LullaSkrulla Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Jeg vurderer å flytte på meg om ett års tid og blant annet Oslo står på lista. Jeg har lyst å bo et sted med større kulturtilbud, kortere vei til resten av verden og i en by med større mangfold. Det virker mer sosialt å bo Oslo, men det kan sikkert være ensomt der som alle andre steder. Hvilke områder er bra å bo i? Andre ting som er lurt å ta med i vurderingen, i tillegg til boligprisene? Jeg kan tenke meg kort vei til cafeer, fine parkområder, strender og kanskje ved en koselig bakgård.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 LullaSkrulla skrev (2 minutter siden): Jeg vurderer å flytte på meg om ett års tid og blant annet Oslo står på lista. Jeg har lyst å bo et sted med større kulturtilbud, kortere vei til resten av verden og i en by med større mangfold. Det virker mer sosialt å bo Oslo, men det kan sikkert være ensomt der som alle andre steder. Hvilke områder er bra å bo i? Andre ting som er lurt å ta med i vurderingen, i tillegg til boligprisene? Jeg kan tenke meg kort vei til cafeer, fine parkområder, strender og kanskje ved en koselig bakgård. Synes det er helt fantastisk og bo i Oslo, det eneste er a det er dyrt. Ut i fra det du beskriver vil vel bo sentrumsnært. Bydel gamle Oslo eller Frogner feks. Anonymkode: cd568...28b 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Dette kommer til å bli en hetsetråd mot øst og vest, sikkert.. Men jeg kan anbefale Grorud, nært på Marka og forholdsvis nært til sentrum også. Gode buss og baneforbindelser og hyggelige boligpriser Anonymkode: 49ccd...625 3
LullaSkrulla Skrevet 10. mai 2022 Forfatter #4 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det er helt fantastisk og bo i Oslo, det eneste er a det er dyrt. Ut i fra det du beskriver vil vel bo sentrumsnært. Bydel gamle Oslo eller Frogner feks. Anonymkode: cd568...28b Så bra at du trives! Takk for tipsene angående bosteder😊 Jeg skal sjekke dem ut nærmere! AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette kommer til å bli en hetsetråd mot øst og vest, sikkert.. Men jeg kan anbefale Grorud, nært på Marka og forholdsvis nært til sentrum også. Gode buss og baneforbindelser og hyggelige boligpriser Anonymkode: 49ccd...625 Huff, det håper jeg ikke det blir. Takk for tipsene, jeg skal sjekke dem ut😊
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 Det spørs jo veldig på budsjettet ditt også. Om du kan velge og vrake så er jo det meste innenfor ring 2 greit mtp nærhet til kulturtilbud. Men det vil koste kroner. Anonymkode: 30fa0...474 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 Jeg er fra Oslo og det er mine foreldre også, så jeg har ikke annet sammenligningsgrunnlag enn utlandet, det er det eneste stedet i Norge jeg har bodd. Kulturtilbud er utvilsomt en grunn til å flytte til byen. Men man betaler jo for det. Oslo har vokst en del de siste årene, og der det tidligere var noen få bydeler jeg syntes det var "verdt" å bo i, er det nå flere. Jeg bor forøvrig på St. Hanshaugen og har venner her/på Fagerborg, Frogner, Skøyen Løkka, Sagene, Torshov og Grefsen. Mange som er 35/40+ har begynt å trekke litt ut av sentrumskjernen, men jeg har kolleger i alle aldre som også bor sentralt. Anonymkode: 62342...6aa 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 Positivt: Med mindre man flytter helt til utkanten av Oslo, så har man ganske umiddelbar nærhet til det meste Mange kulturtilbud Mange spisetilbud og butikker Treningstilbud både utendørs og innendørs Tilgang til skog og mark i utkanten av Oslo, innsjø og parker. Oslofjorden. Veldig fint å bo relativt nærme jobb dersom man jobber i Oslo eller Osloområdet i det minste. For de som