Loppefrø Skrevet 7. november 2005 #1 Skrevet 7. november 2005 Jeg har fått omplasseringskatter! Det ble to, hadde ikke hjerte til å velge. Den største er ca 5 mnd, den minste bare 10 uker. Den minste hadde ikke lenger mamma som kunne ta seg av den (kattemoren er syk). Begge to er lekne, kosete og har blitt veldig trygge på kort tid. De sover sammen, den største vasker den lille til stadighet, men gir den også litt "bank"! Dette er nytt for meg, har ikke hatt to katter samtidig før, så nå lurer jeg på; kan storepus skade lillepus? Lillepus knirker litt, men forsøker (på hjelpeløst morsomt vis) å ta litt igjen. Lider ingen nød, det er jeg sikker på. Men pus forstår at han ikke skal bite skikkelig hva? Noe annet jeg bør være spesielt obs på når det gjelder den minste som jo burde fått vært lenger hos mammaen sin? Den er renslig, den spiser (kattunge tørrfor), er veldig nysgjerrig og har masse energi, men faktisk også tid til kos.
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. november 2005 #2 Skrevet 7. november 2005 5 uker er veldig tidlig, men siden den er renslig og spiser selv går det nok bra, det er det viktigste. Du kan kanskje kjøpe morsmelkerstatning på dyrebutikken og gi den minste i ett par uker til, for å være sikker på at han får i seg nok næring. Det største problemet med å ta dem før 12 uker er sosialiseringen med andre katter, og det løser seg jo ved at du har en katt til den kan lære av. Det at den store katten vasker den lille tyder på at den også har tatt med omsorgsrollen. Og det kan virke veldig voldsomt når to katter lekesloss, men det er svært skjelden at de skader hverandre. Dine er også så nærme hverandre i alder at du nok ikke trenger å bekymre deg. Og det er heller ikke mange ukene til den lille har motorikken inne for å ta skikkelig igjen.
Loppefrø Skrevet 7. november 2005 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2005 5 uker er veldig tidlig, ← Ikke fem uker, fem måneder. Storepus er ca 5 mnd, minstepusen er ca ti uker, det er den jeg er "bekymret" for. Altså; jeg er egentlig ikke bekymret, bare litt...hønemor? Jeg syntes dette går over forventning bra, men lillepusen er jo veldig liten... *kosemose*
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. november 2005 #4 Skrevet 7. november 2005 Søren, blingsa jeg igjen... 10 uker går helt greit, det er den nedre grensa bla norsk rasekattforbund har satt. Jeg fikk min siste da hun var ca 9 uker og hun er nå fem måneder og er sunn og frisk. Men jeg er fortsatt hønemor, så jeg vet hvordan det er...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 Det er helt normalt at kattunger lekesloss, og små kattunger kan også lekesloss med moren eller faren sin, uten å bli skadet. Det er med lekeslossingen dems som det er for barn å klatre i trær. Det er alltid en mulighet for at det ved et uhell kan gå galt, men det går som oftest helt fint. Du burde vært mye mer bekymret om den største katten ikke ville ha den minste katten nær seg, for da hadde de ikke vært venner. Når de slikker hverandre er det et tydelig tegn på at de er "glade" i hverandre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå