Gå til innhold

Noen som har fått ødelagt livet sitt av DPS?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mitt liv ble så mye bedre da jeg sluttet hos de. Skjønner ikke at jeg orket å gå dit så lenge frivillig når det ikke en gang hjalp. 

Anonymkode: 1480e...5fb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Siden du er bedre har de jo ikke ødelagt ditt liv.... 

Og svaret er nei. Uten DPS hadde jeg ikke vært i live i dag.

Anonymkode: ffccc...d22

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke akkurat si det. De var faktisk til god hjelp i en vanskelig periode av livet, skjønt det er mange, mange år siden nå,

Anonymkode: 974e9...9be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, DPS har både reddet livet mitt, men også hjulpet med å få det på rett kjøl, slik at jeg i dag ikke er i samme fare. Støtten fra dem har også ført til at jeg har gått fra et liv med uføretrygd, til nå å ha en godt betalt, fast jobb.

Tror DPS ødelegger svært få liv, men at de mottar en rekke personligheter/personer som har mye i bagasjen. Når man begynner å stikke litt i en slik bagasje, kan hele sekken fort revne. Det prøver DPS å ta høyde for, men vi er alle forskjellige, så det er nok ikke lett.

Anonymkode: 356c9...a14

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mitt liv ble så mye bedre da jeg sluttet hos de. Skjønner ikke at jeg orket å gå dit så lenge frivillig når det ikke en gang hjalp. 

Du burde i det minste fortelle litt om hva de på DPS skulle behandle deg for, og litt bakgrunnshistorie om deg selv for at man skal kunne ha noen meninger om dette.

Slike påstander som du setter ut har null betydning uten at du forteller noe mer. 

Comprende? 

Anonymkode: f5574...8f9

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å sett DPS i dårlig lys. De reddet livet mitt, og jeg er så takknenlig for den hjelpen jeg har fått - og fortsatt får. 

Anonymkode: fa86c...f49

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Endret livet mitt, ja. Førte meg dit jeg ville ha endt opp raskere enn planlagt, ja. Men ødelagt livet mitt? Nei. Jeg hadde endt opp i traumebehandling etter hvert allikevel. Jeg hadde endt opp med uføretrygd etter hvert allikevel. 

Anonymkode: 5fcd1...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at de fleste som går på DPS får riktig hjelp og støtten de trenger, men noen kan dessverre få feil hjelp eller ikke bli møtt på rett måte.

Det høres ut som du har vært veldig uheldig.

Jeg føler noen behandlere på DPS har sviktet meg og ikke hjulpet meg slik jeg trengte. Husker det var en psykiater som sov i timene når jeg skulle åpne meg for han. Da ble det vanskelig å åpne seg...

Anonymkode: ba7e5...1d9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Siden du er bedre har de jo ikke ødelagt ditt liv.... 

Og svaret er nei. Uten DPS hadde jeg ikke vært i live i dag.

Anonymkode: ffccc...d22

Men hvordan skal det liksom hjelpe å snakke med en person 1 gang i uka? Hvis man alt er deprimert og suicidal så hjelper ikke det å snakke med en psykolog liksom ihvertfall ikke om man har komplekse problemer som oppsto i barnehagealder. 

Og jo de har ødelagt mitt liv. Jeg hadde det MYE verre da jeg gikk der enn nå. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Folk som beskylder en instans eller person for å ha ødelagt livet deres, er folk som ikke vil ta ansvar for eget liv. Mange som synes det er deilig å ha noen å skylde på og skyve ansvaret over på - det er vel en del av sykdommen de behandles for, ironisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvordan skal det liksom hjelpe å snakke med en person 1 gang i uka? Hvis man alt er deprimert og suicidal så hjelper ikke det å snakke med en psykolog liksom ihvertfall ikke om man har komplekse problemer som oppsto i barnehagealder. 

Du må ta ansvar for eget liv og fortelle om de "komplekse problemene" da. Mener du at DPS automatisk skal vite hva du sliter med, hva som har skjedd deg og hva du har behov for av behandling? 
Du må også si hva du ønsker av behandling. Ønsker du innleggelse, så får du faktisk det om du har behov for det. Du får det ikke om du bare vil ha noe å skryte av på tiktok. Har du behov for 2 timer i uken i tunge perioder så får du det, dersom du faktisk har behov for det. 

Dersom det å ikke prate om problemene dine ikke funker, så har du ingenting på DPS å gjøre og det er ikke DPS sin skyld. For samtaleterapi er nettopp det, å prate om ting med en psykolog. Det funker for mange millioner mennesker verden over, men ikke for deg. Er du virkelig så unik? 

Psykologen skal ikke gjøre jobben for deg. De vil ikke en gang fortelle deg hva du skal prate om. Det er pasienten som skal styre absolutt alt og gjøre jobben, med støtte av en profesjonell. 

Anonymkode: 5fcd1...43a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg antar at det ikke kun er DPS som påvirker livet ditt, og i hvert fall ikke kun de som har gjort det opp igjennom (ref. barnehagealder-problemer).

Hvordan det skal hjelpe å snakke med en psykolog eller annen psykiatrisk helsepersonell? Hvis man ikke tror det, så tror man vel kanskje ikke på psykiatrisk behandling overhodet? Det er i hvert fall forsket svært mye på effekten av behandling, som kognitiv terapi, og det gir resultater for mange. Særlig depresjon har psykiatrisk behandling vist seg effektiv mot, men også mye annet.

DPS er forresten vesentlig mer enn poliklinikk.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

1) Man må være mottagelig for å ta imot hjelp. Ingen kan dytte den inn i hodet på deg.

2) Det er helt frivillig. Syntes du ikke det er noe for deg så kunne du bare droppet det istedenfor å kaste bort egen og andres tid. 

Anonymkode: 9653e...2b3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og ja, husk at man ikke går til DPS som man går til en lege med en gåen blindtarm. Behandling på DPS er et samarbeid, som soleklart krever mest av pasienten. Svikter pasienten, så svikter også hele behandlingen.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Fikk erstatning for fem år med feilbehandling. 

Anonymkode: 05495...8f4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når jeg endte opp på dps, hadde jeg så sterk depresjon i bagasjen, og ønsker om å dø. Jeg ble møtt med forståelse, hjelp, empati og støtte. Jeg er nå ferdig utdannet ingeniør, har fastjobb, er gift og har barn. Hadde jeg ikke gått til dps, så vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag 

Anonymkode: 2c18b...b4d

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymus Notarius skrev (2 timer siden):

Folk som beskylder en instans eller person for å ha ødelagt livet deres, er folk som ikke vil ta ansvar for eget liv. Mange som synes det er deilig å ha noen å skylde på og skyve ansvaret over på - det er vel en del av sykdommen de behandles for, ironisk nok.

Dette! 

Det er jo også slik at dessverre så blir ikke alle like bra som de var før. Det blir som å gå til fysioterapeut med prolaps. Man får øvelser. Ryggsmertene blir gjerne litt bedre, men ryggen kommer aldri til å bli som før igjen. Og skal det bli bedre over tid, så må man gjøre en innsats selv. F.eks holder det ikke å gå til fysio en gang i måneden. Man må gjøre øvelsene daglig, kanskje gå mer på tur og prøve å se lyst på livet. 

Anonymkode: e926b...ca7

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I den grad man kan si at Dpser gir psykiatrisk hjelp, har det ikke hjulpet meg. Men de hjalp meg å ordne destabiliserende faktorer i livet mitt som usikker inntekt- og bosituasjon. Det var uvurderlig hjelp. Jeg var helt hjelpeløs i forhold til Nav selv og har en sosionom ved en Dps å takke for at jeg har hatt en trygg bo- og inntekssituasjon i mange år nå. Har jeg det bra? Nei. Kunne jeg hatt det verre? Ja, veldig, veldig mye verre..

Anonymkode: b2a45...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har svært dårlige erfaringer med dps, og jeg har vært innom 4 forskjellige. Det er fordi jeg ikke blir møtt på riktig måte, fordi jeg har en kompleks PTSD diagnose, og de som møter meg ha ikke erfaringer med denne diagnosen. Så jeg betaler selv for privat traumebehandling. Det har reddet livet mitt!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...