AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Jeg har en hund som blir 12 i år, det er en bolonka, altså liten rase. De lever i 14-15 år, i følge det jeg leser på nettet. I det siste har han begynt å oppføre seg litt rart. Han har allerede en bilyd på hjertet, og mest sannsynlig begynnende hjertesvikt, men er ellers frisk så vidt jeg vet. Han har begynt å bli veldig forvirret av "vante" lyder. Som når barnet mitt hoster så blir han helt forstyrret. Noe som kan ødelegge en hel nattesøvn for ham, ettersom unger jo kan ligge og hoste hele natta om de først begynner (i hvert fall min). Han stresser og skjelver, hopper rundt i soverommet, og kan også tisse på gulvet av stress. Som han da gjorde i natt. Om jeg for eksempel maler et rom, blir han kjempestressa av lyden av rullen på veggen (!) og reagerer på samme måte som med hostingen. Føler det er ting han aldri har reagert på før, som nå gjør at han tilter helt. Han kan også ligge i sofaen ved siden av meg om kveldene og bare skjelve i flere timer. Helt uten noen som helst provokasjon, han får jo all mulig kos og omsorg og ro rundt seg, så jeg skjønner ikke helt hva han er engstelig for. Tidligere har jeg sluppet ham ut i hagen om kveldene så han får tisse og lufta seg litt, men nå skjønner han ikke helt hva han skal gjøre der ute og står bare og ser seg rundt. Tar på ham båndet så han bare kan stå der ute og få frisk luft, men han blir liksom bare stående i timesvis om jeg ikke henter ham inn igjen. Han kan også, selv om jeg nettopp har gått lang tur med ham, løpe til verandadøra for å ut igjen, som om han har glemt at han nettopp var ute. Noen som har opplevd noe lignende? Begynner han å bli dement tro? Jeg synes så synd på ham, han virker så engstelig Trist om de siste årene i livet hans skal være fylt med angst og redsel. Tenkte å ta en tur til dyrlegen en dag, men hadde vært fint med noen erfaringer om noen har Anonymkode: 0cfc0...2f1
Million Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 Hunder kan bli forvirret og "demente" på et vis, de også. Rare på sine eldre dager. Har selv en 11 år gammel hund, som har begynt med noen småting som er litt rare. Står i gangen og glor på brannslukningsapparatet i blant, for eksempel.... bare står der og glaner på det. Jeg aner ikke hvorfor. Noe hun har begynt med i det siste. I tillegg har hun begynt å bjeffe når telefonen min ringer og jeg svarer, det er ekstremt irriterende. Gamle hunder blir nok litt som gamle mennesker, ja. Reagerer annerledes enn før, får nye vaner osv.
Sensi Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 Uff…har ikke noe innspill. Har ikke dyr selv. Men han høres ikke frisk ut nei. Lykke til ❤️
Leo Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen som har opplevd noe lignende? Begynner han å bli dement tro? Jeg synes så synd på ham, han virker så engstelig Trist om de siste årene i livet hans skal være fylt med angst og redsel. Tenkte å ta en tur til dyrlegen en dag, men hadde vært fint med noen erfaringer om noen har Anonymkode: 0cfc0...2f1 Ja, hunder kan absolutt bli demente. De kan også få små, og store, hjerneslag som påvirker hjernen. Når det er sagt så lar man jo ikke en syk hund lide årevis. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 Million skrev (3 minutter siden): Hunder kan bli forvirret og "demente" på et vis, de også. Rare på sine eldre dager. Har selv en 11 år gammel hund, som har begynt med noen småting som er litt rare. Står i gangen og glor på brannslukningsapparatet i blant, for eksempel.... bare står der og glaner på det. Jeg aner ikke hvorfor. Noe hun har begynt med i det siste. I tillegg har hun begynt å bjeffe når telefonen min ringer og jeg svarer, det er ekstremt irriterende. Gamle hunder blir nok litt som gamle mennesker, ja. Reagerer annerledes enn før, får nye vaner osv. Du er ikke noe snill med hunden din, det har du vist gjennom flere innlegg. Virker som om hun bare irriterer deg,er i vegen, får bare kjeft osv. Anonymkode: 2055a...7c7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #6 Skrevet 10. mai 2022 Siden vi har fått bedre kunnskap om hold av hund og veterinærmedisin osv. øker levealderen til hunder, de blir derfor også mer utsatt for aldersrelaterte sykdommer. Hunder kan absolutt bli demente og det er dessverre ikke noe som kan kureres. Man kan derimot bremse utviklingen dersom man kommer tidlig i gang med behandlingen, men da må du ta kontakt med en veterinær som hjelper deg. Anonymkode: 595d4...6f7
PITTY Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Trist om de siste årene i livet hans skal være fylt med angst og redsel. Det du beskriver er jo en betydelig adferdsendring/svekkelse. Dette vil jeg kalle lidelse, og kan vanskelig reverseres tror jeg.. Dette er vel ikke noe hyggelig for noen av dere. La noen profesjonelle gi deg et bedre innblikk. Og råd..
Million Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er ikke noe snill med hunden din, det har du vist gjennom flere innlegg. Virker som om hun bare irriterer deg,er i vegen, får bare kjeft osv. Anonymkode: 2055a...7c7 Hæ? Hvor har du det fra? Ikke snill? At hun får kjeft? Du må virkelig ha vrangbrillene dine på! 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #9 Skrevet 10. mai 2022 De blir som oss. Nedsatt hørsel osv osv. Vet får vurdere om dette er lidelser nok til avlivning. Men høres ikke slik ut. Anonymkode: 82fcc...cb7
Ulrikke Skrevet 11. mai 2022 #10 Skrevet 11. mai 2022 Vår første hund var dønn stødig i "alle år". Hun tålte "alt" og ting var aldri noe problem, Så, over natta nærmest, ble alt skummelt. Særlig når hun var alene hjemme, men også ellers. Det som funket best var å være ute sammen med henne, men vi kunne ikke akkurat slutte i jobbene våre for å sitte i skogen med henne.... Vi var selvfølgelig hos veterinær, men det ble ikke funnet noe galt. Skal presisere at vi ikke gikk så langt at vi tok bilder av hodet osv. Løsningen for oss var avliving. Det satt langt inne, men hunden hadde det ikke bra. Sett i ettertid burde vi ha avlivet før. Hun hadde løs mage pga stress/angst, og selv om hun "led i stillhet" (hun var absolutt ikke utagerende eller noe, hun bare skalv og var redd), så hadde hun det ikke bra. Veterinæren hadde jo noen forslag selvfølgelig, kunne være alt fra demens til eventuelt en svulst som vokste i hjernen. Hunden var 11 år da dette skjedde, og med den psyken hun hadde da valgte vi å la henne slippe istedenfor å begynne med en drøss med utredninger vi ikke ante om ville ha noe for seg. Det føltes fullstendig absurd fordi hunden hadde vært stødig i 11 år før dette, men det var altså det som ble utfallet hos oss... Jeg sier ikke at dette er det som må bli løsningen hos dere, du må jo starte med en tur til veterinær og ta det derfra. Men jeg vet litt om hvordan det føles at hunden forandrer seg sånn!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå