forvirret Skrevet 7. november 2005 #1 Skrevet 7. november 2005 Jeg har en veldig skitten hund.. Og min sambo sier jeg helst ikke skal vaske henne når det nermer seg vinter,for da mister hun all fettet i huden.. Kan jeg vaske henne nå? Noen som vet? Vil jo ikke ødelegge pelsen hennes om det er mulig å unngå..
Gjest gjesta Skrevet 7. november 2005 #2 Skrevet 7. november 2005 Jeg vaskjer hunden min sommer som vinter. Jeg har også hørt om det der med fettet som man ikke skal vaske bort, men med mindre ikke hunden din MÅ være ute i timesvis på vinteren, så tror jeg ikke det gjør noe.
Gjest vimse Skrevet 7. november 2005 #3 Skrevet 7. november 2005 Har du en hund som er mye ute, for eksempel i gård o.l, anbefaler jeg ikke å vaske den før til våren igjen. Klart har den rullet seg i møkk eller noe, må den jo nesten vaskes, men kan man la det være tror jeg det er lurt. Det er nok ikke så farlig enda, her hos meg er det ikke så kaldt enda, men allikevel. Har du en innehund, er det ikke så farlig, så lenge den ikke ligger på en særdeles trekkfull og kald plass. De to guttene mine som står i hundegård ute, vasker jeg ikke før til våren igjen. De er alltid ute, og trenger den isolasjonen de kan få. De to jentene mine er innehunder, og de vasker jeg sommer som vinter, bare passer på å ikke slippe de ut i 10 minus en halv time etter dusj lissom..
forvirret Skrevet 7. november 2005 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2005 Tusen takk for svar.. Da hiver jeg henne i dusjen.. Hun er nok en gor kosehund som er mye inne..
Gjest Revenka Skrevet 8. november 2005 #5 Skrevet 8. november 2005 Vi dusjer vår bikkje ca hver mnd. Så fort vi merker at han er litt fet i pelsen (vi blir møkkete på hendene av å klø/kose med ham). Han lider ikke av det. Men vi har en berner med masse pels.
Claire Skrevet 8. november 2005 #6 Skrevet 8. november 2005 Vasker også min hund innimellom. Han har hvit pels, så det synes veldig godt når han er skitten.
Gjest z Skrevet 9. november 2005 #7 Skrevet 9. november 2005 Ettersom jeg har forstått kan du godt vaske den, men ikke for ofte (helst ikke mer enn en gang per måned, med mindre den har rulla seg i søla el).
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #8 Skrevet 9. november 2005 vi har også hørt at vi ikke skal bade/dusje vår valp før han er 6 måneder. jeg synted d høres lenge ut.... vi børster han ofte så han er ikke skitten, altså!
Gjest Revenka Skrevet 9. november 2005 #9 Skrevet 9. november 2005 :grine2: tihi... ikke dusje før den er 6 mnd? det er det dummeste jeg har hørt!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #10 Skrevet 9. november 2005 reveenka; er det?????? det var jo en grunn, da?! men bra du fikk deg en latter dersom det faktisk var det dummeste du hadde hørt!!!?
Gjest vimse Skrevet 9. november 2005 #11 Skrevet 9. november 2005 vi har også hørt at vi ikke skal bade/dusje vår valp før han er 6 måneder. ← Jeg bare lurer på om du vet grunnen til dette?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #12 Skrevet 9. november 2005 jada, men her er det så mange bedrevitere at jeg gidder ikke å diskutere og spørre om ting her inne lenger. lykke til til dere som gidder.
Gjest vimse Skrevet 9. november 2005 #13 Skrevet 9. november 2005 jada, men her er det så mange bedrevitere at jeg gidder ikke å diskutere og spørre om ting her inne lenger. lykke til til dere som gidder. ← Vel, jeg spurte på en helt normal grei måte, fordi jeg ikke visste hvorfor, men for all del, jeg skal vel klare å gå igjennom livet uten den viten...
Gjest Revenka Skrevet 9. november 2005 #14 Skrevet 9. november 2005 Hihi, det er alltid bedrevitere i interessemiljøer. Men jeg vil gjerne vite grunnen til at man ikke kan bade en hund før den er 6 mnd. Forøvrig badet min regelmessig fra han kom til oss 8 uker gammel, og han var nybadet da vi fikk han også.
Xora Skrevet 10. november 2005 #15 Skrevet 10. november 2005 KLart man må bade/vaske hunden før det har gått 6 mnd. Disse mnd er jo utrolig viktig til opplæring og tilvenning... Vi ble bedt om å ta vår valp under dusjen minst en gang i uka første mnd vi... Trenger jo ikke bruke shampo heller... Bare for at den skal bli vant til det. Forøvrig kan man fint dusje/vaske hunder selv om det er vinter, man bør styre unna den verste kulda, og få hunden ordentlig tørr før man tar den ut. Dette fettlaget blir nok liggende mer eller mindre i inntil huden uansett. Jeg vasker hunden min sjeldent om vinteren dersom det er ordentlig vinter, han blir jo ikke skitten og sølete som han blir i disse dager. Og ja, er litt ubehagelig når man får henda fullt av fettbelegg etter å ha kosa med han - men det er en vanesak det også. Bare han ikke lukter eller ser møkkete ut! Pleier også å gni inn nysnø i pelsen jeg om vinteren, da får jeg av løshår og pelsen blir ganske fin av det også!
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2005 #16 Skrevet 12. november 2005 Bikkjene våre ble badet og klippet i forrige uke, så nå lukter de godt til vinteren (og til avlivning av den ene snart... ) - mamma mente hun må være pen på sin siste reise Pappa ristet bare på hodet
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #17 Skrevet 13. november 2005 vi badet vår valp for første gang i går, bare vann. det var så morro, han ville jo ikke ut av karet igjen!!! drakk og plasket og kosa seg. herlig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå