Gå til innhold

17.mai-feiring i barnehage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer litt på hvordan barnehagene deres markerer 17.mai.

Mitt gutt på 3 1/2 går på storbarnsavdeling, men pga de to siste årene med korona har vi aldri feiret 17.mai med barnehagen før.

I dag - 7 dager før 17.mai har ped.leder fått spørsmål fra noen av foreldrene om hva barnehagen skal gjøre i forbindelse med 17.mai, og om vi skal stille med tog. Vi har ingen fane eller noe, så det må lages. Selv hadde vi laget andre 17.mai planer som innebar å reise bort til slektninger den dagen, men nå vet vi ikke om vi må avlyse disse. Vi har i tillegg til 3-åringen en baby så mulig vi må dele oss opp om det blir dugnad 16.mai. Dette er noe vi kan klare, men har hørt fra andre foreldre at de synes det er for sent å styre med planlegging og fane-laging så kort tid før. 

Jeg har hele tiden trodd at kun skoler markerte 17.mai og forventet deltagelse av foreldre, og at barnehagen kun stilte med et tog og ikke annet. Så fortell meg uvitende mamma, hvordan gjør dere dette der dere bor? :)  

Anonymkode: 81002...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når min gikk i barnehagen hadde de 17.mai feiring dagen før selv dagen. :) Da grillet de, gikk i tog til noen sykehjem i nærheten sang og fikk is, så gikk de tilbake til barnehagen, spiste og lekte mer inntil vi hentet. Vi foreldre hadde ingenting med barnehagens 17. mai å gjøre, sånn bortsett fra oss som hadde tid til å stå å rope hipp hurra når de gikk forbi, var ikke mange som hadde mulighet til det da når det som regel var på dagtid.

Men vet ting varierer litt, noen barnehager går jo i det ordinære toget og, det hadde nok ikke vi deltatt på om det var slik hos oss,.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor er det frivillig å gå med barnehagen i 17. mai toget. Det er fordi de går i folketoget i sentrum og ikke kan forvente at alle møter opp der i stedet for å feire i krinsene der man bor. Så da møter de som bor i sentrumsområdet opp og går sammen med barnehagen.

Barnehagen har også egen feiring 16.mai. Går i tog, har leker, spiser pølse og is.

På skolen er det forventet at elevene stiller og går i toget. Så nå som vi har skolebarn går ikke vårt barnehagebarn sammen med barnehagen.

Anonymkode: 18656...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der jeg vokste opp er barnehagene med på «øvelsestoget» til nærmeste barneskole siste skoledag før 17. mai. Dvs at korps og drill går først, så skolens fane og flaggborg, klassene fra de eldste og nedover, og så barnehagene i skolekretsen til slutt. Toget går som regel til nærmeste eldresenter/sykehjem og tilbake til skolen. På 17. mai er det bare skolebarn i toget.

Her jeg bor nå går barnehagen i barnetoget med egen fane. Toget hadde blitt ganske kort uten dem, med bare en skole med en (liten) klasse på hvert trinn, et lite korps (tror rekorden var det året vi klarte å mønstre hele 16 korpsmusikanter), 4-8 drilljenter, og flaggborg.

Anonymkode: 62208...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor går barna i 16.mai tog nedover gata og snur etter 500 meter. De har med seg et jr korps som går først. Det blir servert pølser og is etterpå. Dette er en privat barnehage med flere avdelinger. 

Anonymkode: b410c...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har hele tiden trodd at kun skoler markerte 17.mai og forventet deltagelse av foreldre, og at barnehagen kun stilte med et tog og ikke annet. Så fortell meg uvitende mamma, hvordan gjør dere dette der dere bor? :)  

Akkurat sånn er det her, på 17. mai. De som vil er med i toget bak barnehagens fane, men det er høyst frivillig. Også har de egen feiring i barnehagen 16. mai, der de går i tog et lite stykke også har pølser, is og leker i barnehagen. Uten foreldre, men foreldre kan komme og se på toget hvis de vil.

Anonymkode: 8fbeb...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hos oss, står fau for fanen og barnehagens deltagelse i det lokale toget som går til nærmeste barneskole og deres feiring der. Det er alt, ingen dugnad eller obligatorisk deltakelse. De har heller ingen 17. mai feiring i barnehagen dagen før, men en fellessamling.  Handlet vist om at selve feiringen skulle ungene ha med oss foreldre. I grunn greit. De feirer jo heller ikke julaften i barnehagen.. 

Anonymkode: 16126...6f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som skal gå i toget (altså hvilke skoler) blir jo bestemt lenge før 17.mai. Rekkefølgen for oppstilling står i programmet, som går i trykken i april.  Man kan ikke bare dukke opp med en hel barnehage og gå i barnetoget. Så har ikke bhg planlagt å gå i toget, så kan jo ikke dette gjøres om nå. Men det er vel sikkert ulikt fra sted til sted, altså.

Vår barnehage markerte litt i bhg med leker og is og sang 16.mai, men det var helt uten å involvere foreldre. Selve 17.mai var det ingenting. I borgertoget er der en gruppe som er for "Småbarn med foreldre", der alle barn som vil kan gå, uten at det har noe med bhg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I vår barnehage feirer de 16.mai. De går i tog rundt barnehagen og så er det leker, pølse og is etterpå. Foreldre som har mulighet kommer og ser på toget.

Anonymkode: cdf9c...224

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vant med at barnehagen «feirer» 16.05. Tog, leker, pølse og is. 

Anonymkode: 98d34...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir 17. mai feiret nærmeste barnehagedag før selve dagen. Barnehagene går bakerst i 17. mai-toget hos oss og det er ingen fast rekkefølge for barnehagene (i motsetning til skolene) så det hadde vært helt uproblematisk å plutselig dukke opp for å gå i toget. Barnehagen har en fast fane og det er foreldrene som må sørge for å ta med seg fanen til 17. mai-toget og levere det i barnehagen igjen dagen etter. Utover det er det ikke noe eget arrangement på 17. mai i regi av barnehagene, barnehagebarn og -foreldre deltar på arrangementene på barneskolene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer litt på hvordan barnehagene deres markerer 17.mai.

Mitt gutt på 3 1/2 går på storbarnsavdeling, men pga de to siste årene med korona har vi aldri feiret 17.mai med barnehagen før.

I dag - 7 dager før 17.mai har ped.leder fått spørsmål fra noen av foreldrene om hva barnehagen skal gjøre i forbindelse med 17.mai, og om vi skal stille med tog. Vi har ingen fane eller noe, så det må lages. Selv hadde vi laget andre 17.mai planer som innebar å reise bort til slektninger den dagen, men nå vet vi ikke om vi må avlyse disse. Vi har i tillegg til 3-åringen en baby så mulig vi må dele oss opp om det blir dugnad 16.mai. Dette er noe vi kan klare, men har hørt fra andre foreldre at de synes det er for sent å styre med planlegging og fane-laging så kort tid før. 

Det er foreldrene som må lage til slikt her. Barnehagen har ingenting med toget eller noe på 17.mai å gjøre, da har vi fri! 

Og om det blir noe MÅ dere jo ikke være med. Det er da helt frivillig!

Anonymkode: 75cc4...4c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her går barnehagene i toget på 17. Fanen er barnehagen sin. Etter toget samles vi alle i barnehagen. 

Jeg er vant med at det skjer ting i barnehagene, men syns man det burde vært gitt tidligere i år mtp at "ingen husker "

Anonymkode: f2c6d...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her går skolene i et stort tog i byen, så barnehagene er ikke med. Da jeg gikk på skolen kunne barnehagen være med å gå bakerst i toget til byen. Dette ble det etterhvert slutt på, siden det er ganske langt, og nå blir også førsteklassingene på den skolen busset til byen.

Her vi bor nå er det for langt å gå også for skolebarna, så alle busses. Det er selvfølgelig også mulig å dra direkte til byen, men da går man glipp av taler og flaggheising på skolen.

Vår barnehage har feiring dagen før, med tog, leker, pølse og is.

Det jeg gikk på skole gikk det et lite tog i nabolaget i forbindelse med arrangementet på skolen på ettermiddagen. Det stilte barnehagen med egen fane, mens resten av toget var uorganisert. Hvordan det er her vet jeg ikke, for vi har bare hatt barnehagebarn under korona.

Anonymkode: 8b439...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De ansatte har heldigvis fri. De som stiller opp gjør dette for de kan og vil 🙂 

Ellers er det foreldrene sitt ansvar. Her feires det med tog i barnehagen dagen før. 

Anonymkode: 824c4...050

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss feirer de med tog, flagg, is og pølse 16.mai i barnehagen.

Barnehagen har egen fane i selve 17.mai toget men ingen plikt til at barna skal gå der. Ikke noe opplegg i barnehagen på selve dagen.

Selv skal vi reise bort og feire med familie et annet sted.

Anonymkode: 422cd...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her går barnehagene i barnetoget under egne faner. FAU har ansvar for fanene og foreldrene går i toget med barna og fritt frem med vogner. Barnehagene kommer inn i toget halvveis slik at det ikke blir like slitsomt. Lekene på skolen er for barnehagealder til tidlig barneskolealder. 

Anonymkode: b983d...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Oslo går ikke barnehagene i toget på 17.mai, så her er det feiring i barnehagen 16.mai. I barnehagen til mitt første barn,  gikk de i tog rundt i nabolaget og foreldrene kunne være med. I barnehagen mitt andre barn går i nå skal de bare gå i tog på uteområdet til barnehagen. 

Anonymkode: fc1ed...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her lager barna fanen i barnehagen.

Barnehagene går fremst i toget på vårt tettsted. Frivillig å være med. Regner med det blir bra oppmøte siden det er tre år siden sist. Fau har ansvar for fanen i toget. Barnehagen i seg selv har ikke noe med feiringen å gjøre.

Det er 17. mai fest i barnehagen på fredag. Da får barna pynte seg, gå i tog og ta med flagg.

Anonymkode: caf78...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...