Gå til innhold

Hvorfor forekommer kolikk sjeldnere i andre land som Afrika?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet, har noen teorier eller tanker om dette?

Anonymkode: 8f55d...dc2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Afrika er ikke et land. Og hvordan har de liksom klart å telle det når mange ikke har tilgang til helsehjelp?

Anonymkode: 1c50c...ad9

• Liker 19
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette stemmer. Men jeg har hørt at man har mindre kolikk i samfunn som bærer barna sine. 

At det å bære barnet på ryggen gjør at barnets kropp får mer bevegelse, og dermed mindre luftsmerter. 

Som sagt så aner jeg ikke om det er rett. (Men det å bære er/var jo løsningen for de av oss som har hatt kolikkbarn. Det å bære barnet, og ha en konstant bevegelse lindret jo barnets smerte)

Anonymkode: e683b...24d

• Liker 7
Skrevet

Hvor finner du tallene som sier at dette forekommer sjeldnere i land på (kontintentet) Afrika?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I andre land som Afrika? 
Nå er jo kolikk et samlebegrep på noe man egentlig ikke kjenner årsaken til, men i en del tilfeller mistenkes det vel vondt i magen/luftsmerter. Da er vel et av tipsene å bære mye i sjal, og i enkelte land/områder der barn tradisjonelt bæres mye på kroppen til mor i sjal vil jo det være en forklaring. 
har også bekjente med barn med kolikk der de merket at det ble mindre gråt om de klarte å skjerme babyen mot for mye inntrykk og for mange ukjente. Dette var en subjektiv opplevelse, men dersom det kan overføres til flere vil det jo helt klart være en fordel å bli båret trygt inn mot mor sin kropp, skjermet for omgivelsene i et sjal hele dagen. 

Anonymkode: 0ce1a...6b8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I andre land som Afrika? 
Nå er jo kolikk et samlebegrep på noe man egentlig ikke kjenner årsaken til, men i en del tilfeller mistenkes det vel vondt i magen/luftsmerter. Da er vel et av tipsene å bære mye i sjal, og i enkelte land/områder der barn tradisjonelt bæres mye på kroppen til mor i sjal vil jo det være en forklaring. 
har også bekjente med barn med kolikk der de merket at det ble mindre gråt om de klarte å skjerme babyen mot for mye inntrykk og for mange ukjente. Dette var en subjektiv opplevelse, men dersom det kan overføres til flere vil det jo helt klart være en fordel å bli båret trygt inn mot mor sin kropp, skjermet for omgivelsene i et sjal hele dagen. 

Vi hadde kolikkbaby når korona startet, og var alene med baby i dager og uker. Det hjalp overhodet ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Her må noen oppdatere geografikunnskapen sin, ts.

Anonymkode: b2376...dff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi hadde kolikkbaby når korona startet, og var alene med baby i dager og uker. Det hjalp overhodet ingenting. 

Og det jeg ikke skrev(men tenkte var innlysende da jeg skrev at det var et samlebegrep) er at hvis det(den subjektive opplevelsen noen av mine bekjente har hatt) kan overføres til flere kommer det an på hva som er årsaken. Ts skriver jo heller ikke at det aldri forekommer, men forekommer sjeldnere

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, sorry gikk litt i surr på geografien der ja😅 Tilgi meg! 

Spørsmålet mitt baserer seg blant annet på det som står her: https://forskning.no/barn-og-ungdom/sa-mye-grater-babyer-rundt-i-verden/347308 hvor det er store variasjoner (og står jo en del i denne artikkelen om potensielle årsaker og at de trenger mer forskning på området for å egentlig si noe om det) og https://www.libero.com/your-stage/articles/baby/colic/.

Her https://www.lommelegen.no/barnehelse/familie/artikkel/kolikk-hos-baby/69001183  står det også at kolikk forekommer sjeldnere i land hvor barn bæres mer. Men jeg trodde kolikk var totalt ubegrunnet og utrøstelig gråt, så hvis bæring hjelper er det vel sannsynlig at det kan være knyttet til nærhetsbehov eller magesmerter, og dermed ikke kolikk? Eller? Kan lite om det så jeg bare spør altså! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet mitt baserer seg blant annet på det som står her: https://forskning.no/barn-og-ungdom/sa-mye-grater-babyer-rundt-i-verden/347308 hvor det er store variasjoner (og står jo en del i denne artikkelen om potensielle årsaker og at de trenger mer forskning på området for å egentlig si noe om det) og https://www.libero.com/your-stage/articles/baby/colic/.

Her https://www.lommelegen.no/barnehelse/familie/artikkel/kolikk-hos-baby/69001183  står det også at kolikk forekommer sjeldnere i land hvor barn bæres mer. Men jeg trodde kolikk var totalt ubegrunnet og utrøstelig gråt, så hvis bæring hjelper er det vel sannsynlig at det kan være knyttet til nærhetsbehov eller magesmerter, og dermed ikke kolikk? Eller? Kan lite om det så jeg bare spør altså! 

Jeg kan ikke så mye om det(og har vært heldig og sluppet unna), men slik jeg har forstått det er vel ikke kolikk ubegrunnet gråt (ingen babyer gråter vel uten grunn?), men gråt uten at man klarer å finne årsaken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og det jeg ikke skrev(men tenkte var innlysende da jeg skrev at det var et samlebegrep) er at hvis det(den subjektive opplevelsen noen av mine bekjente har hatt) kan overføres til flere kommer det an på hva som er årsaken. Ts skriver jo heller ikke at det aldri forekommer, men forekommer sjeldnere

Selvfølgelig så jeg at du skrev hvis, jeg svarte jo for å bidra til å vurdere teorien. Og foreløpig støttes den ikke, men ideelt sett bør jo flere også svare. 

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål litt på siden til dere som har hatt barn med kolikk: har bæring hjulpet? Har det stoppet gråten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Afrika er ikke et land. Og hvordan har de liksom klart å telle det når mange ikke har tilgang til helsehjelp?

Man teller vel ikke enkelttilfeller i Norge heller, det er vel ofte basert på utvalg. Det gjøres forskning i land hvor de ikke har de samme godene og det samme systemet som vestlige land også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg vet ikke om dette stemmer. Men jeg har hørt at man har mindre kolikk i samfunn som bærer barna sine. 

At det å bære barnet på ryggen gjør at barnets kropp får mer bevegelse, og dermed mindre luftsmerter. 

Som sagt så aner jeg ikke om det er rett. (Men det å bære er/var jo løsningen for de av oss som har hatt kolikkbarn. Det å bære barnet, og ha en konstant bevegelse lindret jo barnets smerte)

Anonymkode: e683b...24d

Denne! Jeg er selv plaget med kolikk. Da jeg bar barna i sjal, hjalp det både dem og meg. Det er som å gå med en varmeflaske hele dagen, og utrolig koselig! Funker både fysisk og åsykisk. Og i tillegg. Er man fattig, har man ikke råd til antibiotika, og da får man ikke ødelagt tarmen heller. Til TS Pass språket! Afrika er ikke et land, som du allerede har blitt fortalt. Du burde lese deg opp litt på hvordan man omtaler ulike deler av verden på en respektfull men beskrivende måte...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Et spørsmål litt på siden til dere som har hatt barn med kolikk: har bæring hjulpet? Har det stoppet gråten? 

Det stoppet ikke gråten, men det ga den minst intense gråten. Men det måtte være i armene, sjal ga verre gråting. Og det måtte være i bevegelse, kunne ikke stoppe å gå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man teller vel ikke enkelttilfeller i Norge heller, det er vel ofte basert på utvalg. Det gjøres forskning i land hvor de ikke har de samme godene og det samme systemet som vestlige land også. 

Og hvis det kun inkluderer de som har råd til helsehjelp så blir utvalget ganske skjevt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 minutt siden):

Denne! Jeg er selv plaget med kolikk. Da jeg bar barna i sjal, hjalp det både dem og meg. Det er som å gå med en varmeflaske hele dagen, og utrolig koselig! Funker både fysisk og åsykisk. Og i tillegg. Er man fattig, har man ikke råd til antibiotika, og da får man ikke ødelagt tarmen heller. Til TS Pass språket! Afrika er ikke et land, som du allerede har blitt fortalt. Du burde lese deg opp litt på hvordan man omtaler ulike deler av verden på en respektfull men beskrivende måte...

Sorry! Jeg har allerede lagt meg flat og beklaget at det gikk litt fort i svingene. 🙈 Jeg skal sørge for å bruke mindre tid på kg og mer tid over geografibøkene fremover 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er et kjempespennende tema! Jeg ville definitivt knyttet det til oxytocin og slike hormoner. Dette skapes jo ved kroppskontakt og trygghet. Det er vel også bare i vestlige land man har en tanke om å legge fra seg barna sine til å sove alene? Ingen andre pattedyr forlater jo barna sine sovende, eller legger de et annet sted enn der de ligger selv. 

Samtidig vet jeg mange foreldre med kolikkbarn som går med barna på seg 24/7 som ikke finner noen bedring i det. Men da kanskje det er et stress som ligger i underbevisstheten, fordi man "skal" liksom ha babyer som finner roen selv? 

Anonymkode: 5e7a7...a13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hvis det kun inkluderer de som har råd til helsehjelp så blir utvalget ganske skjevt.

Jeg tror det finnes metoder hvor man kan få gode utvalg til tross for det (hvis ikke er det vel utallige studier hvor det blant annet gjøres sammenlikninger på tvers av land som vi bør stille oss svært kritisk til). Uansett, det er nok helt sikkert et felt som er lite forsket på - jeg ønsket likevel å høre hva andre tenkte om det jeg ser mange steder blir stemplet som en aldri så liten sannhet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...