Gå til innhold

Mannen tåler ikke hvete

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min samboer fant nettopp ut han ikke tåler hvete og må kutte det ut.. dette er ganske tungt for han og vil holde seg så nærme de matvarene han hadde tidlig som mulig. Har noen forslag på glutenfri varianter som:

•Godt Brød, lignende julius

•Enkle Middager (pomfri?)

•Glutenfri hvete typer til baking

•Frokostblanding med sjokolade (lignende nesquick)

Setter pris på alle svar❤

Anonymkode: 5488e...976

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det hvete han er allergisk mot eller gluten? (Kanskje dumt spørsmål..)

Fria har mange gode brød uten hvete, men sjekk for glutenfri hvetestivelse. Om han ikke tåler hvete så funker jo ikke det.

Ris, poteter, og alt av grønnsaker, rent kjøtt og slikt er uten hvete, så middager burde ikke være noe stress.

Les bakpå alt. Jeg mener alt! Vi har cøliaki og har gått på endel smeller. Det er hvetemel i sprøstekt løk, endel buljong og leverpostei for eksempel.

Anonymkode: 12098...7c8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er han allergisk kun mot hvete? Eller har han cøliaki - en autoimmun sykdom mot gluten som finnes i de fleste korntyper?

Om det er cøliaki han har finnes det gode ressurser på nett, grupper på facebook og Norsk cøliakiforening han kan få hjelp hos. Om det kun er hvete han ikke tåler er det havrebrød et veldig godt alternativ.

Anonymkode: ee5e7...539

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det hvete han er allergisk mot eller gluten? (Kanskje dumt spørsmål..)

Fria har mange gode brød uten hvete, men sjekk for glutenfri hvetestivelse. Om han ikke tåler hvete så funker jo ikke det.

Ris, poteter, og alt av grønnsaker, rent kjøtt og slikt er uten hvete, så middager burde ikke være noe stress.

Les bakpå alt. Jeg mener alt! Vi har cøliaki og har gått på endel smeller. Det er hvetemel i sprøstekt løk, endel buljong og leverpostei for eksempel.

På testen sto det kunn hvete, så er vel noen typer hvete kanskje? Vi prøvde glutenfri spaghetti og det funket veldig bra☺️ er bare de mat typene som ikke er så lett å erstatte som juliusbrød med andre brød typer når man har spist en type i alle år🤷‍♀️ det skal vi gjøre☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bedre om du legger dette spørsmålet i kosthold og ernæring 

Anonymkode: 13a2f...bb0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er bedre om du legger dette spørsmålet i kosthold og ernæring 

Anonymkode: 13a2f...bb0

Det skal jeg prøve på

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må vel først finne ut om det er kun gjelder hvete eller gluten? Mange butikker har etterhvert fått bedre utvalg på glutenfri tt. Disse varene står oftest samlet i en hylle/reol på de største supermarkedene.

Anonymkode: 12971...e3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde dumpa han, kjedelig at dette skal påvirke deg. Vil du leve et liv uten å spise det du vil?

Anonymkode: c801a...5b3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middager er ganske lett med ren mat som kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, glutenfri pasta, poteter etc. 

Skal dere bake så finnes det masse glutenfrie bakemukser både til pizza, kaker, brød og rundstykker. Å bytte til glutenfritt mel eller mandelmel funker fint for kaker. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde dumpa han, kjedelig at dette skal påvirke deg. Vil du leve et liv uten å spise det du vil?

Du er en skikkelig blomst🌼

• Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mandelkake fra frysedisker er glutenfri 😊

Jeg bruker knekkebrød fra Brisk og maiskaker.(ala riskaker)

Havregryn til frokost er også et godt alternativ.

Bretagne-saus 

Glutenfri soyasaus

Det glutenfrie brødet på McDonald's har blitt veldig bra. Anbefaler McTasty.

Anonymkode: 64c05...c9f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tåler ikke gluten, og jeg har prøvd alle mulige erstatninger og oppskrifter. 
Baker du kaker/vafler med TORO sitt glutenfrie mel, smaker det helt likt. Bare vær forsiktig med å steke for lenge, for det glutenfrie blir fortere tørt. 

Mitt beste tips for gjærbakst er å bruke Elda allbruksmel. Må bestilles på nett. 
Det er glutenfritt, men inneholder hvete, så da må du vite om det er gluten eller hvete han ikke tåler. 
https://www.allergikost.no/vare-varemerker/elda/elda-allbruksmel

Kombiner Elda mel med "pappa uten gluten" sine oppskrifter. 
https://pappautengluten.no/skoleboller/
Dette gir de eneste glutenfrie bollene/pizzaene/rundstykkene jeg har laget hjemme, som ikke blir tørre og får ekkel ettersmak. 

Et annet tips er å fryse ned alt av glutenfri gjærbakst når det er ferskt, og ta ut og tine i ovn/mikro etterhvert som det skal spises. Det blir fort tørt ellers. 

Anonymkode: b3f37...c8c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten kanelknuter er livet null verdt. Dump. Next.

Anonymkode: 06d07...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig i dette. Jeg hadde ikke klart et slikt kosthold resten av livet. Og han hadde sikkert blitt sur også hvis jeg hadde spist mye av det han ikke kunne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du tenker i for stor grad på erstatningsprodukter. Det er egentlig enklere, og rimeligere, å legge om kostholdet. 

Her er gjerne frokost yoghurt med granolo (hjemmelaget) og frukt, avokado og egg, chiapudding, grønn smoothie med havre. Lunsj er linsegryter, suppe, salater, gratenger, omelet... 

Anonymkode: ff14a...495

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tåler ikke hvete. Det vil si at jeg heller ikke tåler glutenfrie erstatningsprodukter da de aller fleste (særlig av de litt eldre produktene) inneholder hvetestivelse. Jeg tåler alle andre kornsorter enn hvete.

Dere bør være oppmerksom på at produkter som f.eks. rugknekkebrød også inneholder hvete, så dere må vende dere til å lese innholdslisten på alt dere handler. Vær særlig oppmerksom på at mye lakris, gelégodt, smågodt inneholder hvete. 

Hvis dere synes det er krevende å lese bakpå alle varer, så anbefaler jeg at dere for en periode dropper å kjøpe sammensatte varer og heller kun kjøper rene råvarer. Istedet for å kjøpe f.eks. leverpostei bruker dere en annen type pålegg.  
Eventuelt kan dere handle på kolonial.no eller meny.no, der kan dere huke av for glutenfritt og da forsvinner mange hveteholdige matvarer, men ikke alle så dere må fortsatt ha et våkent øye.

Du spør etter produkter jeg ikke har kjennskap til, så der kan jeg ikke gi deg råd. Det enkleste er å kjøpe rene råvarer. Men vær obs på at dere kjøper glutenfri havregryn da den er trygg for svevestøv av hvete. 

Dersom dere ikke vil bake selv anbefaler jeg Bakehusets Kjernebrød, det har et ganske høyt innhold av fiber. Smaker kjempegodt. Dere bør vite at glutenfritt brød ofte er mer smulete enn hveteholdig brød, og at det beste er å bruke brødrister. Men han kan ikke bruke en gammel brødrister som er full av hvete, han må kjøpe en ny som kun brukes av ham.
Det finnes også flere gode knekkebrød å få kjøpt. Se etter frøknekkebrød i glutenfri hylla.

Hvis dere skal bake selv så kommer melblandingen til an på hva dere skal bake. Er stor forskjell på hvilke kornsorter og blandingsforhold jeg bruker i en sjokoladekake i forhold til brød. 

Middager er jo som regel hvetefritt. Bare dropp pasta, eller kjøp pasta av ertemel, linsemel eller kikertmel. Det smaker veldig godt. 

Alt i alt, så er hveteallergi veldig lite bryderi. Det eneste er i startfasen der man må lære seg til å lese bakpå alt, men det blir raskt rutine. Dere lærer fort. 

Anonymkode: 34d08...364

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor står det at mannen nekter henne å spise det hun vil?

Jeg har selv hatt en periode der gluten og (ku)melk måtte kuttes helt fra kostholdet mitt, og flere i min familie har intoleranse for flere matvarer eller cøliaki. De som tåler alt, spiser alt, ingen tvinger andre til å følge sin egen diett. Tanten min har riktig nok valgt å legge seg på samme glutenfrie linjen som onkel må være på, men det er hennes eget valg.

Og uansett fins det verre problemer som kan oppstå i et forhold enn hvorvidt man skal følge partnerens allergivennlige diett eller ikke.

Men altså, hvis matintoleranse eller matallergi virkelig er en så stor dealbreaker for deg, er det jo egentlig best for alle involverte at du finner en som ikke har sånt eller kommer til å få det noensinne.

Anonymkode: a4c52...fb6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt enig i dette. Jeg hadde ikke klart et slikt kosthold resten av livet. Og han hadde sikkert blitt sur også hvis jeg hadde spist mye av det han ikke kunne...

Men hvorfor tror du TS må skifte kosthold? Mannen din høres kjip ut som blir sur om du spiser noe annet. Da er nok det rette å dumpe mannen altså! 🤣🤣🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å knytte kanel selv mens kjæresten koser seg glutenfritt?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På testen sto det kunn hvete, så er vel noen typer hvete kanskje? Vi prøvde glutenfri spaghetti og det funket veldig bra☺️ er bare de mat typene som ikke er så lett å erstatte som juliusbrød med andre brød typer når man har spist en type i alle år🤷‍♀️ det skal vi gjøre☺️

Bare basert på en test? Hvilken test? IgE? Bare vær obs på at mange slike tester, dvs med forbehold om at jeg ikke vet hvilken test han har tatt,  har masse falske positive, dvs de kan ha utslag selv om han ikke er allergisk. Hør med legen som har bestilt testen, og eventuelt få henvisning til spesialist siden hveteallergi er litt spesielt og dette vil ha en del konsekvenser for ham hvis han skal legge om hele kostholdet. Dumt hvis han gjør det og det ikke trengs!

Anonymkode: 9e7af...714

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...