Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #1 Skrevet 7. november 2005 Datteren min på 2 1/2 år er ekstremt viljesterk, mer enn hva som er vanlig, tror jeg. (Vurdert ut fra andre barn jeg kjenner, samt at flere andre voksne som selv har eller har hatt barn har påpekt det.) Nå har hun i tillegg kommet i trassalderen og flere ganger daglig har vi konflikter. Jeg sliter litt med å takle de verste "anfallene" hennes. Jeg har forsøkt alt når det er som verst; å godsnakke, be, lokke, lure, si at sånn er det, være streng, forklare hvorfor osv osv, alt utenom å brøle til henne eller være slem/hardhendt, selvfølgelig. Har hun bestemt seg for noe, er hun ikke til å rokke. Hvordan skal jeg takle henne?? Det er jo enkelte ting som må gjøres, f eks skifte bæsjeblei, pusse tenner, dra når vi må osv osv. Hvordan gjøre dette når hun blånekter?
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #2 Skrevet 7. november 2005 Har en gutt på 2 1/2 selv og vi har våre uenigheter flere ganger om dagen vi også. Tror det hører med i den alderen. Når det gjelder "gå når vi må gå", "bæsjebleier" osv. så tror jeg at det et en god ide å forsøke å holde roen og ta seg tid til å forklare hvorfor det må være slik mamma/pappa sier på en best mulig måte. Dette fungerer faktisk ganske fint hos oss (ikke alltid selvsagt... ) Vi får gjøre så godt vi kan, så blir det nok folk av disse småtrollene også
mari Skrevet 7. november 2005 #3 Skrevet 7. november 2005 sønnen min som snart er 4 er også ekstremt viljesterk + at han begynte trass alderen når han var 1 år. De gangene når vi merker at han bare skal ha viljen sin er det bare å la han være, ikke gi etter, men la han drive med sitt. Det hjelper også å forklare hva som skal skje litt tid i forveien så han får tid til å forbrede seg på hva som skal skje, da opplever vi at der et mindre trass. Nå er han blitt så stor at vi ber han om hjelp til å gjøre ting før vi skal noe, feks hjelpe til å rydde før vi går ut el. , men også lille jenta på 2 synes at det er staså hjelpe til, og da blir ting lettere og stemningen mye bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå