Gå til innhold

Hva slags ansvar blir man sittende med som styreleder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som tittelen sier? 

Lurer på hva slags ansvar man får som styreleder? Da tenker jeg på at man må jo skrive under på en del papirer, regninger osv. Hva hvis noe går feil, kan man måtte ende opp med å betale erstatning for feil man eventuelt gjør? Inspirert av en annen tråd her om "idiotstyreldere" så lurer jeg litt på hva man egentlig forventer av en styreleder?

Ordlegger meg nok litt rotete her men håper noen skjønner hva jeg vil fram til. :)

Anonymkode: a5bc2...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som tittelen sier? 

Lurer på hva slags ansvar man får som styreleder? Da tenker jeg på at man må jo skrive under på en del papirer, regninger osv. Hva hvis noe går feil, kan man måtte ende opp med å betale erstatning for feil man eventuelt gjør? Inspirert av en annen tråd her om "idiotstyreldere" så lurer jeg litt på hva man egentlig forventer av en styreleder?

Ordlegger meg nok litt rotete her men håper noen skjønner hva jeg vil fram til. :)

Anonymkode: a5bc2...060

Lykke til. https://www.if.no/bedrift/forsikring-for-bedrifter/ansvarsforsikring/styreansvarsforsikring/viktigheten-av-styreansvarsforsikring

Anonymkode: 8742d...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styreleder sitter man hovedansvaret fra A til Å. Dvs at det er styreleder sitt ansvar å se til at alt av drift og vedlikehold fungerer, serviceavtaler (særlig lovpålagte) følges, at fellesskapets penger brukes fornuftig og etter økonomisk gode prinsipper.

Det skal nok litt til for å komme i rettslig ansvar. Da skal man virkelig tabbe seg ut. Type, ikke følge opp tydelige tegn på at taket holder på å gå utett. At det blir brann fordi styret ikke vedlikeholder brannslukkingsutstyr osv.

Personlig ville jeg aldri vært styreleder hvis jeg ikke visste at jeg hadde gode, kunnskapsrike og engasjerte folk sammen med meg. Nok av styrer der styreleder drar hele lasset alene.

Anonymkode: 520df...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Styreleder i Equinor har mye ansvar. Styreleder i Tittentei skolekorps i Indre Lortefjord har en noe mindre byrde som hviler på sine skuldre.

Anonymkode: 008f8...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Styreleder i Equinor har mye ansvar. Styreleder i Tittentei skolekorps i Indre Lortefjord har en noe mindre byrde som hviler på sine skuldre.

Anonymkode: 008f8...a09

Men de har samme ansvar

Anonymkode: 2d3d1...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...