catman Skrevet 10. mai 2022 #1 Skrevet 10. mai 2022 Dattera mi har begynt å sminke seg. Hun glemmer stadig hva ting heter. "Eyeliner?", spør jeg, og hun sier "Ja!". Men jeg kan jo ingenting heller. Så jeg leter etter en liste med begreper, som så blir forklart ved siden av. Et slags kosmetikk leksikon. Mine Google-ferdigheter svikter meg, kanskje fordi Google aldri har sett meg lete etter slikt før. Jeg er heller ikke begeistret for hennes sminkelyst (hun er bare 11, og allerede i puberteten). Men jeg må vel innse at det er bedre å tilpasse seg enn å kjempe imot?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #2 Skrevet 10. mai 2022 Kanskje det beste er å la henne utforske det selv? Det finnes millioner av sminkevideoer på youtube for eksempel Anonymkode: 58c9b...af9 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #3 Skrevet 10. mai 2022 catman skrev (13 minutter siden): Dattera mi har begynt å sminke seg. Hun glemmer stadig hva ting heter. "Eyeliner?", spør jeg, og hun sier "Ja!". Men jeg kan jo ingenting heller. Så jeg leter etter en liste med begreper, som så blir forklart ved siden av. Et slags kosmetikk leksikon. Mine Google-ferdigheter svikter meg, kanskje fordi Google aldri har sett meg lete etter slikt før. Jeg er heller ikke begeistret for hennes sminkelyst (hun er bare 11, og allerede i puberteten). Men jeg må vel innse at det er bedre å tilpasse seg enn å kjempe imot? Ja, hvordan google noe man ikke vet hva er? Jeg er kvinne selv, men jeg hadde også behov for en ordliste da datteren min begynte sminke seg. Var foundation det samme som brunkrem? Hva var forskjellen på kajal og eyeliner? Hva er "gellack", og hva er "primer"? Jeg fant en ordliste for mange år siden, men jeg finner den ikke igjen når jeg søker nå. Mitt tips er at du kan søke litt rundt på diverse sminkesider, kanskje du kan finne noe der. Anonymkode: 9363e...0e2 1 2
CrazyCatLady2500 Skrevet 10. mai 2022 #4 Skrevet 10. mai 2022 Kanskje denne? Prøv biblioteket hvis du ikke vil kjøpe den: https://bookis.com/no/books/eveline-karlsen-makeupbibelen-2019?campaignid=1472164446&adgroupid=57094930455&adid=281537282525&gclid=Cj0KCQjwmuiTBhDoARIsAPiv6L8h9Cc-MGvC_gl4B0p4pYr-3i9Kaw1pfOdoRkbwlbkEchq3knE8C4saAis1EALw_wcB 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #5 Skrevet 10. mai 2022 Du kan jo lage en bok selv? Anonymkode: f9f2c...c6a
catman Skrevet 10. mai 2022 Forfatter #6 Skrevet 10. mai 2022 Takk for tips - og, ja, hun ser kjempemasse på YouTube. Men hun glemmer jo mye også. Det jeg ser for meg er egentlig bare en liste som beskriver hva alt er. En ordliste eller et slags leksikon. Fins det f.eks. ikke norske ord for "foundation", "eyeliner" og slikt? Hvordan finner hun ut hva som er bra og hva som er søppel? Det samme gjelder på YouTube; og hun på boka som @CrazyCatLady2500 foreslo er jo sminket til å se helt fryktelig ut (beklager - setter stor pris på tipset, men hadde jeg sett en kvinne sminket slik på gaten eller på jobb hadde jeg jo blitt bekymret). 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #7 Skrevet 10. mai 2022 Mine døtre fikk ikke bruke sminke offentlig før ungdomsskolen, og det gjaldt vel de fleste jentene her. Synes 11 er for tidlig (og det er lov å si nei). Ang sminkebegreper: https://beautybrainsblush.com/glossary/ Anonymkode: e443f...2f0 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2022 #8 Skrevet 10. mai 2022 catman skrev (7 minutter siden): Fins det f.eks. ikke norske ord for "foundation", "eyeliner" og slikt? Egentlig ikke. Anonymkode: e443f...2f0 3
catman Skrevet 10. mai 2022 Forfatter #10 Skrevet 10. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Mine døtre fikk ikke bruke sminke offentlig før ungdomsskolen, og det gjaldt vel de fleste jentene her. Synes 11 er for tidlig (og det er lov å si nei). Ang sminkebegreper: https://beautybrainsblush.com/glossary/ Anonymkode: e443f...2f0 Kjempebra - takk! Om noen har tilsvarende på norsk er jeg veldig glad for det. Foreløpig får hun bare teste litt sminke hjemme, men problemet er det samme som med skjermdingser: Veldig mange andre får bruke sminke allerede. Vi kan liksom ikke være den siste husstanden som sier blankt nei til alt.
CrazyCatLady2500 Skrevet 10. mai 2022 #11 Skrevet 10. mai 2022 catman skrev (1 time siden): Takk for tips - og, ja, hun ser kjempemasse på YouTube. Men hun glemmer jo mye også. Det jeg ser for meg er egentlig bare en liste som beskriver hva alt er. En ordliste eller et slags leksikon. Fins det f.eks. ikke norske ord for "foundation", "eyeliner" og slikt? Hvordan finner hun ut hva som er bra og hva som er søppel? Det samme gjelder på YouTube; og hun på boka som @CrazyCatLady2500 foreslo er jo sminket til å se helt fryktelig ut (beklager - setter stor pris på tipset, men hadde jeg sett en kvinne sminket slik på gaten eller på jobb hadde jeg jo blitt bekymret). Jeg ler 😂😂 tenkte ikke på det engang, jeg. Bare vet at den boka har en del begreper og forklaringer 😁 Eveline K er fra naturens side veldig vakker, men det er klart at hun bruker mye sminke. 1
Rosatoast Skrevet 14. mai 2022 #12 Skrevet 14. mai 2022 catman skrev (På 10.5.2022 den 16.16): Kjempebra - takk! Om noen har tilsvarende på norsk er jeg veldig glad for det. Foreløpig får hun bare teste litt sminke hjemme, men problemet er det samme som med skjermdingser: Veldig mange andre får bruke sminke allerede. Vi kan liksom ikke være den siste husstanden som sier blankt nei til alt. Det er lov jo, hun er 11 år og fortsatt et barn. Tviler på at det er så mange andre hun kjenner som er 11 år, som bruker dette allerede. Det var flere jenter som begynte med sminke i 8 klasse (første året på ungdomsskolen), men jeg startet ikke helt før 10 klasse. Og tror det er normalen enda, det er nok svært få jenter som får lov å starte med sminke ute før de starter på ungdomsskolen. Det er en kjent sak at barn og tenåringer sier at "alle andre har/får…" men det betyr ikke at alle andre gjør. Er selv oppvokst med min pappa (alenefar) og han har nok hørt den ordlyden litt for mange ganger i sitt liv. Er glad han sto på sitt
catman Skrevet 15. mai 2022 Forfatter #13 Skrevet 15. mai 2022 Ja, det du sier her er litt mer i tråd med mine forventninger også, men alt ser ut til å skje så mye tidligere i denne generasjonen enn hos oss. Og det fins flere foreldre som ikke setter disse grensene, det er et faktum.
Trish Skrevet 16. mai 2022 #14 Skrevet 16. mai 2022 Hva er så farlig med at hun eksperimenterer med sminke? Bare pass på at hun lærer seg å fjerne den og ta vare på huden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå