AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Min datter på 17 år er som tenåringer flest. Hun gjør det bra på skolen, har gode venner. Hjemme går det innimellom «en kule varmt». Det hender hun forteller meg om konflikter i venninnegjengen. Jeg har selvsagt ikke sagt noe, men jeg synes hun virker så lite reflektert og kanskje selvsentrert. Hun kan fortelle om en konflikt hvor hun fra et voksent ståsted åpenlyst er «skyldig», uten at hun helt ser det selv. Det skal sies at spesielt ei av venninne er langt fremme, liksom «klok» for alderen. Denne venninna er nærmest som en voksen i konflikter, så ofte løser det seg på grunn av henne. Hva tror dere er årsaken til at noen er modne og veldig reflekterte i denne alderen, mens noen er mer «på Jordet»? (Ikke at min datter er det sistnevnte) Anonymkode: 85308...d6d
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 Internett. De blir skadet av tik tok, snap og instagram. De scroller for mye på ubetydelige ting. De lærer ingenting på nett. Generasjon egoist er på full fart fremover og jeg aner ikke hvordan det kan stoppes. Anonymkode: 54653...2e6 15 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Har nok med utvikling av hjernen å gjøre og hvor langt i prosessen man har kommet kanskje? Merker at mine tenåringer også sliter med å se sin egen rolle i konflikter. Anonymkode: 1be05...3ce 10
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min datter på 17 år er som tenåringer flest. Hun gjør det bra på skolen, har gode venner. Hjemme går det innimellom «en kule varmt». Det hender hun forteller meg om konflikter i venninnegjengen. Jeg har selvsagt ikke sagt noe, men jeg synes hun virker så lite reflektert og kanskje selvsentrert. Hun kan fortelle om en konflikt hvor hun fra et voksent ståsted åpenlyst er «skyldig», uten at hun helt ser det selv. Det skal sies at spesielt ei av venninne er langt fremme, liksom «klok» for alderen. Denne venninna er nærmest som en voksen i konflikter, så ofte løser det seg på grunn av henne. Hva tror dere er årsaken til at noen er modne og veldig reflekterte i denne alderen, mens noen er mer «på Jordet»? (Ikke at min datter er det sistnevnte) Anonymkode: 85308...d6d Definer reflektert, Ts. Hva vil det altså si å være reflektert? Anonymkode: c23f0...1a2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 I den alderen er det vanlig å bare se "meg". Det kan være lurt å komme med noen råd til henne før vennene blir lei. Noen enkle råd er å vente med å "krangle" til man får tenkt seg litt om. I stedet for å svare det første man kommer på. For det er ofte bare forsvar som kan bli helt på jordet. Anonymkode: c0f96...fd9 16
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 Man lærer det hjemmefra bl.a. Anonymkode: 59e04...003 10 1 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min datter på 17 år er som tenåringer flest. Hun gjør det bra på skolen, har gode venner. Hjemme går det innimellom «en kule varmt». Det hender hun forteller meg om konflikter i venninnegjengen. Jeg har selvsagt ikke sagt noe, men jeg synes hun virker så lite reflektert og kanskje selvsentrert. Hun kan fortelle om en konflikt hvor hun fra et voksent ståsted åpenlyst er «skyldig», uten at hun helt ser det selv. Det skal sies at spesielt ei av venninne er langt fremme, liksom «klok» for alderen. Denne venninna er nærmest som en voksen i konflikter, så ofte løser det seg på grunn av henne. Hva tror dere er årsaken til at noen er modne og veldig reflekterte i denne alderen, mens noen er mer «på Jordet»? (Ikke at min datter er det sistnevnte) Anonymkode: 85308...d6d I den alderen der er det ufattelig stor forskjell på ungdom som les bøker, og dei som ikkje les noko. Dei som les veit at det kan vere minst 2 sider av ei sak. Så kanskje venninna er ein lesehest? Anonymkode: aede0...1ec 6 2 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 Ungdommer modnes nok forskjellig men det handler vel også litt om hun har fått hjelp til å se ting fra de andres ståsted? Når hun forteller om konflikter i venninnegjengen og dere merker at hun ser ting kun fra sin side; stiller dere da spørsmål for å hjelpe henne til å se at det finnes andre sider av en sak også? Tror det er viktig at de tidlig lærer at det finnes alltid tre sider av en sak; din egen, motpartens og den rette😊 Anonymkode: 6dc62...dcb 5 2
umAxa Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Definer reflektert, Ts. Hva vil det altså si å være reflektert? Anonymkode: c23f0...1a2 Ganske sikker på at TS referer til den generelle tolkning av å være reflektert: gi tanker litt tid, prøve å se situasjoner fra den andre siden, være en god lytter osv. Det motsatte av å snakke før man tenker. 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #10 Skrevet 10. mai 2022 Dette er ikke noe nytt, tror heller ikke noe på at internett har skylda. Jenter i den alderen er ofte selvsentrerte og lite reflekterte. At noen er mer reflektert er nok riktig, de må faktisk vokse opp, gjøre feil og se at livet ikke er bare moro. Selvsagt er det også viktig å få god ballast med seg hjemmefra. Anonymkode: b7376...b5a 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har selvsagt ikke sagt noe, Hvorfor ikke? Det er jo din jobb å lære henne å reflektere. Det kan virke som at du har feilet her. Anonymkode: 1f167...996 14 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Min datter på 17 år er som tenåringer flest. Hun gjør det bra på skolen, har gode venner. Hjemme går det innimellom «en kule varmt». Det hender hun forteller meg om konflikter i venninnegjengen. Jeg har selvsagt ikke sagt noe, men jeg synes hun virker så lite reflektert og kanskje selvsentrert. Hun kan fortelle om en konflikt hvor hun fra et voksent ståsted åpenlyst er «skyldig», uten at hun helt ser det selv. Det skal sies at spesielt ei av venninne er langt fremme, liksom «klok» for alderen. Denne venninna er nærmest som en voksen i konflikter, så ofte løser det seg på grunn av henne. Hva tror dere er årsaken til at noen er modne og veldig reflekterte i denne alderen, mens noen er mer «på Jordet»? (Ikke at min datter er det sistnevnte) Anonymkode: 85308...d6d Når datteren din forteller om slike ting, så er det jo din oppgave som mor å hjelpe hun til i utvikling. Hadde selv aldri bare lyttet til disse tingene uten å utfordre tankegangen til ungen min, hvordan ellers skal man bli moden? Det er din oppgave å hjelpe til med det. Modenhet og forståelse kommer også fra oppdragelse vet du. Anonymkode: a8548...db9 16 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #13 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke? Det er jo din jobb å lære henne å reflektere. Det kan virke som at du har feilet her. Anonymkode: 1f167...996 Ser det kan virke misvisende. Selvsagt reflekterer jeg sammen med henne, forteller hva jeg tenker! Det jeg mente, var at jeg ikke forteller at jeg synes hun virker lite reflektert i forhold til spesielt den ene venninna. Anonymkode: 85308...d6d 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #14 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I den alderen der er det ufattelig stor forskjell på ungdom som les bøker, og dei som ikkje les noko. Dei som les veit at det kan vere minst 2 sider av ei sak. Så kanskje venninna er ein lesehest? Anonymkode: aede0...1ec Du kan selvsagt ha rett i dette, men mine to jenter er helt motsatt. De er ikke noe glad i å lese, og gjør det sjeldent men er likevel veldig reflekterte for alderen (12 og 16 år). De er begge to mer modne i tankegangen når det gjelder relasjoner enn flere voksne jeg kjenner. Jeg tror det er en kombinasjon av gener, miljøet de vanker i utenfor hjemmet og hva foreldrene er opptatt av og snakker om hjemme. Jeg snakker mye om relasjoner, det å huske at det alltid er to sider av en sak, og at de må huske at ikke alle har samme erfaringer som de selv eller tenker likt. Når noen oppfører seg på en måte som ikke er bra, er det som oftest en grunn til det, og jeg oppfordrer dem til å tenke over det og prøve å finne ut av det og være tålmodige. Samtidig er det selvsagt både lov og nødvendig å sette grenser for andres oppførsel innimellom. Jeg møter dem også med nysgjerrighet, respekt og tillit, og de stoler på meg og forteller meg når de har utfordringer slik at vi kan løse dem sammen. Anonymkode: 62889...89b 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #15 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I den alderen der er det ufattelig stor forskjell på ungdom som les bøker, og dei som ikkje les noko. Dei som les veit at det kan vere minst 2 sider av ei sak. Så kanskje venninna er ein lesehest? Anonymkode: aede0...1ec Hvor har du denne påstanden fra? Jeg har en veldig reflektert 17-åring som alltid ser ting fra flere sider, han har aldri lest en eneste bok! Anonymkode: 6dc62...dcb 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #16 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Man lærer det hjemmefra bl.a. Anonymkode: 59e04...003 Så enig, her har vi brukt refleksjon og analyse av situasjoner helt siden barnet var lite. Se begge sider, velge sitt ståsted ut i fra sakens natur. Det betyr ikke at tenåringen er sint og urasjonell fra tid til annen. Anonymkode: d3385...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #17 Skrevet 10. mai 2022 Er hun ei som ikke trenger å gjøre noe husarbeid for ukepenger også? Anonymkode: 92a15...2f5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 Om hun er som ungdommer flest, som du skriver, så lever hun i en selvsentrert verden. Som voksen blir jeg flau på mange ungdommers vegne når jeg ser hvordan de stiller seg opp med trutmunn midt på busstoppet for å sende bilder ut i sosiale media. På bussen har jeg overhørt samtaler som er så personlige at jeg blir helt ille berørt. Men de prater høyt og tydelig om hva de mener, og ofte meget indignert om den de snakker om ikke har vært enig med dem eller sagt noe som de tydeligvis synes er helt meningsløst. Jeg tenker at du som voksen og forelder med fordel kan ta noen "voksne" samtaler med ungdommen din. Snakk om dagsaktuelle saker, prøv å få henne til å ha en mening om ting. Det er jo ikke alltid så lett, for i den alderen har de virkelig problemer med å skille sak og person. Men det er en viktig egenskap å kunne prate om ting, oppleve ulike meninger og ta til seg andre sitt ståsted uten nødvendigvis å være enig. Min erfaring er at slike samtaler ofte fungerte best når vi var på tur sammen. Går man i fjellet, sitter med en matpakke og prater, så er det mindre sjanse for at ungdommen blir distrahert eller går vekk pga uenighet eller fordi noe tikker inn på mobilen. Anonymkode: 2e108...35f 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #19 Skrevet 10. mai 2022 At noen er bedre på noe enn noe annet handler jo om alt mulig; gener, oppvekstmiljø, opplevelser og erfaringer, interesser. Og en person er veldig reflektert og/eller kunnskapsrike på et område, så kan den samme personen være korttenkt og/eller kunnskapsløs rundt noe annet igjen. Og de fleste unge er vel ganske ego den alderen datteren din er i nå, så tenker ikke at hun er unormal for gjennomsnittet selv om hun har en mer reflektert venn i venneflokken. At noen er bedre på noe enn noe annet handler jo om alt mulig; gener, oppvekstmiljø, opplevelser og erfaringer, interesser. Og en person er veldig reflektert og/eller kunnskapsrike på et område, så kan den samme personen være korttenkt og/eller kunnskapsløs rundt noe annet igjen. Så lenge datteren din ikke repetativt setter seg selv først/alltid kjemper seg til viljen sin (og dermed tar kontroll og makt over andre), ikke er en mobber, og ikke skader andre på noe vis; -ja så er det lov å være litt "ung og dum" altså, sånnn er det jo bare, vi blir klokere med årene! Anonymkode: e18c0...23f 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #20 Skrevet 10. mai 2022 Oi, skulle flytte en setning, og så ble den med dobbelt i innlegget! Anonymkode: e18c0...23f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå