AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Synes jeg leser overalt på termingrupper og her på forumet om babyer som sover natten gjennom, sover 6-8 timer i strekk osv. Lurer litt på om det er andre der ute som har babyer som faktisk våkner ofte om natten.. Min er 11 uker gammel og har vel 4 ganger siden fødsel sovet mer enn 4 timer i strekk på natten (eller, iallfall ikke vekket meg på de timene, så eventuelt sovnet av seg selv igjen om hun våknet..) Som regel har hun ett eller to søvnstrekk på rundt 3 timer og ellers våkner hun gjerne hver 1-2 time. Ofte vil hun ha mat.. jeg pleier iallfall å amme for å lettere få henne til å sovne igjen, mulig jeg mistolker hva hun vil men hun virker som hun vil ha iallfall. Er det noe man kan gjøre for å få til lenger søvn egentlig eller er babyer bare forskjellige? Har gitt mme på kveld uten at det gjorde noen forskjell. Forsøkt å sove både i egen og i min seng, ikke noe forskjell. Svøping fikk vi ikke til.. Tenker det ville hjulpet da hun ofte kaver og veiver men virker også til å bli veldig frustrert og ikke like svøp da jeg forsøkte. Nå er hun vel for stor til å prøve det igjen? Vet at søvnen gjerne endrer seg rundt 4 mnd og har hørt det ofte blir verre en periode da (?), så lurer også på om de som hadde babyer som ikke sov så lenge om gangen før 4 måneder ble ennå verre etter 4 mnd eller om det kanskje ble bedre eller likt? Anonymkode: 976e7...bf1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 Var oppvåkning minst hver time hos meg til barnet var ett år. Prøvde seriøst alt, men han skulle ikke sove. Da han ble ett så løsna det, da begynte han å sove natta gjennom. Anonymkode: d4016...f78 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Sånn er min også, pluss at han ikke sover med mindre han ligger helt inntil meg om natten😏 Anonymkode: cb0d1...63b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 Min sov 1,5 time i strekk da han var på den alderen, kanskje maks 2 timer innimellom Anonymkode: a0576...b0c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 47 minutter siden, AnonymBruker said: Var oppvåkning minst hver time hos meg til barnet var ett år. Prøvde seriøst alt, men han skulle ikke sove. Da han ble ett så løsna det, da begynte han å sove natta gjennom. Anonymkode: d4016...f78 Oj 😮 Sympati til deg som måtte stå i det i ett år, bra det løsnet til slutt ❤️ 35 minutter siden, AnonymBruker said: Sånn er min også, pluss at han ikke sover med mindre han ligger helt inntil meg om natten😏 Anonymkode: cb0d1...63b Må ofte ta innsovning på brystet her og og så legge henne ned i sengen når hun sover, men heldigvis sover hun da som regel videre. Tror hun kunne sovet timesvis om hun alltid fikk sove oppå meg (men da får ikke jeg sove så det gjør vi ikke) 😄 Anonymkode: 976e7...bf1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 Det er nok helt vanlig med hyppige oppvåkninger på så små. Her var det amming annenhver time på natt minst frem til 11 måneder. Sov en sjelden gang tre timer i strekk. Er nå snart to og har ikke sovet natten gjennom en eneste gang, maksstrekkene ligger på fire timer...😴 Anonymkode: da773...08b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 Vår våknet om ikke hver time så iallefall annenhver time. Nå er vi nede i 1 oppvåkning pr natt. Han er 4 år. Anonymkode: e8aba...33b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes jeg leser overalt på termingrupper og her på forumet om babyer som sover natten gjennom, sover 6-8 timer i strekk osv. Lurer litt på om det er andre der ute som har babyer som faktisk våkner ofte om natten.. Min er 11 uker gammel og har vel 4 ganger siden fødsel sovet mer enn 4 timer i strekk på natten (eller, iallfall ikke vekket meg på de timene, så eventuelt sovnet av seg selv igjen om