. Runde folk er tjukk?

Du har misforstått.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
~umulia~ skrev (43 minutter siden):

Kan være ødem som følge av høyt blodtrykk.

Skyldes ikke ødem først og fremst at epitelet i blodåreveggene blir lekk (epitelcellene som danner barrieren i blodårene henger for dårlig sammen), sånn at det siver ut væske (blodserum) som samler seg i kroppsvevet? Må man ha høyt blodtrykk for å pådra seg ødem?

Anonymkode: fac88...f7e

AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være du har litt væskeansamling. Er det ikke det slik at hvis du trykker der hvor vann evt samler seg så vil det etterlate seg en liten grop som blir værende litt etter trykket. 
Finnes forresten sokker uten strikk som ikke strammer. Selges på vanlige butikker som feks Lindex eller KappAhl. Må selv bruke dette.

Anonymkode: f3da4...b63

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk helt plutselig mye vann i ankler og føtter, merket det først om kvelden når sokkene skulle av. Dype merker. Etter en måned hvor det heller ble værre enn bedre dro jeg til legen å fikk vanndrivende medisiner. Skulle ta en pille om morgenen for kom til å måtte tisse mye sa legen. Pøh, funka ikke i det hele tatt, null forskjell. Dro tilbake til legen som henviste meg til utredning på sykehuset. 

Det viser seg at jeg har hatt ALT for høyt blodtrykk i mange år, noe som har ødelagt nyrene. Er snart nede på 20% gjenværende nyrefunksjon. Så noe så "uskyldig" som sokkemerker bør tas alvorlig hvis det er et nyoppstått problem.

Anonymkode: 8016d...0fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skyldes ikke ødem først og fremst at epitelet i blodåreveggene blir lekk (epitelcellene som danner barrieren i blodårene henger for dårlig sammen), sånn at det siver ut væske (blodserum) som samler seg i kroppsvevet? Må man ha høyt blodtrykk for å pådra seg ødem?

Anonymkode: fac88...f7e

Nei, man må ikke det. Det kan i tillegg til mye annet skyldes dårlig regulert lavt stoffskifte. 

Anonymkode: ca707...1ae

AnonymBruker
Skrevet

Hjertesvikt, nyresvikt, høyt blodtrykk eller andre sirkulasjonsforstyrrelser som åreknuter el. 

Anonymkode: 0aef9...8e4

Skrevet

Mannen min har ikke en fettcelle på anklene, likevel får han sokkemerker i huden og han har heller ikke stramme sokker. Sokkene har strikk og sklir heller ikke ned, men de er ikke stramme i det hele tatt.

Merke etter sokkestrikken får du uansett. Noen mer enn andre, og har du ordentlig stramme sokker så får du skikkelige søkker i huden selv uten særlig mye fett eller vann under huden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får sokkemerker, i mitt tilfelle skyldes det lipødem.

Anonymkode: c8c90...c74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også sokkeavtrykk, er frisk og har helt normalt blodtrykk. Er 50 år og eplefasong jeg og. 

Anonymkode: cf226...5cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...