jobber utenfor kan det være fint å pendle "motsatt" vei for å slippe så mange folk og kø i trafikken. Hvis prisutviklingen forsetter sånn noenlunde, så kan det være bra å bo i Oslo før man evt. flytter ut av byen senere i livet da det ofte er enklere å kjøpe seg ut av Oslo og til et mindre sted enn motsatt. Som regel enklere å få møtt folk dersom de selv bor i Oslo eller omegn. Kollektivtransporten er relativt bra. Negativt: Blitt dyrt de fleste steder. Du må regne med å få vesentlig færre kvadratmeter for et tilsvarende beløp på et mindre sted. Avhengig av hvor i Oslo, mye trafikk og potensiell støy. F. eks. hvis man velger å bo ekstremt sentralt ved trikkestopp og lignende, så må man regne med at det er hørbart. Kan løses hvis man er villig til å bo utenfor den tetteste bykjernen og i gamlebyen, Grefsen, Sinsen etc. Det kan være dyrere å ha bil enn andre steder. Både fordi man som regel betaler mer enn andre steder i Norge for bolig, så kommer bil oppå det. Men så er det litt flere bompenger, parkeringsavgifter osv. Avhengig av hvor i Oslo man bor kan det også være vrient å finne parkeringsplass dersom man ikke leier eller kjøper en selv. Anonymkode: cfc25...16e 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 Eneste stedet i Norge det er aktuelt å bo. Det er vår kulturhovedstad. Eneste minuset er selvsagt at alle er enige med meg i at det er det eneste stedet i Norge man kan bo, og dermed fyker prisene til himmels. Anonymkode: 3a053...760 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 I nærheten av 11 trikken. Eller egentlig alle trikkelinjene er ganske sentralt, med unntak av kanskje endestasjonene ved de lengste trikkelinjene (Ljabru, Rikshospitalet feks). Det blir jo en liten kjøretur. Alle årene jeg har bodd i Oslo har jeg hatt mellom 15 og 20 min med trikken, en fin start på dagen😊 Anonymkode: 04f85...2d0 1
LullaSkrulla Skrevet 10. mai 2022 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det spørs jo veldig på budsjettet ditt også. Om du kan velge og vrake så er jo det meste innenfor ring 2 greit mtp nærhet til kulturtilbud. Men det vil koste kroner. Anonymkode: 30fa0...474 Kan dessverre ikke velge og vrake, så det må så klart også tas med i beregningen. Det er viktigere for meg å være nært cafeer, restauranter, park og strand. Kulturtilbudene kan jeg godt ta trikken til. Tror jeg😄 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er fra Oslo og det er mine foreldre også, så jeg har ikke annet sammenligningsgrunnlag enn utlandet, det er det eneste stedet i Norge jeg har bodd. Kulturtilbud er utvilsomt en grunn til å flytte til byen. Men man betaler jo for det. Oslo har vokst en del de siste årene, og der det tidligere var noen få bydeler jeg syntes det var "verdt" å bo i, er det nå flere. Jeg bor forøvrig på St. Hanshaugen og har venner her/på Fagerborg, Frogner, Skøyen Løkka, Sagene, Torshov og Grefsen. Mange som er 35/40+ har begynt å trekke litt ut av sentrumskjernen, men jeg har kolleger i alle aldre som også bor sentralt. Anonymkode: 62342...6aa Takk for tipsene, jeg skal sjekke dem ut! Er det mest familiefolk som flytter ut eller single og par også? Flytter de pga prisene og vil ha noe større, eller er det mer det landlige som tiltrekker dem? Vi er jo forskjellige, jeg har levd bygdeliv, mindre byliv og friluftslivet og har lyst å prøve noe annet😊 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Positivt: Med mindre man flytter helt til utkanten av Oslo, så har man ganske umiddelbar nærhet til det meste Mange kulturtilbud Mange spisetilbud og butikker Treningstilbud både utendørs og innendørs Tilgang til skog og mark i utkanten av Oslo, innsjø og parker. Oslofjorden. Veldig fint å bo relativt