Gå til innhold

Barn som skal på lang sommerferie uten mor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger råd .. 

Jeg og barnefar gikk fra hverandre i september 2021, ble da bestemt at vi skulle ha 60-40 ordning. I januar fant han ut at han ikke taklet å ta vare på barnet å at han trengte mer fritid så jeg fikk da full omsorg for barnet, men vi ble enig om at barnefar skulle ha tre uker med barnet i sommer. 

Barnefar har hatt barnet en helg siden januar + sett h*n noen ettermiddager å nå kjenner jeg at jeg begynner å grue meg til å sende h*n på ferie med faren i tre uker ..😭 De skal dra på ferie ca. 80 mil bort fra der vi bor så jeg kan ikke akkurat bare kjøre å hente barnet, er også bekymret for at barnefar ikke takler tre uker alene med barnet. 

Hva hadde dere gjort? Barnet er to år, så ikke gammel heller .. 😭

Anonymkode: ec9d6...350

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes tre uker sammenhengende høres mye ut for barnet når det ser far så sjeldent. Jeg ville tatt en prat med far, hvis det ikke fungerer ville jeg kalt inn til mekling. Far er jo ikke omsorgsperson for barnet i hverdagen, så fvk bør støtte deg her. 

Anonymkode: 4700f...c20

• Liker 35
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo utrolig dårlig planlagt og overhodet ikke bra for en toåring. Ville absolutt ha snakket med far om å få delt opp ferien. 3 uker er lenge for en toåring!

Anonymkode: 82f82...371

• Liker 30
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ungen kan ikke reiser på ferie i tre uker med en person h*n ikke kjenner! 

Relasjoner med så små barn er ferskvare. Faren er faktisk en fremmed for dette barnet. 

Anonymkode: 0fefe...653

• Liker 32
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Av hensyn til barnet bør dere dele opp/korte ned perioden far har barnet. Forslå det, så er han sikkert også enig i det, når han får tenkt seg om.

Anonymkode: c449a...90a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Av hensyn til barnet bør dere dele opp/korte ned perioden far har barnet. Forslå det, så er han sikkert også enig i det, når han får tenkt seg om.

Anonymkode: c449a...90a

Og sørg for at barnet får tid til å bli trygg på far før de skal være sammen.

Anonymkode: 0fefe...653

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg hørtes altfor lenge ut for en så liten en som ser pappa så lite.

Hvor skal de være når de reiser, er det hos familien hans eller noe sånt?

Anonymkode: 0a699...6cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det ikke er optimalt, men kan du bli med? Jeg var med på alt sånt det første året vi gikk fra hverandre, ettersom pappaen hadde vært relativt fraværende og slet med å ha ansvaret helt selv. Så tok vi det gradvis, og nå klarer han mer enn før. 

Anonymkode: 920f9...9b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du ikke nok svar i termingruppen? Skjønner ikke hva du ønsker svar på, når det er allerede er mange mennesker som har svart deg utfyllende på dette. 

Anonymkode: afd5a...7f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette fikk jeg vondt av å lese. Det er alt for lenge å være tre uker uten primæromsorgsperson for en to-åring, uavhengig av forholdet til den som skal passe. Når dette i praksis er en fremmed for barnet høres dette bare grusomt ut for barnet! 

Del heller opp ferien. Dersom far motsetter seg tar du han med til fvk, de kommer til å være enig med deg. 

Anonymkode: 96131...1d2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk du ikke nok svar i termingruppen? Skjønner ikke hva du ønsker svar på, når det er allerede er mange mennesker som har svart deg utfyllende på dette. 

TS her. 

Hva i all verden er dette for en kommentar? 
Så klart fikk jeg gode svar der også, men syns det er en vanskelig situasjon. Lurer på hva du vil med denne kommentaren? 
Jeg vil ha flere synspunkter, fra både eldre og yngre, de med store og små barn, og kanskje til og med mødre og FEDRE. 

• Liker 8
Skrevet

At en toåring skal være uten sin primæromsorgsperson i tre uker høres mye ut nesten uansett omstendigheter. Å sende hen vekk med noen ungen knapt har sett det siste halvåret, uansett hvilken rolle dette mennesket har på papiret vil jeg påstå er på (for ikke å si over) grensen til uansvarlig.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet

Dessverre er dette dårlig planlagt. Du burde jo sørget for at barnet hadde hatt jevnligere møter med far når du har sagt deg enig i at han skal ha han tre uker i sommer. 

• Liker 2
Skrevet

Ville nå ha forsøkt å inngå et kompromiss. Ta 1 uke 3 ganger i året istede å ka sje litt nermere? Slik at du har mulighet til å hjelpe til ved behov. Så kan jo dette endres når barnet blir eldre å mer trygg på far :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS her. 

Hva i all verden er dette for en kommentar? 
Så klart fikk jeg gode svar der også, men syns det er en vanskelig situasjon. Lurer på hva du vil med denne kommentaren? 
Jeg vil ha flere synspunkter, fra både eldre og yngre, de med store og små barn, og kanskje til og med mødre og FEDRE. 

Det er helt utrolig at du ikke forstår alvoret i dette. Hvor skadelig det vil være for ungen din. Du trenger på ingen måte flere synspunkter på saken, det er på grensen til omsorgssvikt om du lar en ukjent mann (som barnefar er) ta ungen vekk i 3 uker. 

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Da blir du med og leier deg inn et sted i nærheten så du er der om det skulle gå skeis. 

Anonymkode: d1919...ea8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men ts. Hva sier far da? Det kan jo være han også forstår at dette ikke går? Siden han er så lite deltakende i livet nå så hvorfor skulle han tvinge seg til tre uker i sommer? Han må jo også forstå at dette ikke går.

Jeg hadde aldri i livet sendt av sted min 2 åring med noen i tre uker. Ikke med mannen min en gang. Som er en super pappa. Her må du ta grep, ts. 

Anonymkode: 24950...88e

• Liker 6
Skrevet

Hadde selvsagt vært fullstendig uaktuelt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Første stopp er familievernkontoret. Ingen fagfolk vil gå god for at barnet på 2 år er 3 uker med en fremmed mann, uten sin nærmeste omsorgsperson. 

Si til pappaen at du har fått kalde føtter, med tanke på barnets beste. Dere må finne en ny avtale. Det er ingen grunn til at barnet skal være lange ferier hos pappaen sin hvis pappaen viser null interesse for relasjonen resten av året. Pappaen må mer på banen. 

Anonymkode: 50ae3...f6c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Eh?? Er dette tull?

... Selvfølgelig sender du han ikke på en tre ukers tur med faren som han har sett en uke i januar. Er du fullstendig sprø?

Anonymkode: 07eb5...05b

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...