Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne sier de kan søke siden de kan få dette innvilget da mannens fravær er kritisk for bedriften. Dette har jeg aldri hørt om? Er det mulig å få dette innvilget bare fordi mannen er daglig leder? 

Jeg er også gravid, og mannen min er den eneste som jobber fulltid i sin bedrift (han eier den selv, men har flere deltidsansatte). Vi tenkte at jeg måtte gå ulønnet og han miste sine uker, da han på ingen måte kan ta dem ut. Hvis venninnen min får dette innvilget skal jo vi også få det, men er det i det hele tatt mulig? Jeg trodde ENESTE mulighet for overtakelse var sykdom🤷🏽‍♀️ venninnen min er uenig og er helt sikker på at hun får overta pga mannens lederstilling.. Noen som vet? 

Anonymkode: 9c39c...44c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett.

Anonymkode: fd6e5...b5a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett. Er noen andre unntak enn sykdom (at man skilles f.eks)

Men har han mulighet til å ta gradert da? Det skal mannen gjøre, så han jobber 60-80% en periode.

Anonymkode: 93f11...abd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett. Her er mannen eneste ansatte i sin bedrift men får ikke overta. Eneste mulighet er at man er så syk at man ikke kan ta vare på barnet eller at man går fra hverandre. Men har hørt om bedrifter som kjøper ut mannen av permisjonen. Altså at konen blir lønnet av bedriften for å vere hjemme så mannen kan Jobbe normalt

Anonymkode: 2bdb1...4b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett. (Dette har det blitt strammet kraftig inn på, det var kanskje mulig for typ 10 år siden.) Eneste gangene mor kan overta fedrekvoten er om hun er alenemor, eller far er sykemeldt og ute av stand til å ta av seg barnet. 

Anonymkode: 6f682...d53

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere, var dette jeg trodde :) Joda, mannen skal ta én dag i uka hos oss - men jeg må jo likevel ta de resterende fire ulønnet så det spiller jo ikke så stor rolle… 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar dere, var dette jeg trodde :) Joda, mannen skal ta én dag i uka hos oss - men jeg må jo likevel ta de resterende fire ulønnet så det spiller jo ikke så stor rolle… 

Meg igjen, har du mulighet til at du tar 80 og han 20 over flere uker? Jeg kommer til å starte med jobb en dag i uken fra barnet er 6 mnd, øker til 2 etter ferien (slik det passer for oss) Da slipper jeg mer enn en uke ulønnet om barnet kommer ca til termin. (Gravid nå, så derfor disse omtrentlighetene)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Meg igjen, har du mulighet til at du tar 80 og han 20 over flere uker? Jeg kommer til å starte med jobb en dag i uken fra barnet er 6 mnd, øker til 2 etter ferien (slik det passer for oss) Da slipper jeg mer enn en uke ulønnet om barnet kommer ca til termin. (Gravid nå, så derfor disse omtrentlighetene)

Hei, 

Nei det går ikke for hverken min eller hans jobbsituasjon :) 

AnonymBruker
Skrevet

Da skal de ha en stor dose flaks. I dag går det for å nesten være umulig, med mindre at far er totalt pleietrengende selv, eller har brekt begge armer. Har et vennepar som virkelig hadde trengt det, og utifra saken så tror jeg ingen hadde trodd de skulle få avslag. Virkelig ingen. Men avslag der å. Selvom de hadde en dyktig og erfaren lege i ryggen. Vet om flere som har prøvd, og fått avslag alle sammen. Men der kan jeg forstå hvorfor det ble avslag, men den andre saken er bare trist. Så tipper du får rett.

Anonymkode: 29bff...b85

AnonymBruker
Skrevet

Han kan jo ta dem gradert, jeg skjønner ikke greia? De kan tas til barnet er 3 år. Har mannen din ALDRI ferie? Han «mister» ikke ukene sine? Han kan vel legge dem til sommerferie og jul de neste årene?

Hvorfor tror folk permisjonen absolutt skal tas ila 49 uker? Hwrregud 

Anonymkode: aa727...385

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt underlig at det alltid er mannen som er så utrolig viktig og uerstattelig på jobb, og aldri kvinnen …

Det er en grunn til at det har blitt en tredeling. Og den fortsetter (heldigvis) til problemet ovenfor har minsket. 

Anonymkode: e6221...f5a

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han kan jo ta dem gradert, jeg skjønner ikke greia? De kan tas til barnet er 3 år. Har mannen din ALDRI ferie? Han «mister» ikke ukene sine? Han kan vel legge dem til sommerferie og jul de neste årene?

Hvorfor tror folk permisjonen absolutt skal tas ila 49 uker? Hwrregud 

Herregud selv. Jeg sier jo at han kanskje skal ta den gradert - men det hjelper da ikke det! Jeg må ha 100% permisjon de ukene jeg kan, han kan ikke ta noe fri før det. Etterpå må han trolig ta én dag i uka - men hvor skal ungen være de resterende fire da? Jo - ulønnet på meg. Gradert meg her og gradert meg der, hva gjør man med ungen resten av tiden da liksom 🙄 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett, men måten å unngå det på er at du tar ulønna permisjon og han tar ut ferie og permisjon samtidig de neste 3 årene. 

Anonymkode: dfd90...6da

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det er litt underlig at det alltid er mannen som er så utrolig viktig og uerstattelig på jobb, og aldri kvinnen …

Det er en grunn til at det har blitt en tredeling. Og den fortsetter (heldigvis) til problemet ovenfor har minsket. 

Anonymkode: e6221...f5a

Det er vel ikke så veldig underlig? Menn utgjør  en stor andel av grundere/små bedriftseiere og jobber i langt større grad i det private. I neste ledd medfører det en forskyving i konteksten om man kan ta seg fri i en lengre periode.

Jeg jobbet i en liten bedrift når første barnet vårt kom og i det offentlige det andre, så forskjellen er som natt og dag.

Forøvrig ser vi i min vennekrets og i offisiell statistikk at dette (uheldigvis) medfører en enorm økning i kvinner som tar ulønnet permisjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Herregud selv. Jeg sier jo at han kanskje skal ta den gradert - men det hjelper da ikke det! Jeg må ha 100% permisjon de ukene jeg kan, han kan ikke ta noe fri før det. Etterpå må han trolig ta én dag i uka - men hvor skal ungen være de resterende fire da? Jo - ulønnet på meg. Gradert meg her og gradert meg der, hva gjør man med ungen resten av tiden da liksom 🙄 

Men herregud. Du skjønner jo ingenting. Du skriver han må droppe den, han må jo ikke det! Nesten alle selvstendige tar permisjonen ut i ferier i årene etter det første. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og må ta ulønnet permisjon i mange måneder. De som tror at tredelingen er likestilling kan ta seg en bolle! Jeg, kvinnen er jo den som må ta ut ulønnet permisjon for at det skal fungere for oss. Veldig bra for likestillingen det 🙄

Anonymkode: 942c9...848

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg og må ta ulønnet permisjon i mange måneder. De som tror at tredelingen er likestilling kan ta seg en bolle! Jeg, kvinnen er jo den som må ta ut ulønnet permisjon for at det skal fungere for oss. Veldig bra for likestillingen det 🙄

Anonymkode: 942c9...848

Du MÅ ikke ta ulønnet permisjon da. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men herregud. Du skjønner jo ingenting. Du skriver han må droppe den, han må jo ikke det! Nesten alle selvstendige tar permisjonen ut i ferier i årene etter det første. 

Det er virkelig du som ikke skjønner noen ting. Han har ikke hatt ferie de siste 5 årene, ikke én dag en gang. Heller ingen sykedager, eller andre typer fri - og kommer ikke til å ha det de neste 5 årene heller. Han jobber 12 timers dager og har kun helgefri i lavsesong. Ikke alle har en 8-16 kontorjobb. Hva med å innse at ikke alle situasjoner er lik på din? JO han må droppe disse ukene. Han kan ta én dag i uka en relativt kort periode, thats it. Når ungen begynner i barnehage er den  (eventuelle) graderte permisjonen hans ferdig og resterende uker tapt. Skal du virkelig krangle med MEG om hvordan VÅR situasjon må løses? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du MÅ ikke ta ulønnet permisjon da. 

Jo man MÅ det når ikke far (eller mor) kan ta permisjon. Kvote+fellesperiode varer bare 7-9 mnd (alt etter som), og de fleste barnehager tar ikke imot før 1 år. Hva gjør man da liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...