Gå til innhold

Kjenner du en "gullunge" (narsissistisk familiedynamikk)? Hvordan gikk det han/hun i voksen alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Dere som kjenner til såkalte "gullunger"/"golden child" som har vokst opp i en familie der en eller begge foreldre hadde narsissistiske trekk; Hvordan gikk det med disse i voksen alder? Ble de bortskjemte og/eller narsissistiske selv eller hadde de en slags oppvåkning og forsto hva de hadde vært med på? For deretter å utvikle seg til empatiske mennesker..

Anonymkode: 02b25...f65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei.

Dere som kjenner til såkalte "gullunger"/"golden child" som har vokst opp i en familie der en eller begge foreldre hadde narsissistiske trekk; Hvordan gikk det med disse i voksen alder? Ble de bortskjemte og/eller narsissistiske selv eller hadde de en slags oppvåkning og forsto hva de hadde vært med på? For deretter å utvikle seg til empatiske mennesker..

Du mener de som ble ansett som favoritten til narsissisten? 

Anonymkode: d19da...019

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener de som ble ansett som favoritten til narsissisten? 

Ja, det stemmer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det stemmer.

Kjenner til flere slike. Den ene ble akkurat som forelderen sin. 

En annen ble omsorgsfull og god, fungerer normalt på alle måter. 

Man vet jo aldri da. 

AnonymBruker
Skrevet

Den jeg kjenner, klarer seg veldig bra. Ikke at hun er snill eller sympatisk, men hun får det som hun vil på alle plan og er ikke direkte fæl mot noen. 

Anonymkode: 580d6...247

AnonymBruker
Skrevet

Den jeg kjenner har blitt narsissistisk selv. Tåler ikke motgang, går til angrep hvis hun føler seg truet. Driver eget firma og gjør det veldig bra utad. På det personlige plan klarer hun ikke holde på et forhold eller vennskap over tid. Alt skjærer seg etter en tid. Jeg er søsteren hennes og holder meg på en armlengdes avstand. Hun var krevende å vokse opp sammen med og er fremdeles veldig krevende å være mye sammen med. Det holder med en kaffe i ny og ne.

Anonymkode: ad20f...632

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moten min er diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Søsteren min var favoritt. 

Hun endte som ufør og blir forsørget av moren vår. Hun er veldig manipulerende og typisk narsissist. Får alltid viljen sin, og setter man ned foten eller sier i fra går det helt i stå og hun forteller usannheter til omtrent alle hun skjenner. Hun har anmeldt flere, selvsagt ble det henlagt. Hun finner opp historier om at folk er voldelig, farlige, slemme osv for å sverte andre. 

Jeg har kuttet kontakten med hun, da hun er noen hakk verre enn moren vår. Jeg skulle så ønske at de fikk det bra med seg selv og ro, så de ikke må holde på slik. Men desverre skjer nok det aldri. 

Anonymkode: 498e2...4f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min er faktisk over førti år gammel, men bor fremdeles hjemme hos moren vår. 

Er kanskje ikke all verdens jobb-muligheter for folk som bare har videregående utdannelse. Men når samtlige jobber i tillegg er alt for kjedelige, eller betaler alt for lite, så blir det vel nærmest umulig å skaffe seg fast arbeid for henne. 

Gud vet hvordan det kommer til å gå med henne, etter at moren vår dør. 

Anonymkode: 04e21...0d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...