Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å løpe 2 mil i uka før jeg ble gravid. Holdt på med det frem til uke 8. Deretter ble det kortere distanser, og til slutt gåturer. Tente også styrke fire ganger i uken. Trening er jobben min.

I går hadde jeg min første joggetur, sju uker etter fødsel. Kroppen og kondisjonen føltes ok, men jeg lurer på en ting.

Underlivet mitt føltes ... jeg vet ikke ... slapt? Jeg begynte å trene bekkenbunnen fire dager etter fødsel (med en app). Likevel er den åpenbart ganske svekket. Og jeg forstår godt at underlivet blir annerledes etter fødsel, og at sju uker heller ikke er så langt tid. 

Det kjentes liksom ut som om livmorhalsen hoppet rundt i skjeden - ok, litt overdrevet, men jeg tror at det er livmorhalsen som kjennes pga. tyngdekraften, og at skjeden ikke holder den stramt på plass slik som før. 

Dristet meg til å kjenne etter med en finger inne i skjeden. Strammet det jeg kunne i bekkenbunnen, og jeg får definitivt kontakt med muskulaturen, men skjeden lukkes ikke så stramt som tidligere.

Jeg har troen på at det vil bli bedre med videre bekkenbunnstrening, samt å gi det lenger tid. - Men jeg er nysgjerrig på andres erfaringer rundt dette. Regner med at jeg ikke er den eneste i landet som har opplevd dette. Lurer på hva dere andre gjorde for å bedre "tilstanden"? Hvor lang tid tok det før det ble bedre, hvis du hadde dette "problemet"? Ble det helt bra, eller aldri bra? Alle seriøse svar med erfaringer mottas med takk :)

Anonymkode: cea2c...e6d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke anbefalt med løpetrening før 12 uker etter fødsel, av og til enda lengre. Les mer hos Kvinnehelse_fysio på instagram. Selv om kroppen kjennes fin og "normal" ut, så har den gått gjennom en enorm prosess.

Anonymkode: ef336...a01

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke presset på med det der, nei. Ta gjerne en sjekk hos fysioterapeut som kan bekkenbunn.

Jeg tør ikke løpe, for jeg kjenner at bekkenbunnen blir sliten og ubehaget øker. Også redd for lekkasjer. Har trent jevnlig de siste månedene, men kjenner fortsatt svakt ut. 1 år siden fødsel her. Men jeg var ikke løpetrent før svangerskapet da, jogget for noen år siden og bare ønsker å ta opp jogging etter hvert. 

Anonymkode: c63f9...881

AnonymBruker
Skrevet

Okei. Takk for svar 😉 Jeg skal sjekke om jeg kan finne en fysio som kan mye om bekkenbunn 😊 Og kanskje er jeg for tidlig ute med dette, ja. Best å bare gå turer, foreløpig.

Anonymkode: cea2c...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...