nærme jobb dersom man jobber i Oslo eller Osloområdet i det minste. For de som jobber utenfor kan det være fint å pendle "motsatt" vei for å slippe så mange folk og kø i trafikken. Hvis prisutviklingen forsetter sånn noenlunde, så kan det være bra å bo i Oslo før man evt. flytter ut av byen senere i livet da det ofte er enklere å kjøpe seg ut av Oslo og til et mindre sted enn motsatt. Som regel enklere å få møtt folk dersom de selv bor i Oslo eller omegn. Kollektivtransporten er relativt bra. Negativt: Blitt dyrt de fleste steder. Du må regne med å få vesentlig færre kvadratmeter for et tilsvarende beløp på et mindre sted. Avhengig av hvor i Oslo, mye trafikk og potensiell støy. F. eks. hvis man velger å bo ekstremt sentralt ved trikkestopp og lignende, så må man regne med at det er hørbart. Kan løses hvis man er villig til å bo utenfor den tetteste bykjernen og i gamlebyen, Grefsen, Sinsen etc. Det kan være dyrere å ha bil enn andre steder. Både fordi man som regel betaler mer enn andre steder i Norge for bolig, så kommer bil oppå det. Men så er det litt flere bompenger, parkeringsavgifter osv. Avhengig av hvor i Oslo man bor kan det også være vrient å finne parkeringsplass dersom man ikke leier eller kjøper en selv. Anonymkode: cfc25...16e Det var ei fin liste, takk! Det med støy bekymrer meg litt siden jeg er lydsensitiv, så det må absolutt tas med i vurderingen. Er gamlebyen og Tøyen samme sted? Min lokale Oslo geografi er ikke helt on fleek😅 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eneste stedet i Norge det er aktuelt å bo. Det er vår kulturhovedstad. Eneste minuset er selvsagt at alle er enige med meg i at det er det eneste stedet i Norge man kan bo, og dermed fyker prisene til himmels. Anonymkode: 3a053...760 Hahaha, ja, ikke sant😅 AnonymBruker skrev (5 timer siden): I nærheten av 11 trikken. Eller egentlig alle trikkelinjene er ganske sentralt, med unntak av kanskje endestasjonene ved de lengste trikkelinjene (Ljabru, Rikshospitalet feks). Det blir jo en liten kjøretur. Alle årene jeg har bodd i Oslo har jeg hatt mellom 15 og 20 min med trikken, en fin start på dagen😊 Anonymkode: 04f85...2d0 Fint, skal skrives på lista!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 LullaSkrulla skrev (7 timer siden): Jeg vurderer å flytte på meg om ett års tid og blant annet Oslo står på lista. Jeg har lyst å bo et sted med større kulturtilbud, kortere vei til resten av verden og i en by med større mangfold. Det virker mer sosialt å bo Oslo, men det kan sikkert være ensomt der som alle andre steder. Hvilke områder er bra å bo i? Andre ting som er lurt å ta med i vurderingen, i tillegg til boligprisene? Jeg kan tenke meg kort vei til cafeer, fine parkområder, strender og kanskje ved en koselig bakgård. Jeg har bare bodd i Oslo 18 mnd pga studier, og da bodde jeg på smestad. Liker hele området fra Majorstuen og opp til Røa. Kun 13-14 minutt på tbanen helt opp til Røa. Masse fine steder nærme tbanen, og det er ganske landlig (til å være Oslo😊). Jeg sliter med støy, og trenger frisk luft så 18m2 bak slottet etc ble uaktuelt! ja til by og bygd i ett🤪 Anonymkode: 86cb7...c65 1
Blåttvann Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 Hva er budsjettet og hvor stor leilighet må du ha for å trives?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #13 Skrevet 10. mai 2022 Jeg elsker Oslo, men hadde ikke råd til å bo med to barn inne i byen. Hadde jeg valgt fritt, hadde jeg bodd på Grünerløkka, St.Hanshaugen eller Bislett/Majorstuen. Anonymkode: b0af1...0f1 1
LullaSkrulla Skrevet 10. mai 2022 Forfatter #14 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg har bare bodd i Oslo 18 mnd pga studier, og da bodde jeg på smestad. Liker hele området fra Majorstuen og opp til Røa. Kun 13-14 minutt på tbanen helt opp til Røa. Masse fine steder nærme tbanen, og det er ganske landlig (til å være Oslo😊). Jeg sliter med støy, og trenger frisk luft så 18m2 bak slottet etc ble uaktuelt! ja til by og bygd i ett🤪 Anonymkode: 86cb7...c65 By og bygd i ett høres jo fint ut det også😊 Blåttvann skrev (43 minutter siden): Hva er budsjettet og hvor stor leilighet må du ha for å trives? Det holder jeg privat. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg elsker Oslo, men hadde ikke råd til å bo med to barn inne i byen. Hadde jeg valgt fritt, hadde jeg bodd på Grünerløkka, St.Hanshaugen eller Bislett/Majorstuen. Anonymkode: b0af1...0f1 Det skjønner jeg blir knapt, ja. Tåpelig at boligprisene skal være så syke! Takk for tipsene, skal sjekke dem ut😊
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #15 Skrevet 10. mai 2022 Se på avstander og reisetid til sentrum med kollektivt. Hvis du bor sånn til at sentrum er mer enn 20 minutter unna med kollektivt, så kan du egentlig utvide søket ditt til områdene rundt Oslo (Ski, Lillestrøm, Asker). Fra Lillestrøm til Oslo er det 10 minutter med toget. Sånn sett er Lillestrøm fort mer sentralt enn f.eks. endestasjonene på t-banen, selv om det ene er utenfor Oslo og det andre i Oslo. Anonymkode: 1e5fd...0c2 2 1
Honeywell Skrevet 10. mai 2022 #16 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Se på avstander og reisetid til sentrum med kollektivt. Hvis du bor sånn til at sentrum er mer enn 20 minutter unna med kollektivt, så kan du egentlig utvide søket ditt til områdene rundt Oslo (Ski, Lillestrøm, Asker). Fra Lillestrøm til Oslo er det 10 minutter med toget. Sånn sett er Lillestrøm fort mer sentralt enn f.eks. endestasjonene på t-banen, selv om det ene er utenfor Oslo og det andre i Oslo. Anonymkode: 1e5fd...0c2 Også har man sære Oslo folk som klager når man sier man bor i Lillestrøm
Hr. Aktiv Skrevet 10. mai 2022 #17 Skrevet 10. mai 2022 Det er helt for jævlig. Et møkkahull uten sidestykke. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 Jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv og trives veldig godt her. Nå bor jeg på Etterstad og her er det stille og rolig, men samtidig sentralt og lett å komme seg til sentrum. Anonymkode: 0afd9...e7f
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #19 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Eneste stedet i Norge det er aktuelt å bo. Det er vår kulturhovedstad. Eneste minuset er selvsagt at alle er enige med meg i at det er det eneste stedet i Norge man kan bo Anonymkode: 3a053...760 Hr. Aktiv skrev (12 minutter siden): Det er helt for jævlig. Et møkkahull uten sidestykke. Tut tut, klovnepatruljen siste ombordstigning! Anonymkode: 25fca...ab8 1
LullaSkrulla Skrevet 10. mai 2022 Forfatter #20 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Se på avstander og reisetid til sentrum med kollektivt. Hvis du bor sånn til at sentrum er mer enn 20 minutter unna med kollektivt, så kan du egentlig utvide søket ditt til områdene rundt Oslo (Ski, Lillestrøm, Asker). Fra Lillestrøm til Oslo er det 10 minutter med toget. Sånn sett er Lillestrøm fort mer sentralt enn f.eks. endestasjonene på t-banen, selv om det ene er utenfor Oslo og det andre i Oslo. Anonymkode: 1e5fd...0c2 Det er et poeng. Hvordan er det med cafeer etc. lett tilgjengelig på de stedene? AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv og trives veldig godt her. Nå bor jeg på Etterstad og her er det stille og rolig, men samtidig sentralt og lett å komme seg til sentrum. Anonymkode: 0afd9...e7f Hvor lang tid bruker du til sentrum?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå