AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Jeg er gravid, i uke 9.Er så sykt kvalm og vært det lenge. Har fått postafen, men har bare tørt å tatt to tabletter til nå, og ble egentlig bare sykt trøtt. Er det helt trygt å ta det i graviditeten?? hjalp det for deg, og hvor mange tabletter tok du ? Anonymkode: a7d72...897
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 For meg hjalp det veldig godt. Jeg var fremdeles litt kvalm i flere uker, men jeg slapp å spy. Jeg tok en tablett en gang i døgnet. Det virket, så da trengte jeg ikke ta oftere. Beskjeden fra legen var max 2 i løpet av 24 timer. Jeg ble trøtt og kunne plutselig sovne, så jeg fikk kjøreforbud og måtte fremdeles være noe sykmeldt. Det var likevel en forbedring, siden jeg tidligere var for kvalm til å gjøre noe eller kjøre bil. Ifølge legen min var det helt ufarlig, i motsetning til vekttapet og dehydreringen jeg slet med før jeg begynte på postafen. På det verste gikk jeg ned et kilo i uka. Anonymkode: cb413...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Jeg hadde hyperemesis og for meg gjorde Postafen at jeg ikke ble innlagt grunnet væskemangel. Jeg tok to til tre tabletter i døgnet, og kunne slutte da jeg nådde uke 12. Anonymkode: 22130...248 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 Tror det har ganske varierende effekt, selv hadde jeg overhodet ingen effekt av det, mens andre har god effekt. Hvis ikke du opplever noe bedring og det blir vanskelig å få i seg mat og fungere, så snakk med lege om å få prøve andre kvalmestillende midler som eventuelt kan fungere bedre for deg. Anonymkode: cc68f...320
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg hadde hyperemesis og for meg gjorde Postafen at jeg ikke ble innlagt grunnet væskemangel. Jeg tok to til tre tabletter i døgnet, og kunne slutte da jeg nådde uke 12. Anonymkode: 22130...248 Oi to til tre. Jeg tok en halv tablett kl 13 idag, kan jeg da ta en halv tablett før jeg legger meg og en hel tablett i morgen tidlig før jeg står opp da? Anonymkode: a7d72...897
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror det har ganske varierende effekt, selv hadde jeg overhodet ingen effekt av det, mens andre har god effekt. Hvis ikke du opplever noe bedring og det blir vanskelig å få i seg mat og fungere, så snakk med lege om å få prøve andre kvalmestillende midler som eventuelt kan fungere bedre for deg. Anonymkode: cc68f...320 Ja må nok det. Men kan jeg snakke med gynekologen om det? Skal snart på ultralyd, eller må det være fastlegen? Anonymkode: a7d72...897
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja må nok det. Men kan jeg snakke med gynekologen om det? Skal snart på ultralyd, eller må det være fastlegen? Anonymkode: a7d72...897 Fastlege ja Anonymkode: cc68f...320
PurpleTuliip Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 Hadde 100% sikkert blitt lagt inn på sykehus hadde det ikke vært for postafen. Tok en morgen og en kveld. Kunne også ta en midt på dagen om behovet var der. Tok de fast i rundt seks uker fra uke6 til 12. legen anbefaler deg ikke å ta medisiner som ikke er trygg i forbindelse med svangerskap så de skal du ta uten å stresse over det. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 Vil tro det er trygt, jeg fikk det anbefalt av fastlegen + at det står på tryggmammamedisin at det er ok Jeg hadde dessverre ingen effekt av Postafen, ble bare mer trøtt (og var trøtt fra før). Eneste som hjalp litt var hvile, iskald drikke og ikke bli sulten eller spise for mye om gangen, så småspise hele tiden. Heldigvis ga det seg rundt uke 14-15. Anonymkode: 22caa...875
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #10 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Vil tro det er trygt, jeg fikk det anbefalt av fastlegen + at det står på tryggmammamedisin at det er ok Jeg hadde dessverre ingen effekt av Postafen, ble bare mer trøtt (og var trøtt fra før). Eneste som hjalp litt var hvile, iskald drikke og ikke bli sulten eller spise for mye om gangen, så småspise hele tiden. Heldigvis ga det seg rundt uke 14-15. Anonymkode: 22caa...875 Hva småspiser dere ? Ingenting som frister her Anonymkode: a7d72...897
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva småspiser dere ? Ingenting som frister her Anonymkode: a7d72...897 Jeg spiste det jeg klarte å beholde, og som ikke var for ille på retur. Jeg lagde gjerne en normal porsjon, og spiste i løpet av noen timer. Jeg hadde ikke lyst på mat eller drikke, men tvang det i meg fordi jeg visste jeg måtte spise. Pasta med sitron og lettrømme. Couscous med sitron og soyasaus. Salte kjeks, frem til fett fikk meg til å spy. Ristet brød. Vaniljeis. Lakris ( begrenset mengde.) Kokt gulrot. Til drikke utvannet appelsinjus. Det klarte jeg å beholde om jeg drakk veldig sakte. Alt annet kom i retur. Kvalmen varte for meg til tredje trimester, så jeg er glad prostafen virket for meg. Anonymkode: cb413...1c0 1
Million Skrevet 10. mai 2022 #12 Skrevet 10. mai 2022 Jeg fikk Afipran på resept av legen da jeg fikk svangerskapskvalme. Dette fordi jeg var så sykelig tynn at kroppen ikke ville tålt å gå ytterligere ned i vekt, det ville vært helsefarlig om jeg ikke klarte å beholde maten. Den hjalp kjempemye. En halvtime etter at jeg hadde tatt en tablett, sto jeg på hodet i kjøleskapet og forsynte meg, dødssulten. Ingen kvalme, ingen spying lenger. Det gjorde også at jeg klarte å jobbe de ukene med svangerskapskvalme, og ikke trengte sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #13 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg spiste det jeg klarte å beholde, og som ikke var for ille på retur. Jeg lagde gjerne en normal porsjon, og spiste i løpet av noen timer. Jeg hadde ikke lyst på mat eller drikke, men tvang det i meg fordi jeg visste jeg måtte spise. Pasta med sitron og lettrømme. Couscous med sitron og soyasaus. Salte kjeks, frem til fett fikk meg til å spy. Ristet brød. Vaniljeis. Lakris ( begrenset mengde.) Kokt gulrot. Til drikke utvannet appelsinjus. Det klarte jeg å beholde om jeg drakk veldig sakte. Alt annet kom i retur. Kvalmen varte for meg til tredje trimester, så jeg er glad prostafen virket for meg. Anonymkode: cb413...1c0 Oi stakkars deg❤️Men det er verdt det!! Pasta med sitron og lett rømme hørtes faktisk godt ut nå! Var du sykemeldt ? Jeg er sykemeldt, klarer ikke gjør så mye, må kaste opp / brekker meg, bare jeg reiser meg og beveger meg! Anonymkode: a7d72...897
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #14 Skrevet 10. mai 2022 Million skrev (1 minutt siden): Jeg fikk Afipran på resept av legen da jeg fikk svangerskapskvalme. Dette fordi jeg var så sykelig tynn at kroppen ikke ville tålt å gå ytterligere ned i vekt, det ville vært helsefarlig om jeg ikke klarte å beholde maten. Den hjalp kjempemye. En halvtime etter at jeg hadde tatt en tablett, sto jeg på hodet i kjøleskapet og forsynte meg, dødssulten. Ingen kvalme, ingen spying lenger. Det gjorde også at jeg klarte å jobbe de ukene med svangerskapskvalme, og ikke trengte sykemelding. Det er det jeg og er. Veldig tynn, og kan ikke gå ned noe mer. det hørtes jo helt fantastisk ut!😅 men fikk du andre bivirkninger av afipran? Har lest at andre har fått det og tørr ikke helt å bruke den!! Men ser ut som det er det neste jeg må prøve Anonymkode: a7d72...897
Million Skrevet 10. mai 2022 #15 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er det jeg og er. Veldig tynn, og kan ikke gå ned noe mer. det hørtes jo helt fantastisk ut!😅 men fikk du andre bivirkninger av afipran? Har lest at andre har fått det og tørr ikke helt å bruke den!! Men ser ut som det er det neste jeg må prøve Anonymkode: a7d72...897 Nei, jeg fikk absolutt ingen bivirkninger av den.
Anonym6789 Skrevet 10. mai 2022 #16 Skrevet 10. mai 2022 Jeg tok tok de hele svangerskapet, bortsett fra siste mnd. Det tok den verste intense kvalmen, men kastet fortsatt mye opp. Ta de visst de hjelper!
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #17 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er gravid, i uke 9.Er så sykt kvalm og vært det lenge. Har fått postafen, men har bare tørt å tatt to tabletter til nå, og ble egentlig bare sykt trøtt. Er det helt trygt å ta det i graviditeten?? hjalp det for deg, og hvor mange tabletter tok du ? Anonymkode: a7d72...897 Regner med du har fått det av fastlegen? Dersom det er tilfelle er det selvsagt helt trygt å ta. Prostafen hadde ikke så god effekt hos meg men fikk en annen kvalmestillende med mye bedre effekt. Anonymkode: 19770...967
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #18 Skrevet 10. mai 2022 Postafen er trygt i likhet med noen andre legemidler 😊 leger i norge er ganske restriktive med medisiner til gravide så du trenger ikke bekymre deg. Selv hadde jeg dessverre dårlig effekt av postafen. Fikk afipran men det hjalp heller ikke. Når jeg var bikket 12 uker fikk jeg zofran som hjalp. men fikk bivirkninger av den så kunne ikke fortsette Anonymkode: 2b603...235 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #19 Skrevet 10. mai 2022 Jeg ble veldig trøtt av postafen, men det hjalp mot kvalmen. Hadde garantert blitt sykmeldt første trimester uten. Greide på et vis å gjennomføre hjemmekontor med postafen. Verst for meg var fra uke 6-10. Ble gradvis bedring og mot uke 15 var det meste av kvalmen borte. Jeg kastet opp kun én gang og det var i uke 20 😅 Anonymkode: e9196...eca
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #20 Skrevet 11. mai 2022 Ikke spør her på forum om doser???? Jeg fikk streng beskjed om å ta max 2. en som har hyperemis og har fått lov av sin lege å ta 3 er hennes sak. Snakk med lege om medisinering. Anonymkode: 90cc9...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå