Gå til innhold

Hva kan man egentlig snakke med naboen om?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet inn i rekkehus i høst. Nå begynner vi å lure på om det var en tabbe. Det er SÅ lytt, uteplassene våre er SÅ tett på hverandre, og naboene er ikke påpasselige.

Da det var varmt ute nylig skiftet hun bleie på babyen ute, slik at vi kunne kjenne lukten. Hun har også solt seg toppløs slik at mannen min har sett henne, og det har skjedd mer enn en gang. De har kjøkkenvinduet oppe når de lager mat slik at vi kjenner stekelukten inn til oss. Vi har også kjent sigarettlukt inn til oss flere ganger. Jeg tror ikke de røyker selv, men de har hatt besøk som har stått ute og røykt Vi har også hørt dem ha sex tidlig om morgenen noen ganger, dette merket vi når det ble vår og de begynte å ha vinduet på soverommet åpent. Og katten deres er sånn at den ofte er inne på vårt område, selv om vi har tatt det opp med dem flere ganger. Vi har også reagert på at de har flyttet på våre søppeldunker uten at vi har avtalt det.

Nå har vi begynt å skrive ting ned, særlig sånt som røyk, private lyder og lite klær. Jeg har lurt på om vi skulle be dem om en samtale for å ha en skikkelig gjennomgang av det vi sammen strever med, altså å få et godt naboskap til å fungere når vi bor så tett sammen. Hun vi har som nabo på den andre siden lever stille og ordentlig uten å skape noen problemer, så kanskje hun også burde vært med for å gi råd og tips. Vi har jo ikke lyst til å flytte, siden nabolaget ellers virker bra. Men vi er skeptiske, siden det vi har tatt opp med dem ganske forsiktig hittil ikke har ført til noen forbedring. Hvordan bør vi gå frem for å oppnå et bedre naboforhold?

Anonymkode: 79786...065

Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet

1. Akseptere normal livsførsel

2. Flytt

AnonymBruker
Skrevet

Basert på spørsmålet i tittelen tenkte jeg vær og vind, og sånt.

Basert på HI fatter jeg ikke tittelens spørsmål engang.

Hva har naboen til nå sagt når dere har klaget på disse punktene dere skriver ned?

Anonymkode: f0d72...665

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Basert på spørsmålet i tittelen tenkte jeg vær og vind, og sånt.

Basert på HI fatter jeg ikke tittelens spørsmål engang.

Hva har naboen til nå sagt når dere har klaget på disse punktene dere skriver ned?

Var litt rask med å poste. Jeg mener, hvordan har de respondert, har de sagt de skal skjerpe seg på noen områder? Hvilke? Hvordan fremstår de, og hva prater de med dere om - om noe?

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kan man sole seg toppløs hjemme. Gjør ikke mannen din det? Det er ikke forskjell på manne og dame-pupper (uavhengig av om du tror det er det). Selvsagt kan man røyke på altanen. Selvsagt kan man ha sex med vinduet åpent. Man kan invitere venner over en som,erkveld og spille musikk og danse i hagen. Man kan le og kose seg, toppløs eller ei, nede på plena. Man kan steke fisk og grille og røyke makrell. 

Man kan ikke komme over til naboen med en liste over helt normale gjøremål naboen har som man har valgt å ergre seg over. For det du gjør, ts, er å overvåke naboen. Det dere gjør når eller om dere ser naboen naken i egen hage eller stue er å kikke. Og nakenhet er lov, men kikking er ulovlig. Så ikke se ned på naboen. Ikke lytt til naboen. Ikke lukt på naboen. Alt dette er nemlig ekkelt.

Anonymkode: f874d...b62

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er normale ting som ikke er noen grunn til å ta opp. Såpass må man regne med når man bor tett. Hvis du ikke tåler det, kan du ikke bo i rekkehus.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Sånn et det når man bor tett på andre. Alt du nevner er helt normal oppførsel slik som jeg leser det

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt advokat og få advokaten til å megle mellom dere, samt skrive kontrakter. 

Anonymkode: 5eaa0...364

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det bare livet i rekkehus?😬 Eller i blokk, for så vidt. Husker at vi hørte naboen på do da vi bodde i blokk. Sånn er det bare når man bor tett. Det som er legitimt å klage på er bråk etter et visst tidspunkt på kvelden.

Anonymkode: 29c97...4c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om dere setter opp en skillevegg mellom dere og naboens uteplass?? Og evt lukker vinduer og gardiner selv så dere slipper lukt og lyder utenfra?

Skjønner at det er irriterende, men man kan faktisk ikke skrive en liste på ting naboen gjør, f eks ha sex, som dere er irritert over… da er det bedre å finne seg et hus borte fra folk hvor man kan være i fred.

Anonymkode: 782f7...c81

• Liker 2
Skrevet

Dere er åpenbart blant de menneskene som ikke burde bo i rekkehus. Du lister opp helt normale ting folk gjør hjemme, og f.eks. lage mat og at naboene kjenner matlukten må dere da tåle uten å klage? Skjønner ikke helt hva du mener er galt med dette? Er dere så sensitive for alt at til og med middagen til naboen er noe å plages over?

Det med å høre dem ha sex var kanskje litt pinlig og ekkelt, og jeg skjønner ikke at de (naboene) tør å ha vinduet åpent under det. De vet kanskje ikke hvor lytt det er? Men det er jo en helt fryktelig ting å skulle ta opp med en nabo, for hva sier man? Jeg hadde ikke visst hva jeg skulle si.  

Det er (dessverre?) også tillatt pr i dag å røyke i sitt eget hjem og utenfor i sin egen hage. Dere må leve med det.

Flytt til et annet sted, helst i egen enebolig uten naboene så tett på. Eneste løsning, fordi alt du har listet opp er fullt lovlig for naboene å gjøre, og det er urimelig å forlange at det ikke en gang kan spre seg matlukt ut av ens egne vinduer.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er livet når man bor tett. Jeg bor i blokk og hvis ikke hunden uler hele dagen under oss så er det snekring over oss. Legg gjerne til gressklipping eller søppeltømming utenfor så er livet komplett! Nei. Hus i skogen uten naboer. Det er drømmen min! 

Anonymkode: f305e...013

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dårlig av naboene at de ikke tar en alvorsprat med katten sin, slik at den ikke finner på å gå i andres hager.

Men det kan vel kanskje dere ta opp direkte med katten deres? 

Anonymkode: e9cd2...cdb

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Vi bor også i rekkehus og jeg irriterer meg stadig over den ene naboen med fire gutter som hopper på trampoline fra tidlig, tidlig om morgenen til sent på kvelden og inviterer hele slekta på grilling klokken 21 en lørdagskveld.
Eller den hysteriske alenemoren med to jenter på andre siden som er så redd for edderkopper at hun sprayer alt som er av uteplasser med godt ukentlig og har fullstendig angst for ALT mulig og ikke tør å si imot ungene sine så de hyler og sparker høyt i veggen hele dagen. For ikke å snakke om alle kattene som kommer hit. 

Alikevel har vi valgt å bo sånn (noe ufrivillig, hadde vi hatt råd til enebolig hadde vi hatt det) og gjør garantert noe de andre synes er håpløst. Vi prøver å ta hensyn, gjøre litt ekstra for fellesskapet og gå inn til normal tid, vi har ikke barn, så blir sittende ute en stund på kveldene. Og vi røyker, både på verandaen, balkongen og ved utgangsdøren😂

Noe vil det alltid være og ingen blir 100% fornøyd med naboene i rekkehus. 

Anonymkode: 72a7c...e33

• Liker 2
Skrevet

Dette høres jo helt normalt ut.🤔

Hva kan man egentlig forvente av en nabo?

Skal man snike seg stillferdig gjennom huset sitt,ikke kunne være i sin egen hage uten at noen skal henge seg opp i røyklukt, fislukt, matlukt, hva man ellers gjør på privaten?

Har man forressten lov å bruke parfyme i sitt eget hjem?

Syns dette ble for dumt,beklager.

Sett opp en skillevegg/levegg,så forhindrer du innsyn/slipper å se naboen som soler seg toppløs.

Man må tolerere ganske mye når man bor i et boligfelt.

HØYlytt musikk feks.etter kl.23 derimot,er det lov å si ifra om.

Vi har naboer som bor nesten vegg i vegg, vi har satt opp levegg for å få litt mer privatliv og forhindre innsyn/nysgjerrige naboer.

Driter i om naboene ser meg sole meg toppløs,de vil mest sannsynlig snu seg ganske fort😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I hvilket land er dette?

Vært for kaldt til å sole seg toppløs siden fjor sommer.

Anonymkode: 30bde...8b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I hvilket land er dette?

Vært for kaldt til å sole seg toppløs siden fjor sommer.

Lurer på om det er Trollistan

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi flyttet inn i rekkehus i høst. Nå begynner vi å lure på om det var en tabbe. Det er SÅ lytt, uteplassene våre er SÅ tett på hverandre, og naboene er ikke påpasselige.

Da det var varmt ute nylig skiftet hun bleie på babyen ute, slik at vi kunne kjenne lukten. Hun har også solt seg toppløs slik at mannen min har sett henne, og det har skjedd mer enn en gang. De har kjøkkenvinduet oppe når de lager mat slik at vi kjenner stekelukten inn til oss. Vi har også kjent sigarettlukt inn til oss flere ganger. Jeg tror ikke de røyker selv, men de har hatt besøk som har stått ute og røykt Vi har også hørt dem ha sex tidlig om morgenen noen ganger, dette merket vi når det ble vår og de begynte å ha vinduet på soverommet åpent. Og katten deres er sånn at den ofte er inne på vårt område, selv om vi har tatt det opp med dem flere ganger. Vi har også reagert på at de har flyttet på våre søppeldunker uten at vi har avtalt det.

Nå har vi begynt å skrive ting ned, særlig sånt som røyk, private lyder og lite klær. Jeg har lurt på om vi skulle be dem om en samtale for å ha en skikkelig gjennomgang av det vi sammen strever med, altså å få et godt naboskap til å fungere når vi bor så tett sammen. Hun vi har som nabo på den andre siden lever stille og ordentlig uten å skape noen problemer, så kanskje hun også burde vært med for å gi råd og tips. Vi har jo ikke lyst til å flytte, siden nabolaget ellers virker bra. Men vi er skeptiske, siden det vi har tatt opp med dem ganske forsiktig hittil ikke har ført til noen forbedring. Hvordan bør vi gå frem for å oppnå et bedre naboforhold?

Anonymkode: 79786...065

Er dere mentalpasienter?

Anonymkode: 71ae6...50b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dere mentalpasienter?

Anonymkode: 71ae6...50b

På norsk: Psykiatriske pasienter.

Anonymkode: a8509...af2

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Lurer på om det er Trollistan

Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...