hun våknet..) Som regel har hun ett eller to søvnstrekk på rundt 3 timer og ellers våkner hun gjerne hver 1-2 time. Ofte vil hun ha mat.. jeg pleier iallfall å amme for å lettere få henne til å sovne igjen, mulig jeg mistolker hva hun vil men hun virker som hun vil ha iallfall. Er det noe man kan gjøre for å få til lenger søvn egentlig eller er babyer bare forskjellige? Har gitt mme på kveld uten at det gjorde noen forskjell. Forsøkt å sove både i egen og i min seng, ikke noe forskjell. Svøping fikk vi ikke til.. Tenker det ville hjulpet da hun ofte kaver og veiver men virker også til å bli veldig frustrert og ikke like svøp da jeg forsøkte. Nå er hun vel for stor til å prøve det igjen? Vet at søvnen gjerne endrer seg rundt 4 mnd og har hørt det ofte blir verre en periode da (?), så lurer også på om de som hadde babyer som ikke sov så lenge om gangen før 4 måneder ble ennå verre etter 4 mnd eller om det kanskje ble bedre eller likt? Anonymkode: 976e7...bf1 Mange mener «sov hele natten» som i at de sover utenom amming. Og de 6-8 timer i strekk får gjerne MME før leggetid. Jeg har en sovebaby, 6 måneder gammel. Våkner fortsatt 3 ganger om natta for mat. Lengste strekket er fra 18:30-23:30, men det er sjeldent. Oftest oppvåkning minst hver 4. time. Anonymkode: 981fd...763
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 Begge mine har vært sånn, måttet ligge inntil meg og våknet hver time/annenhver time hele natta. Inntil vi innførte pappalegging, kutting av nattamming og lære å sovne selv uten pupp, ved 11 måneder på eldste og 8,5 måneder på yngste. Da begynte de magisk å sove gjennom natta begge to. Anbefaler å prøve det når baby er litt eldre. Slitsomt med lite sammenhengende søvn. Anonymkode: 436c5...df2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #10 Skrevet 10. mai 2022 Min er fem mnd, og no ammer eg en gang om natta, nokon ganger fleire. Men det er nytt! Ved 11 veker så amma eg oftare, minst tre år natt (altså frå eg la meg til morgon). Hos oss har søvnmømsteret vore i endring heile tida. Ei veke er det bra, neste veke er det surr. Men trenden er at det blir bedre måned for måned Anonymkode: 8bfa6...1f4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #11 Skrevet 11. mai 2022 Jeg tror hyppige oppvåkninger er vanligere enn lange sovestrekk, men jeg tror også at de som har barn som sover mye har større glede av å dele fordi de føler mestring på noe som overhodet ikke har noe med dem å gjøre, mens vi som har barn som ikke sover så godt føler oss som ræva mødre for noe som overhodet ikke har noe med oss å gjøre 😆 Anonymkode: 9dac1...d51 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #12 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg tror hyppige oppvåkninger er vanligere enn lange sovestrekk, men jeg tror også at de som har barn som sover mye har større glede av å dele fordi de føler mestring på noe som overhodet ikke har noe med dem å gjøre, mens vi som har barn som ikke sover så godt føler oss som ræva mødre for noe som overhodet ikke har noe med oss å gjøre 😆 Anonymkode: 9dac1...d51 Dette 😆 Anonymkode: 7215b...180
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #13 Skrevet 11. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tror hyppige oppvåkninger er vanligere enn lange sovestrekk, men jeg tror også at de som har barn som sover mye har større glede av å dele fordi de føler mestring på noe som overhodet ikke har noe med dem å gjøre, mens vi som har barn som ikke sover så godt føler oss som ræva mødre for noe som overhodet ikke har noe med oss å gjøre 😆 Anonymkode: 9dac1...d51 Enig! Jeg har hatt en av hver - og det er virkelig babyens fortjeneste at den sover og sovner lett, og ikke min! Anonymkode: 981fd...763 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #14 Skrevet 11. mai 2022 On 5/10/2022 at 6:48 PM, AnonymBruker said: Mange mener «sov hele natten» som i at de sover utenom amming. Og de 6-8 timer i strekk får gjerne MME før leggetid. Jeg har en sovebaby, 6 måneder gammel. Våkner fortsatt 3 ganger om natta for mat. Lengste strekket er fra 18:30-23:30, men det er sjeldent. Oftest oppvåkning minst hver 4. time. Anonymkode: 981fd...763 Hæ, det er jo en rar måte å si det på 😄 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror hyppige oppvåkninger er vanligere enn lange sovestrekk, men jeg tror også at de som har barn som sover mye har større glede av å dele fordi de føler mestring på noe som overhodet ikke har noe med dem å gjøre, mens vi som har barn som ikke sover så godt føler oss som ræva mødre for noe som overhodet ikke har noe med oss å gjøre 😆 Anonymkode: 9dac1...d51 Haha 😄 Takk for alle svar, litt fint å høre at baby er "normal" og at det ikke bare er meg som er oppe mange ganger (selv om jeg jo unner alle god/masse søvn ) Anonymkode: 976e7...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #15 Skrevet 11. mai 2022 Min sov faktisk gjennom noen få ganger da hun var så gammel som din. Så snudde det ved 4 mnds alder og hun våkna mye oftere, og lengew våkenstrekk. Nå er hun 8 mnd og våkner mellom 2 og 5 ganger ila natta. Ammer og samsover videre. Slipper som regel våkenstrekk 😊 Anonymkode: 3f23f...361
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #16 Skrevet 12. mai 2022 Mine barn sov best de første månedene, og så ble det verre. Min tredje baby er ni mnd nå og jeg jobber tre dager i uken. Hun våkner flere ganger om natten og får da smokk/amming/flaske. Jeg har rett og slett ikke nok melk til henne om natten. Min mann får migrene av nattevåk, så da er det jeg som må ta det. Hun sover også generelt lite, så mange ganger er hun ikke i seng før klokken 23.00. Slitsomt.... Anonymkode: 4fc84...71c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #17 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mine barn sov best de første månedene, og så ble det verre. Min tredje baby er ni mnd nå og jeg jobber tre dager i uken. Hun våkner flere ganger om natten og får da smokk/amming/flaske. Jeg har rett og slett ikke nok melk til henne om natten. Min mann får migrene av nattevåk, så da er det jeg som må ta det. Hun sover også generelt lite, så mange ganger er hun ikke i seng før klokken 23.00. Slitsomt.... Anonymkode: 4fc84...71c En baby på 9 måneder trenger ikke mat, så den problemstillingen der var litt merkelig. Anonymkode: 981fd...763
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #18 Skrevet 12. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: En baby på 9 måneder trenger ikke mat, så den problemstillingen der var litt merkelig. Anonymkode: 981fd...763 Det å påstå at babyen ikke trenger mat er vel litt ekstremt? 🤣 Anonymkode: a0576...b0c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2022 #19 Skrevet 12. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 21.48): Begge mine har vært sånn, måttet ligge inntil meg og våknet hver time/annenhver time hele natta. Inntil vi innførte pappalegging, kutting av nattamming og lære å sovne selv uten pupp, ved 11 måneder på eldste og 8,5 måneder på yngste. Da begynte de magisk å sove gjennom natta begge to. Anbefaler å prøve det når baby er litt eldre. Slitsomt med lite sammenhengende søvn. Anonymkode: 436c5...df2 Min første våknet også veldig hyppig om natta for amming/kos. Ved ni mnd kuttet han ut nattamming og innsovning på puppen av eget initiativ. Det tok fortsatt to år til før han sov natta gjennom de fleste dagene 🤷♀️ hadde vært så greit om det fantes noe som kunne fikse søvnen til alle disse ulike babyene 😅 Anonymkode: 4d8b7...8b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå